Kanadiske fagforeninger boikotter SAS

Canadas «LO» og landets største pilotforening gjør felles front til støtte for permitterte og oppsagte SAS-piloter. Parallelt åpner SAS nye direkteruter til Toronto.

Et SAS-fly på vei inn for landing ved Oslo Lufthavn Gardermoen i januar 2022.
Publisert Publisert

Canadas «LO», Canadian Labour Congress (CLC), med over tre millioner medlemmer, inkludert den kanadiske pilotforeningen Air Line Pilots Association (ALPA), oppfordrer til nasjonal boikott av SAS.

Det fremgår av en pressemelding fra ALPA torsdag. Foreningen omfavner piloter fra i alt 17 kanadiske flyselskaper.

– På vegne av 6.000 ALPA-medlemmer står vi ubevegelig bak SAS-pilotene, heter det.

Fordømmer

På grunn av pandemien har SAS sagt opp 560 piloter.

I september i fjor informerte SAS-ledelsen de gjenværende ansatte om etableringen av nye datterselskaper, SAS Connect (tidligere SAS Ireland) og SAS Link.

Oppsagte og permitterte piloter ble ikke gjeninnsatt, men bedt om å søke på tilbudte jobber i de nye selskapene til nye vilkår i heleide bemanningsselskaper, påpeker ALPA.

– SAS-pilotene ble i praksis bedt om å starte karrieren i SAS på nytt. SAS-ledelsen vil omgå virksomhetsoverdragelseslover i Skandinavia, noe vi mener er en uakseptabel tilnærming overfor internasjonale arbeidsprinsipper (..), står det i meldingen fra ALPA.

Les også

SAS-pilotene raser: – Umoralsk, uetisk og usolidarisk

– Vi fordømmer den avskyelige selskapsoppførselen mot fagforeningene og ansatte og vil imøtegå og stå imot slik uholdbar ledelsespraksis. Derfor støtter ALPA Canada sterkt CLS’ anmodning overfor sine tilknyttede medlemmer om ikke å booke reiser med SAS, og benytte alternative flyselskaper inntil videre.

CLC skal allerede den 20. januar ha vedtatt en nasjonal boikott av SAS.

Nye Canada-ruter

SAS varslet så sent som denne uke oppstart av direkteruter mellom Skandinavia og Toronto, Canada.

Det kom også overraskende på Star Alliance-partner Air Canada, ifølge det danske bransjenettstedet Check-in.

SAS vil fly fra Stockholm og København henholdsvis fire og tre ganger ukentlig fra juni, dersom alle tillatelser er på plass innen den tid.

Sentrum av Toronto sett fra fergen som går ut til Hanlan’s Point tvers over bukten.

SAS ønsker ikke å kommentere hverken boikotten eller hvilken innvirkning den vil kunne ha på satsingen.

– Vi registrerer utspillet men har utover dette ingen kommentarer, sier pressesjef John Eckhoff i SAS til E24.

Pressesjef John Eckhoff, SAS.

Unikt

Leder av Norske SAS-flygeres forening (NSF), Roger Klokset, påpeker at boikotten er noe kanadiske fagforeninger har gjort på eget initiativ.

Han ønsker ikke å promotere en boikott av SAS.

– Vi har forståelse for at de grepene som SAS gjør vekker internasjonal oppmerksomhet, sier Klokset.

Leder Roger Klokset, Norske SAS-flygeres Forening

Han legger til SAS-pilotene opplever sterk støtte fra fagbevegelser både nasjonalt og internasjonalt.

Det kanadiske oppropet om boikott er imidlertid unikt.

– Vi har ikke opplevd noe i den retning tidligere, sier Klokset.

Les også

Oljeprisutviklingen kan gi kostnadsbombe for luftfarten

SAS har under coronapandemien halvert arbeidsstokken til dagens rundt 5000 ansatte.

Selskapet har høstet sterk kritikk fra tidligere kabinansatte og piloter som mener SAS ved å oppbemanne datterselskapene SAS Link og SAS Connect omgår en femårig gjenansettelsesplikt i morselskapet SAS Scandinavia. Det reageres også på at SAS vil fokusere all vekst på SAS Connect fremover.

SAS har avvist påstandene.

Les også

Check-in: SAS Connect kan bli selvstendig konsept

Nylig varslet SAS om en opptrapping av nyansettelser.

I alt 600 personer skal ansettes frem mot sommeren, hvorav halvparten piloter og kabinansatte i morselskapet, SAS Scandinavia.

I et intervju med DN sier konserndirektør og SAS Norge-sjef Kjetil Håbjørg at dette burde være godt nytt for fagforeningene.

Les også

SAS-ansatte demonstrerer for sin gamle jobb: – Umoralsk

– Naturlig avgang

Klokset påpeker at det dreier seg om 108 piloter totalt i Skandinavia, og at dette mer eller mindre erstatter pensjonsavganger og naturlig avgang siden pandemien brøt ut.

– Det er ikke snakk om at morselskapet blir satset på, men ansettelsene gjøres for å erstatte pensjonsavganger og naturlig avgang, sier pilot-lederen.

– Men er det ikke likevel positivt?

– Isolert sett er det svært positivt for dem det gjelder. Men det står igjen rundt 450 piloter på gaten og ser på at det gjøres nyansettelser i de nye datterselskapene, sier Klokset.

Les også

Nytt forslag skal hindre «SAS-finte»

Varsler søksmål

Han opplyser til E24 at NSF og LO nå har sendt søksmålsvarsel vedrørende ulovlig virksomhetsoverdragelse. Det vil bli levert til stevning kommende uke.

NSF og LO mener SAS Link og SAS Connect overtar virksomhet som tidligere lå under SAS Scandinavia.

– Det er ingen ny virksomhet, de bare tar over våre ruter. De utnytter flåtefornyelse, og setter inn fly fra Connect og Link på akkurat de samme rutene, med de samme billettene, som er helt atskilt fra SAS Scandinavia, sier Klokset.

Les også

Oljearbeidere ønsker å droppe SAS

– Under standarden

NSF har også kalt SAS inn til lokal forhandling for brudd på flere punkter i tariffavtalen, blant annet illojal omgåelse av overenskomster og fire andre forhold.

– SAS er av den oppfatning at vi forholder oss til, og handler etter, alle inngåtte avtaler, sier pressesjef John Eckhoff.

Avtalene som SAS har inngått med pilotene og de kabinansatte i SAS Link og SAS Connect er inngått med Flyvebranchens Personale Union (FPU) i Danmark.

– SAS har nektet å fremlegge tariffavtalene de har inngått med FPU til oss. Men vi vet at betingelsene ligger betydelig under bransjestandarden, sier NSF-lederen.

Publisert