Tormod overførte penger til seg selv - fikk 350 kroner i gebyr
- Det er mye penger. Det var jo ikke noe arbeid for banken.

Tormod Valaker hadde kjøpt en reise til seg og konen. Da regningen kom fra reisebyrået, ville han helst betale den med kredittkortet sitt for å få med forsikring.
Men da han gikk inn i nettbanken han har gjennom Sparebanken Vest, fikk han ikke til å betale gjennom kredittkortet. Han ringte kundeservice, og fikk som råd å overføre penger fra kredittkortet til sin vanlige brukskonto. Derfra kunne han betale reisen.
Det gjorde Valaker. Men først overførte han penger til sitt eget kredittkort fra en annen konto. Han ville ikke gå i minus på kredittkortet.
Gebyr på over én prosent
Likevel fikk han seg en overraskelse da han en uke senere sjekket nettbanken. Banken hadde nemlig trukket ham for et gebyr på 368,66 kroner. Litt over én prosent av kostnaden på ferien, som var 33.866 kroner.
Valaker skjønner ikke hvorfor banken skulle kreve penger når alt han egentlig gjorde var å overføre sine egne penger via sitt eget kredittkort.
Han betalte aldri noe på kreditt.
— 368 kroner er et ganske høyt beløp, særlig siden banken ikke har vært involvert i transaksjonen i det hele tatt. Faktisk var det jo de som anbefalte meg å gjøre det på denne måten, sier han.
Valaker mener han ikke fikk advarsel om at han måtte betale gebyr da han snakket med banken.
- Burde blitt advart
Lars Ove Breivik, informasjonssjef i Sparebanken Vest, sier at de fleste banker har gebyr på overføringer fra kredittkort. Det samme gjelder dersom kredittkortet blir brukt til å ta ut kontanter.
Det er bare med direkte kjøp at kredittkortet kan brukes gratis.
I Valakers tilfelle lånte han likevel ingen penger på kreditt. Breivik sier at gebyret likevel kommer fordi pengene gikk via kredittkortkontoen.
— Dette er nok sånn systemene er satt opp. Kredittkortkontoen fungerer slik, selv om du fyller på med penger før du bruker den, sier Breivik.
Han vedgår at Valaker skulle fått advarsel om dette da han snakket med kundeservice.
— Dette høres ut som en spesiell situasjon, med noen misforståelser og litt mangelfull informasjon. Jeg vil anbefale denne kunden å ta kontakt med oss så vi kan finne en løsning, sier Breivik.