SAS Braathens skal på Europatoppen

– Mitt mål er å føre SAS Braathens tilbake som et av Europas ledende flyselskaper. Dette blir min største utfordring, sier den nye sjefen i flyselskapet, Ola H. Strand.

  • Rune Valderhaug
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over 15 år gammel

Den 49 år gamle trønderen ble i går ansatt som ny toppsjef i SAS Braathens etter Petter Jansen, som måtte ta sin hatt å gå i vår. Strand lover å sette alt fokus på kvalitet, levere det selskapet lover, og at flyene går når de skal.

Strand er ingen nykommer verken i SAS-systemet eller norsk luftfart når han inntar sjefsstolen i selskapets hovedkvarter på Fornebu. Han har nesten 10 års fartstid som distriktssjef, sjef for selskapets flyplassvirksomhet i Norge, og siden 2001 toppsjef for det heleide datterselskapet Scandinavian Ground Service, som leverer alle selskapets bakketjenester på de norske flyplassene. Han har jobbet mye med omstilling og effektivisering innen SAS-konsernet.

Norwegian

Strand avviser at han ønsker å ta rotta på sine norske hovedkonkurrent Norwegian.

– Nei, slett ikke. Konkurransen i luftfarten er der og vil alltid være der. SAS Braathens må finne sin egen posisjon i markedet med eller uten Norwegian som fremtidig konkurrent, sier han.

Strand er klar over at han nå overtar et selskap med alvorlige riper i lakken. Manglende tillit hos de reisende, forsinkelser, kansellerte avganger, konflikter, påstander om industrispionasje og ulovlig utnyttelse av markedsmakt er noen av stikkordene i omtalen av selskapet det siste året.

Felles mål

– Vi har utfordringer i forhold til troverdighet. Men dette skal vi gå løs på umiddelbart. Derfor skal jeg bruke tiden frem mot jul til samtaler med tillitsvalgte, ledere og ansatte om å styrke bedriftskulturen og skape felles mål. SAS Braathens lever i en knalltøff konkurransesituasjon. Da er samarbeid, kvalitet og felles mål blant alle grupper en forutsetning for å gjenskape troverdighet og tillit, sier han.

– Blir det store endringer med deg som toppsjef i SAS Braathens?

– Vi driver i en svært konkurranseutsatt bransje. Derfor vil behovet for endringer alltid komme. Men når, hvor og hvordan det vil skje, kan jeg ikke si noe om i dag.

Nettverk

– Kan det bli nye nedbemanninger?

– Det er også umulig å gi eksakte svar på dette. Men overvåking av kostnadsutviklingen i selskapet blir jo en av mine viktigste oppgaver som leder. Skal selskapet overleve i konkurransen om passasjerene, må vi ha kontroll over kostnadene.

– Skal SAS Braathens utvikles som lavprisselskap eller et selskap for fulltbetalende forretningsfolk?

– SAS Braathens skal fortsatt være og utvikles som et nettverksselskap. Vi skal ta ansvar for hele kundens reise fra eksempelvis Bergen til New York – ikke bare frakte dem fra en flyplass til en annen for å skape et billigst mulig produkt. I en slik strategi skal vi ha konkurransedyktige tilbud både til de forretningsreisende og de som ønsker å fly billig.

Publisert