Slik ble bensinen billigere på Dale

På Dale kan nå prisene på bensin og diesel bli justert ti ganger for dagen.

NYE KONKURRENTER: To konkurrerende prisskilt på bensin og diesel har kommet opp på Dalegarden. Det ene tilhører Stian Jordalen som driver Shell Dale og det andre Kjell Ove Dalseid på Dalegarden Outlet og Cafe som drifter Bunker Oil.
  • Einar Aarre
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over to år gammel

For en måned siden fikk Shell Dale en påtrengende konkurrent rett over veien – Bunker Oil.

Fra minutt til minutt følger de hverandres prisskilt fra butikkvinduene.

Går prisen opp eller ned med noen øre, følger konkurrenten straks etter.

– Min visjon er å få flere folk til å stoppe på Dalegarden, sier nykommeren Kjell Ove Dalseid på Dalegarden Outlet og Cafe. Da han fikk installert selvbetjeningspumper for Bunker Oil utenfor kafeen, gikk startsignalet for priskrigen.

– Lavere og mer stabil pris

Erfaringene etter de første hektiske ukene: Prisen på bensin og diesel er i gjennomsnitt blitt mellom en og to kroner lavere, og prisene holder seg på et mer jevnt nivå. Dette ifølge konkurrentene selv.

Det som er helt sikkert, er at bensinselgerne bruker mye tid på å studere konkurrentens prisskilt. Det blir hektiske dager.

Dessuten skal prisforandringer rapporteres til drivstoffleverandørene til de to stasjonene.

Noen vil si Dalegarden endelig har fått en perfekt konkurranse.

Selger mye mat

Dale ligger nesten midt mellom Bergen og Voss på den trafikkerte E16. Over 5000 mulige bensin- og dieselkunder passerer hver dag

I 22 år har Stian Jordalen drevet Shell Dale og drivstofftankene for Shell.

I fjor solgte stasjonen for nesten 56 millioner kroner. Av disse stammet rundt 14 millioner fra salg av mat og ulike kioskvarer.

Nykommeren er Kjell Ove Dalseid. Den tidligere offshorearbeideren tok for tre år siden sluttpakke fra Schlumberger da oljemarkedet stupte. Han måtte finne seg ny jobb, og gikk i gang med å bygge det som er blitt Dalegarden Outlet og Cafe, på andre siden av veien.

I fjor solgte han varer og mat for nesten fem millioner kroner. For en måned siden fikk han også drivstoffsalg med selvbetjeningspumpene for Bunker Oil.

RIVALER: Stian Jordalen og Kjell Ove Dalseid bruker mye tid på å justere priser om dagen.

Ansikt til ansikt

Nå står konkurrentene ansikt til ansikt utenfor outleten. Jordalen kom litt forsinket. Dalseid hadde justert prisen, og da måtte Jordalen også få ny pris på sin lystavle.

Nå viser skiltet hos Shell: Bensin 15.55. Diesel 14.19

Bunker Oil: Bensin 15.45. Diesel 14.09.

Shell ligger ti øre over selvbetjeningsstasjonen Bunkers Oil.

– Jeg tror begge tjener på konkurransen. Nå stopper mer av trafikken på Dale – ikke minst hyttefolk. De ser at det er rimeligere drivstoff, sier Dalseid.

Han tror også det er bra for salget av mat.

– Torsdag er det raspeballdag hos oss, og da har vi smekkfullt i kafeen. Det kommer folk i taxi fra Arna for å spise hos oss. Nå søndag hadde vi 19 bobiler på parkeringsplassen samtidig, sier Dalseid.

Stian Jordalen i Shell er usikker på hvordan konkurransen vil utvikle seg. Stasjonen har i årevis vært fast pause- og spiseplass for tungtransportsjåfører, som er storkunder av drivstoff.

– Opp til oss å være flinke

– Vi har vært alene på markedet noen år nå, etter at Esso-stasjonen ble lagt ned for ni år siden. Vi har konkurrert mot drivstoffprisene på Voss, men har nå fått konkurrenten rett utenfor vinduet. Det er ikke tvil om at prisen jevnt over er blitt lavere. Om den er en eller to kroner billigere i gjennomsnitt er vanskelig å si, sier Jordalen.

– Er det irriterende å ha fått en ny konkurrent?

– Jeg vil ikke at Shell Dale skal være en vanlig bensinstasjon. Derfor kan vi hjelpe med enkle verkstedstjenester, dekkskift og har vaskehall. Innstillingen hos de ansatte er at vi er der for å hjelpe folk. I tillegg har vi mat, dagligvarer, fiskeutstyr og andre ting. Det er fri konkurranse, og det er opp til oss å være flinke slik at flest mulig velger oss, sier Jordalen.

– Hva er det billigste drivstoffet du har solgt etter at konkurrenten kom?

– Ikke helt sikker, men jeg mener vi har sett tolv-tallet på dieselen, sier Jordalen.

Shell mener de har det billigste drivstoffet for mange, selv om prisen på skiltet viser ti øre over konkurrenten.

– Det skyldes rabattordningene og fordelskortet Trumf som gir prisavslag, sier Jordalen.

Han sier at det er en snakkis i bransjen at folk ser på ører når det gjelder bensin, men samtidig kjøper dyrt flaskevann i butikk.

– Med ti øre billigere bensin, blir ikke det mange kronene spart om du fyller tanken med 50 liter, kommenterer han.

Vurderer McDonalds

Kjell Ove Dalseid har ingen planer om å innstille priskrigen.

– Jeg har jobbet med planer om både McDonald’s og Kiwi-butikk her også, men foreløpig har jeg ikke fått gjennomslag for det. Det er forbrukerne som tjener på flere tilbud og økt konkurranse, sier Dalseid.

Publisert
  1. Konkurranse
  2. Drivstoff
  3. E16
  4. Bunker Oil
  5. Shell

Les mer om dette temaet

  1. Denne stasjonen skal rustes opp for 91 millioner. Så skal den legges ned.

  2. Har brutt bensinmonopolet i Eidfjord