Norgesgruppen-sjefen vil gjøre Norge mer selvforsynt

Konsernsjef Runar Hollevik frykter ikke galopperende matvarepriser som følge av Ukraina-krigen. Planen for året er å sikre videre vekst med satsing på nye varegrupper.

Konsernsjef Runar Hollevik i Norgesgruppen håper på videre vekst, også uten pandemi.
  • Hans M. Jordheim
Publisert Publisert

– For øyeblikket har vi ingen utfordringer med vareleveranser. Men det er betydelig flere møter nå for å håndtere den krevende situasjonen, sier Norgesgruppens konsernsjef Runar Hollevik til E24.

Han forteller at krigen i Ukraina påvirker verdikjedene for mat, med høyere priser på energi, drivstoff og en viss knapphet på enkelte råvarer.

– Men vi er heldige som har god, norsk matvareproduksjon i bunn og er veldig positive til å øke selvforsyningsgraden ytterligere.

– Er det noen varetyper som sannsynligvis blir dyrere i år, som følge av krigen i Ukraina?

– Det er litt tidlig å si. Det treffer oss nok ikke før til høsten eventuelt, kanskje til neste år, hvis produksjonen fra Ukraina må erstattes. Så håper vi at det blir et godt landbruksoppgjør som gjør at norske bønder vil satse ytterligere.

NG

God fart i grensehandelen

Norges største handelshus har akkurat sluppet årsrapport for 2021. Det viste andre år på rad med inntekter på over 100 milliarder kroner. Etter skatt satt konsernet igjen med 3,9 milliarder.

Tallene utgjorde et visst fall fra pandemiens første år. Spørsmålet nå er hvordan 2022 blir, med åpne serveringssteder og åpne grenser.

– Dagligvareomsetningen er ned 5 prosent så langt i år og vi hører at det er god fart i grensehandelen, over nivået i 2019, sier Hollevik.

Til tross for at mye av veksten fra 2019 til 2020 og 2021 må tilskrives pandemien, er det klare ambisjoner om å vokse videre.

– Men vi ble nylig pålagt utvidet opplysningsplikt fra Konkurransetilsynet, så det vil nok hovedsakelig skje organisk.

Vil utfordre Foodora

For å kompensere for fallet i tradisjonell dagligvare, satser Norgesgruppen nå på nye varer og varegrupper.

De starter Europris-utfordreren Gigaboks, med en foreløpig plan om ti butikker de neste årene. I tillegg har de nylig kjøpt lavpriskjeden Dollarstore og deres tre butikker.

Gigaboks skal åpne sin første butikk ved Metrosenteret på Lørenskog, utenfor Oslo.

– Lykkes vi med dette segmentet, bør det kunne passere en milliard i omsetning om noen år. Det er uansett foreløpig smått i Norgesgruppen-sammenheng. Kanskje vi kommer opp i 50–60 butikker over tid, men det avhenger om vi treffer med konseptet.

Norgesgruppen har samtidig sett Wolt og Foodora lansere tjenester for rask levering av dagligvarer, først og fremst i store byer.

– Vi har også ambisjoner om å ta del i markedet og planlegger en lansering i løpet av året, sier Norgesgruppen-toppen.

Coop vant dagligvarekampen 2021 – Rema taper ytterligere terreng

Fortsatt priskamp

Da analyselskapet NielsenIQ slapp markedstall for 2021 i februar, viste det en sjelden tilbakegang for Norgesgruppen.

Samtidig var Meny kjeden som vokste mest organisk, altså om man ikke regner med nye butikker.

Det skyldes en økende matinteresse hos nordmenn, tror Hollevik. Det vil han bygge videre på.

Norgesgruppen tar opp kampen med Europris og Normal med oppkjøp av den norske gründerbedriften Dollarstore.

Samtidig kommer supermarked-segmentet til å preges av den stadig harde kampen om å være landets billigste kjede, slik Norgesgruppen har ambisjon om at Kiwi skal være.

– Vi kommer til å fortsette med betydelige prisreduksjoner. Det gjør at også supermarkedene må styrke sine kampanjer for å være relevante.

Kiwi med tampongkrav: – Noen vil kalle dette «mens-washing»

377 millioner kroner dyrere strøm

Den harde priskonkurransen med Kiwi i spissen, i tillegg til en 377 millioner kroner høyere strømregning, var med på å trekke resultatmarginen ned sammenlignet med 2020.

Andre forhold, som lavere nedskrivninger, trakk opp. Totalt ble resultatmarginen ganske lik året før.

Priskrigen har også gitt seg utslag i inflasjonstallene, påpeker Hollevik. Han viser til SSBs tall på prisveksten på matvarer fra februar 2021 til februar 2022.

Den kom på 0,8 prosent. Konsumprisindeksen overordnet økte 3,7 prosent i samme periode.

Samtidig var det en uvanlig sterk månedlig prisvekst på matvarer fra januar til februar, på 4,5 prosent. Dette var en særegen måned, ifølge Hollevik.

– I februar kunne leverandørene justere prisene sine inn til oss. Fremover tror jeg vi fortsatt skal kunne holde en lavere prisutvikling enn det vi ser på andre varer, selv om verdikjedene er under press.

Uvanlig prishopp på mat: – Opplever et betydelig press fra leverandørene
Publisert
  1. Norgesgruppen
  2. Kiwi
  3. Meny
  4. Dagligvarebransjen

Mest lest akkurat nå

  1. Søndag skal det brake løs. Spørsmålet er hvor.

  2. VG: Terrorsiktet i nytt avhør

  3. 91 flyavganger innstilt søndag – vil ramme svært mange

  4. NRK: Ambulansefly i drift igjen etter melding om stans

  5. Koronasmittet

  6. Kom til Norge og Bergen som tolv­åring. Dette vet vi om den terrorsiktede.