Slike elever vil Hove ha

Byrådet satser på språkfag. Andreas og Isabell har lært kinesisk siden i høst.

LÆRER SPRÅK: Andreas Melhus (11) og Isabell Beuster (11) er elever i 5. klasse på Skranevatnet skole. Foto: HILDE NÆSS THORSEN

  • Kristine Næss Thorsen
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over åtte år gammel

— Det er gøy å snakke kinesisk med hverandre uten at andre skjønner det, forteller Andreas Melhus (11).

Han er elev i 5.klasse på Skranevatnet skole og har sammen med medelev Isabell Beuster (11) og resten av klassen lært kinesisk siden i høst. Andre skoler som startet opp med kinesisk som andre fremmedspråk på 5. trinn er Skjold skole og Hjellestad skole. Kinesisk som fag skal være en del av et nytt satsningsområdet som byrådet kaller «kommunikasjon» i bergensskolen. Harald Victor Hove, byråd for skole og barnehage, påpeker at Kina er en stor olje- og gassnasjon som får stadig større politisk makt.

— Det er viktig å sikre lærekrefter. Derfor må vi begynne på barneskolen og samarbeide med videregående skole for å få et fullverdig løp, sier han.

- Starter med de yngste

Bergen kommune har siden august 2010 hatt pilotprosjekter på fire ungdomsskoler og tilbudt kinesisk som valgfag på lik linje med andre fremmedspråk valgfag som tysk, fransk og spansk. Hove mener det viktig å starte med de yngste elevene.

— Det er et helt annet språk enn det norske. Vi voksne har problemer med å forstå og bryte ut av sporet, sier han og mener også forståelse for kinesisk kultur er viktig for å kunne kommunisere.

Hua Yun Vang, som er lærer for 5. klassingene, mener at jo yngre elevene er, jo letter lærere de å uttale språket.

— Uttale og tonefall er særlig vanskelig. De yngste er bedre på uttale enn ungdomsskoleelevene, sier hun.

Byrådet er også oppatt av at elevene skal lære engelsk og andre språk som er viktige for arbeidslivet.

— Arbeidsplassene vil ikke nødvendigvis ligge i engelskspråklige land. Muligheten ligger i samhandlingen med de såkalte BRIC-landene (Brasil, Russland, India og Kina), sier han, og tror neste prosjektet blir russisk.

- Mangler regnekunnskaper

Utenom kommunikasjon er også regning og lesing satsningsområder som byrådet vil fortsette å prioritere. Hove innrømmer at selv om byrådet har satset på realfag har resultatene latt vente på seg.

— Vi har satset på realfag over tid, men har ikke nådd de ønskede målene, sier han. Han viser til Kvalitetsmelding for grunnskolen 2011, og mener kommunen må sørge for et løft.

— Skolene må satse på å utvikle «regnelos» hvor man kan trekke inspirasjon fra prosjektet «leselos», sier han.

I prosjektet «leselos» skal læreren skal ved hjelp av verktøy som veileder, observasjonsskjema og en digital nettbase observere elevenes leseferdighet i alle fag og på alle trinn. Veilederen er en støtte til den som skal navigere i lesingen, og observasjonsskjemaet skal gi informasjon om faktorer læreren må være oppmerksom på i arbeidet med lesingen. Informasjonen blir lagret og tatt vare på i den digitale nettbasen.

Hove mener det er størst utfordring i forhold til lesing på mellomtrinnet og i ungdomsskolen.

Publisert
  1. Jobb og karriere
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

Nå gjelder påbudet om munnbind

Bergensere ønsker de nye munnbindreglene velkommen. Apotekene melder om mangedoblet salg, men lover å ikke gå tomme.

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. – Si til barna mine at jeg elsker dem, skal kvinne ha sagt før hun døde

  2. Ferge på Mannheller-Fodnes legges til kai for desinfisering

  3. Telenorbygget solgt

  4. Politiet etterlyser vitner til ulykke

  5. Vitner: Kvinne fikk halsen skåret over inne i kirken

  6. Her er åtte ting du må vite om de nye korona­reglene før du går på konsert eller teater