Overtok returnerte Norwegian-fly: – Vi traff bunnen i markedet

Bjørn Tore Larsens Norse Atlantic Airways sikret seg en flåte Dreamlinere til vilkår man i dag bare kan drømme om. – Vi hadde ikke gått i gang uten, sier han i dag.

Norse Atlantic-grunnlegger Bjørn Tore Larsen, som selv er flypilot, om bord i selskapets første Dreamliner, «Rondane», Oslo lufthavn Gardermoen, mandag 20. desember.
  • Fredrick Chr. Ekeseth
Publisert Publisert

Norse-grunnleggeren øynet muligheten da Norwegian vaklet.

Som del av rekonstruksjonen i Norwegian ble selskapet tvunget til å legge ned sin langdistansesatsing. Dermed skulle også en flåte på 37 så godt som nye Boeing 787 Dreamlinere tilbakeleveres sine eiere.

Dette skjedde parallelt med at koronapandemien allerede hadde satt store deler av luftfarten på bakken.

Larsens Norse Atlantic kunne dermed avhjelpe flyleasingselskapene med Norwegian-flyene de plutselig fikk i fanget.

– Vi var heldige, og vi traff bunnen i markedet, sier Larsen til E24.

Les også

Norse-sjefen om omikron: – Vi er nødt til å håndtere dette veldig forsiktig

Tapt mye penger

Responsen fra leasingselskapene lot heller ikke vente på seg.

– Vi er blitt godt tatt vare på. Selvfølgelig har leasingselskapene tapt mye penger, men de er også avhengig av å få disse flyene i luften. Så vi har fått gode vilkår, sa Larsen til E24 tidligere i år.

Les også: E24s portrettintervju med Norse-grunnlegger Bjørn Tore Larsen (+): – Jeg kommer ikke til å måtte selge huset

Noen av Norwegians Dreamlinere står lagret ved Oslo lufthavn Gardermoen i april 2020.

– Kjempeviktig

Det sikret ham såkalte «power by the hour»-avtaler (PBH) for samtlige fly, som vil si at Norse Atlantic i starten kun betaler for tiden flyene er i luften.

Det gjør også at flyene kan settes inn når etterspørselen er der, og på bakken hvis ikke, uten at det koster selskapet penger.

– Hvor viktig er disse avtalene for dere?

– Det er kjempeviktig. Hadde vi ikke hatt disse fleksible avtalene, hadde vi ikke gått i gang, sier Larsen.

Les også

Over 4.500 innstilte julefly

– Avgjørende

Han støttes av flyanalytiker og rådgiver Hans Jørgen Elnæs i Winair.

– Jeg tror Bjørn Tore Larsen har rett i at Norse traff temmelig nær bunnen i leasingmarkedet for Boeing 787 Dreamliner. PBH-avtalene var en avgjørende faktor for at Norse faktisk kunne starte opp, sier Elnæs til E24.

Rådgiver Hans Jørgen Elnæs, Winair.

Han legger til at denne typen klausul i leasingavtalene gjør at den finansielle risikoen for Norse og leasingselskapene reduseres betydelig, gitt den usikre koronasituasjonen.

– Jeg tror også disse avtalene sikret at Norse fikk hentet kapital i markedet, sier analytikeren.

– Betydelig høyere

Tross koronasituasjonen har markedet for Dreamlinere bedret seg markert.

Flytypen er populær blant annet grunnet rekkevidde, drivstofføkonomi og av miljøhensyn. Flere venter på mottak av nye fly, påpeker Larsen.

Samtidig er mye kapasitet satt på bakken, og etterspørselen etter frakt (cargo), som også Dreamlinere har en del av, er kraftig opp, ifølge ham.

– Skal du leie eller lease en Dreamliner i dag, må du betale med én gang, sier Larsen.

– Hvor mye betaler dere?

– Jeg kan ikke oppgi tall, men dagens nivåer ligger betydelig høyere og med mye mindre fleksibilitet, sier Norse-sjefen.

Til 2023

Mandag i forrige uke mottok Norse Atlantic det første av i alt 15 nyere Dreamlinere, som vil bli levert frem mot april og parkert ved Oslo lufthavn.

– Vi har power by the hour-avtaler ut 2022 og delvis 2023, avhengig av fly og mottakstidspunkt, sier Larsen.

Til våren går han i gang med prosjektet: å tilby langdistansereiser mellom Europa og USA til lavpris.

Allerede er det annonsert baser i London og Oslo, med destinasjoner som New York, Los Angeles og Ft. Lauderdale utenfor Miami.

Les også

Her lander Norse Atlantic for første gang i Norge: – Ett skritt nærmere lansering

– Tilpasser oss

koronasituasjonen og spredningen av omikron-viruset har imidlertid på ny gitt luftfarten et skudd for baugen. Oppstartstidspunktet for Norse er ikke endelig banket, og selskapet sier nå «våren 2022».

– Vi begynner å fly til våren, men vi begynner forsiktig. Vi tilpasser oss egentlig korona, sier Larsen. Han er tydelig på at gunstige leieavtaler er én ting. Men selskapet, som bransjen ellers, trenger passasjerer.

– Vi må ha inntekter, sier Larsen.

Les også

Lufthansa innstiller 33.000 flyvninger

Norse Atlantic Airways

– Fullfinansiert

Norse Atlantic har i alt har hentet inn rundt 1,5 milliarder kroner før oppstart. Selv har Larsen satset over 150 millioner kroner på prosjektet. Børsverdien på rundt 1,1 milliarder kroner antyder at markedet ikke er like optimistisk.

Men, selskapet har nok kapital frem til alle flyene er på vingene, bekrefter Norse-sjefen.

– Da er vi fullfinansiert og vil ha god likviditet. Samtidig er flybransjen slik at man har høye kostnader når man først er i gang, sier Larsen, og fortsetter;

– Det er viktig å gå i gang gradvis, vi skal være solide og likvide.

Les også

Norwegian bekrefter: – Ser på enkelte kapasitetsendringer

Flere PBH-avtaler

Også flyselskapet Norwegian har PBH-avtaler for sin flåte på vel over 50 Boeing 737–800 fly til godt ut i 2022.

Norwegian inngikk også i høst PBH-avtaler gjeldende for både årets og neste års vintersesong i forbindelse med leie av 13 tilsvarende fly samt for to Boeing 737–8 Max.

Nykommeren Flyr har også PBH-avtaler for selskapets flåte av fire–fem Boeing 737–800 fly til ut på vårparten 2022.

Flyrs varslede intensjonsavtale for leie av seks Boeing 737–8 Max, som skal leveres i første halvår, har ikke slike klausuler.

Publisert
  1. Norse Atlantic Airways
  2. Bjørn Tore Larsen
  3. Luftfart
  4. Flyselskaper
  5. Fly

Les mer om dette temaet

  1. Når selv Ryanair ser mørkt på det, må det være bekmørkt for Norwegian og SAS

  2. Norwegian-sjefen frykter omikron-smell: – Den største utfordringen

  3. Ryanair venter dobbelt så store tap som følge av omikron

  4. Norwegian selger landingsrettigheter på Gatwick: – Helt klart en betydelig verdi

BT anbefaler

Brannvesenet er storfornøyde med kommunens nye tiltak

Kommunen har plassert ut en rekke offentlige griller og tilrettelagte bålplasser.

LES SAKEN