Ansatte om Danmarks eier-grep: – Positivt for SAS

SAS-aksjen skjøt i været etter et dansk pressemøte fredag. – At Danmark er interessert i å spytte inn mer penger er positivt for SAS, sier pilotforening.

Dette er et SAS-fly på danske Kastrup. I Danmark åpner et bredt flertall for å øke landets eierskap i SAS fra 21,8 prosent til mellom 22 og 30 prosent, noe som vil kreve at landet går inn med mer penger i selskapet.
Publisert Publisert

Tidligere denne uken varslet Sverige at landet ikke er langsiktig eier i det kriserammede flyselskapet SAS.

Fredag kunne Danmarks finansminister Nicolai Wammen fortelle at et bredt flertall i Folketinget ønsker å øke Danmarks eierandel i SAS til mellom 22 og 30 prosent, noe SAS tolker som en tillitserklæring.

Både Sverige og Danmark er villige til å omgjøre milliardgjeld til aksjer i SAS, og på den måten bidra til å løse flyselskapets gjeldsproblemer. Men for å løse disse utfordringene må også andre kreditorer bidra.

Norske SAS-piloter er fornøyde med signalene fra Danmark, som er ett av mange nødvendige bidrag for at SAS skal komme gjennom utfordringene sine.

– Jeg er ikke overrasket. Det å gjøre om gjeld til aksjer er man nærmest tvunget til. Men det at Danmark er interessert i å spytte inn mer penger er positivt for SAS, sier Jan Levi Skogvang til E24.

Han er leder for Parat-foreningen SAS Norge Flygerforening.

SAS om Danmarks eiergrep: – En tillitserklæring

– En stor arbeidsplass

Skogvang peker på at Danmark har sterk tilknytning til SAS på grunn av flyplassen i København, som er viktig for danskenes internasjonale reisevirksomhet.

– Vi vet også at Kastrup er veldig viktig og en stor arbeidsplass for Danmark. Det kan ha bidratt til at Danmarks er mer lystne til å bidra enn Sverige, sier Skogvang.

SAS har størst omsetning i Norge, flest ansatte og hovedkontor i Sverige, men er likevel klart viktigst for Danmark. Flyplassen Kastrup fungerer som internasjonal hub for dansk næringsliv og er en økonomisk motor for København-regionen. Over 1.000 selskaper opererer på og rundt flyplassen.

Flyplassen i København hadde over 22.000 ansatte før pandemien, ifølge danske Finans. Den danske staten eier 39 prosent av lufthavnselskapet Københavns Lufthavne, som har en børsverdi på over 80 milliarder norske kroner.

Den svenske staten opplyste tirsdag at den er villig til å konvertere gjeld på rundt fire milliarder svenske kroner til aksjer i SAS, men at den ikke vil gå inn med friske penger etter å ha skutt inn 8,2 milliarder i SAS siden 2009.

NB! En tidligere versjon av saken opplyste at selskapet Københavns Lufthavne hadde 22.000 ansatte, men dette tallet inkluderer også ansatte i butikker, handlingselskaper og flyselskaper på Kastrup. Saken er rettet 13. juni kl. 09.00.

Analytiker om prisen på SAS-aksjen: – Helt ko-ko

– Det er alvorlig

SAS la tidligere i år frem en redningsplan som skal kutte kostnadene kraftig. Fagforeningene har omtalt forhandlingene som svært krevende.

Selskapet ønsker også å konvertere gjeld for 20 milliarder svenske kroner til aksjer og hente inn 9,5 milliarder svenske kroner i friske penger.

– Selskapet er utvilsomt i en vanskelig situasjon. Vi har klart å komme oss ut av pandemien med en kjempehøy gjeld som det er umulig å leve med over tid. Det er alvorlig. Men pilotenes rolle i dette er relativt liten, sier Skogvang.

