Kappløp for å hente tilbake fly fra russiske flyselskaper

Verdier for flere milliarder dollar står på spill når leasingselskapene må få hjem sine fly fra Russland, melder Financial Times.

Halvparten av Aeroflots flåte antas å ha utenlandske eiere, ifølge FT. Her fra presentasjonen av Aeroflots nyeste Airbus A350–900 ved Sheremetjevo-flyplassen i Moskva, mars 2020.
Publisert: Publisert:

Europeiske flyleasingselskaper står overfor en massiv logistisk utfordring for å få tilbakelevert fly fra russiske flyselskaper, melder Financial Times.

EU-kommisjonens forbud mot salg, overføring, tilførsel (supply) eller eksport av fly og flydeler til Russland, innebærer blant annet at eksisterende kontrakter må termineres og tilbakeleveres innen 30 dager.

Dermed skal potensielt europeisk-eide fly til en anslått verdi på fem milliarder dollar, omkring 44,5 milliarder kroner returneres innen utgangen av mars, ifølge FT.

Selv om kontraktene mellom leasingselskapene og flyselskapene åpner for retur i tilfelle sanksjoner, er det høyst usikkert om flyselskapene vil bøye seg for kravet, eller være i stand til å returnere flyene i tide, ifølge avisen.

Ikke minst utfordres en slik retur av at en økende del av luftrommet stenges for trafikk.

Les også

Europeiske flyaksjer faller etter nedstenging av luftrom

Ikke-russiske flyeiere har 515 fly i Russland til en anslått verdi på 10 milliarder dollar, hvorav halvparten av eierne er europeiske, de fleste irske.

Søndag varslet irske Independent at flere ventes å kreve flyene sine tilbakelevert de neste dagene.

Ifølge FT er 238 fly til en verdi av omkring 1,4 milliarder dollar leaset til russiske kunder fra ti ulike irske leasingselskaper.

Verdens største flyleasingselskap, AerCap, har 154 fly utleid i Russland til en verdi av rundt 2,2 milliarder dollar, følge avisen.

Publisert: