Tesla-aksjen falt etter priskutt: – Massivt
Bruktbilforhandler har allerede merket Teslas priskutt.
Tesla har besluttet å kutte prisene på elbilene sine både i USA og Europa.
Ifølge Tek.no vil Tesla sette ned prisene på Model 3 og Model Y, hvor sistnevnte settes ned fra 519.000 kroner til 399.990 kroner – altså med nesten 120.000 kroner.
Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken var Tesla Model Y den mest solgte bilen i Norge i 2022.
Model 3 blir 40.000 kroner billigere, fra 409.990 kroner til 369.990 kroner.
Dette gjelder for Europa, i henholdsvis Østerrike, Frankrike, Tyskland, Nederland, Sveits, Storbritannia og Norge.
Tesla-aksjen åpnet ned i overkant av fem prosent på ukens siste handelsdag, før den hentet seg inn til et fall på rundt en prosent.
«Kollaps i bruktbilmarkedet»
Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea tror Teslas priskutt vil føre til en kollaps i bruktbilmarkedet. Det skriver han på Twitter:
Næss får støtte fra gründer og daglig leder Kristian Melchior i bruktbilforhandleren Rebil.
– Ingen ventet dette. Priskuttet har fått effekt umiddelbart. Vi har allerede begynt å redusere prisene som følge av nyheten. Markedet for bruktbiler har vært brennhett etter pandemien. Nå ser vi at det kjøles ned, sier Melchior.
Vil selge flere biler
Til E24 påpeker Næss at Teslas modell 3 og Y, som de nå setter ned prisene på, står for 93 prosent av Teslas salg. De vil derfor bestemme selskapets inntjening fremover.
Næss sier det er ventet at antall biler de selger vil øke fra 1,34 millioner til 1,85 millioner i år.
– Det er jo en hyggelig førti prosent oppgang. Men, da de kom med en guiding like over nyttår kom det frem at de hadde en del biler på lager som ikke var solgt. Det var uvanlig for Tesla. Tidligere har det kun dreiet seg om å få levert biler; for bilene solgte seg selv.
Det å øke bilsalget med 40 prosent når folk får mindre penger å rutte med er derimot ikke enkelt, sier Næss.
– Det er nok grunnen til dette massive priskuttet. Nå er en Tesla Model Y priset langt under konkurrentene og det vil nok sørge for at de får solgt alle sine 1,8 millioner biler i år.
Fall for Tesla-aksje
Priskuttet inkluderer ikke vektavgift, vrakpant eller Teslas dokumentavgift, som til sammen utgjør rundt 32.000 kroner, ifølge Tek.no.
Tesla skal i en melding peke på at «kontinuerlig produktforbedring» og at kostnadsveksten har normalisert seg er årsaken til at det nå kutter i bilprisene.
Tesla-aksjen har vært i hardt vær, og bare det siste året har aksjekursen rast 67 prosent.
Næss tror at analytikere må endre estimatene sine for hva Tesla kommer til å tjene i 2023.
– Jeg tror de blir trygge på at Tesla faktisk kommer til å selge vel 1,8 millioner biler. Det er jo lett når de «gir bort bilene». Men, utfordringen er at de selger bilene langt rimeligere og da tror jeg at inntjeningsestimatene kommer klart ned de neste dagene, sier han.
Han påpeker at det sjeldent er bra for aksjekursen at estimatene kommer ned.
– Jeg tror at analytikerne etter hvert innser at inntjeningen i 2023 knapt nok vil matche den i 2022. Det betyr i så fall at den havner rundt 13 milliarder dollar som i 2022 og da prises de på nesten 30-ganger inntjeningen. Da er aksjen dyr. En aksje kan lett være dyr når ting går riktig bra, men når man ser inntjeningsforventningen falle er det sjelden at aksjen er så ettertraktet. Basert på det ser jeg for meg at kursutviklingen blir svak fremover.
Dette kan være starten på en svakere inntjening for børsnoterte selskap generelt, tror Næss.
– Hvis noen selskap dropper prisene for å vokse så må de andre følge etter for å kunne selge det de hadde planlagt. Det vil igjen bety lavere inntjening for mange selskap. Det er jo akkurat det finansmarkedene er redd for i 2023.