Jan Levi Skogvang er leder for SAS-pilotene i Parat.
Derfor vil Danmark berge SAS

SAS kan rammes av streik

Denne uken varslet SAS-pilotene streik fra 29. juni, etter at de i mars brøt forhandlingene med SAS om lønnsoppgjøret.

Samtidig med dette forhandler de ansatte også med SAS om redningsplanen SAS Forward, som skal kutte selskapets kostnader med 7,5 milliarder svenske kroner innen 2026.

Leder Roger Klokset i Norske SAS-flygeres forening er fornøyd med at Sverige og Danmark hjelper SAS med den høye gjelden.

– Den gjeldsbyrden som SAS sitter med nå kommer i stor grad av de restriksjonene som statene innførte under coronakrisen, sier han.

Han vil ikke mene noe om det statlige eierskapet, og sier at det blir en politisk beslutning som hvert land må ta selv.

– Jeg registrerer at den danske regjeringen setter noen betingelser for sitt eierskap. Jeg håper de også vil stille krav til at SAS følger den skandinaviske modellen og spillereglene på arbeidsmarkedet, sier Klokset.

Leder Roger Klokset i Norske SAS-flygeres Forening.

Frykter kappløp mot bunnen

– Etter at Sverige sa de ikke er langsiktige eiere, hvordan ser du på signalet fra Danmark?

– For oss er det viktig at SAS får gode eiere som ønsker å utvikle eierskapet og selskapet i en bærekraftig retning, også sosialt og når det gjelder spillereglene i arbeidslivet, sier Klokset.

– Vi frykter at ledelsen forsøker å ødelegge spillreglene i arbeidslivet ved å sette grupper opp mot hverandre og lage et kappløp mot bunnen. Produktet vårt lider veldig under dette, og det merker kundene i form av kanselleringer og stadige endringer. Det syns vi er trist og leit, sier han.

Ifølge Klokset har fagforeningene jobbet sammen med ledelsen om en snuoperasjon for kulturen i selskapet siden november.

Pressesjef Tonje Bjerve Sund i SAS forsvarer selskapets arbeidslivspolitikk i en e-post til E24.

– Den skandinaviske arbeidslivsmodellen er en hjørnestein i samfunnet vårt, og SAS som skandinavisk selskap skal naturligvis fortsette å være en del av dette, skriver Sund.

Sverige sier nei til å spytte nye penger inn i SAS

Dette er kostnadskuttene

– Hva ønsker SAS i forhandlingene om redningsplanen?

– SAS har vært tydelig siden SAS Forward ble lansert i februar om at alle må være om bord for at man skal komme i mål, både ansatte, kreditorer, leasingselskaper og nye eiere, sier Klokset.

Ifølge Klokset inkluderer kostnadskuttene på 7,5 milliarder kroner årlige besparelser på 791,3 millioner kroner blant pilotene, og totalt 1,2 milliarder kroner blant alle de ansatte.

– For pilotene er det snakk om lønn, produktivitetsøkning og at pilotene skal jobbe deltid på vinteren og maks på sommeren for å følge reisemønsteret, sier han.

Derfor vil Danmark berge SAS

– En tillitserklæring

SAS sendte fredag ettermiddag ut en melding om Danmarks planer om å øke eierskapet og omgjøre gjeld til aksjer.

«Vi ser det som en tillitserklæring og støtte til vår omstillingsplan, SAS Forward», skriver SAS i meldingen.

Selskapet mener at støtten også omfatter den effektiviseringen SAS mener må gjennomføres for å gjøre selskapet kommersielt bærekraftig og forberede det på konkurransesituasjonen etter coronapandemien.

«Vi setter pris på dagens kunngjøring fra den danske regjeringen og et bredt flertall i det danske parlamentet om at de har planer om å støtte SAS ved å omgjøre gjeld og potensielt investere ny kapital, med forbehold om at alle interessenter deltar i SAS Forward-planen», skriver SAS.

SAS fornøyd med at Sverige åpner for gjeldsgrepFare for SAS-streik i sommerFagforening om SAS-forhandlinger: – Svært krevende
Publisert