Dette har du aldri sett på vestlandsveiene

Politiet måtte stenge flere tunneler. Se bilder og video!

Publisert Publisert
svp://30724

Se video fra turen øverst!

En enorm betongflytebrygge ble fraktet fra Bergen til Eidsbugarden i Vang i Oppland natt til tirsdag.

Det er en strekning på cirka 28 mil som normalt tar fire timer. Denne gangen gikk det åtte og en halv time.

Måtte stenge tunneler

Politifolk og inspektører fra vegvesenet måtte følge lasten østover gjennom natten. Underveis stengte politiet en rekke tunneler.

Vanligvis blir bryggene fraktet til sjøs, men denne gangen hadde vegvesenet gitt spesialtillatelse.

— Vanligvis gir vi ikke dispensasjon til så brede transporter langs vei. Dette var nesten å regne som en testkjøring for å se hvordan det gikk, og om det ble trafikale problemer, sier avdelingsingeniør Arild Aasen i Statens vegvesen.

bilde2.jpg Foto: RUNE FARDAL

— Dette er den største bryggen som er transportert langs vei i Norge, og den største som finnes på over 1000 meter over havet, sier Rune Fardal (54) som har laget bryggen.Bredden på bryggen er 4,55 meter, den er 1,51 meter høy og 12 meter lang - og den veier 37 tonn.

— Men det gikk veldig greit. Det var en lastebil som måtte rygge litt, sier Fardal.

Ny bredde-pers

Transportøren, Ørjan Orra, forteller at det var små problemer på turen.

— Det gikk veldig, veldig bra. Politiet kjørte foran, og vegvesenet stengte tunnelene for meg. Jeg måtte gjennom Gudvangatunnelen på en mil, og da måtte folk vente et kvarter på andre siden. Men jeg tror de hadde forståelse for det, sier Orra.

Han har tidligere vært sjåfør på en transport på fire meters bredde, men aldri så bredt som denne.

Mastadonten skal erstatte en ødelagt brygge på Torfinnsbu som tar imot flere tusen fjellturister i året.

Bryggen skal brukes av båten MB «Bitihorn», som har måttet kjøre baugen inn i fjæresteinene og kaste ut en stige for å få turistene i land. Båten går fra over innsjøen Bygdin til Eidsbugarden i sommersesongen.

Tok to dager

Hjernen bak betongbryggen, Rune Fardal, fulgte med på turen. Han har forsynt opp mot 2000 anlegg i Norge. Fardal driver nå selskapet Dara AS sammen med konen Daranee Khadkham.

— Bryggen ble støpt i forrige uke. Jeg har konstruert, produsert og forankret den. Det tok to dager å lage bryggen pluss litt tørking. Det er svære greier. Den er full av isopor. Volumet er på 80 kubikk, sier han.

Dara AS er de eneste i Norge som serieproduserer denne typen bryggen. Det har Fardal gjort siden 80-tallet. Bryggene på Arenum i bergen og hos Neptun båtforening er levert av Fardal.

— Jeg har holdt på i 25 år. Etter å ha dykket og reparert brygger i Forsvaret, tenkte jeg at jeg måtte bruke noe av det jeg kunne. Og det var mye dårlig kvalitet på bryggene den gang. Jeg konstruerte noen selv, og så har det gått slag i slag, sier Rune Fardal.

Også privatpersoner kjøper slike brygger, selv om prisen er 200.000 kroner - eksklusive moms.

— En grunneier på Lepsøy har to stykker. Det er greit med Bjørnefjorden midt imot, de tåler 3,5 meter høye bølger, sier Fardal.

20 dispensasjoner hver dag

Alle transporter over 3,25 meters bredde må ha dispensasjon, forteller Arild Aasen i Statens vegvesen.

— På en del veier må man ha dispensasjon uansett om det stikker utenfor kjøretøyet. I Sogn og Fjordane og Hordaland er det dessuten krav om at politiet må ledsage transporten hvis den er over 3,5 meter bred, sier Aasen.

I resten av landet trenger man bare politieskorte hvis lasten er over fire meter, men som vi alle kjenner til er jo veiene ofte smalere her vest.

— Når det blir over fire meter, er det krav om at det skal kjøres på natt, fortsetter Aasen.

— Får dere mange dispensasjonsøknader for bred last?

— Ja, det kan bli opptil 20 hver dag.

bilde3.jpg Foto: RUNE FARDAL

svp://30724
Publisert