Netflix venter knallsterk «Squid Game»-vekst
Strømmegiganten legger frem tallene for tredje kvartal. Etter suksessen med den sørkoreanske serien «Squid Game» tror Netflix at de vil få 8,5 millioner nye abonnenter på tampen av året.

Netflix er først ut blant teknologiselskapene denne uken med resultatene som er lagt frem etter stengetid på Wall Street tirsdag. Strømmegiganten har opplevd en eventyrlig vekst siden nedstengingen i mars 2020, og aksjekursen har steget over 70 prosent i samme periode.
Den ferske tredjekvartalsrapporten viser at selskapet slo forventningene på flere parametere:
- Inntektene endte på 7,48 milliarder dollar, opp fra 6,44 milliarder i samme periode i fjor og i tråd med forventningene, ifølge en Bloomberg-undersøkelse.
- Antallet nye abonnenter økte med 4,4 millioner, mot ventede 3,72 millioner
- Resultat per aksje var 3,19 dollar, mot ventede 2,56 dollar
Aksjen stiger omtrent 0,7 prosent i etterhandelen på Wall Street.
Tidenes Netflix-suksess
Veksten i antallet nye abonnenter har inntil nå vist tegn til å bremse opp i 2021. Tjenesten fikk bare 5,5 millioner nye kunder i første halvår, noe som er den svakeste veksten siden 2013.
På grunn av pandemien hadde strømmegiganten utsatt en rekke lanseringer til andre halvår.
Før tirsdagens rapport har imidlertid investorer vært optimistiske, mye takket være den sørkoreanske suksesserien «Squid Game», en serie om personer som konkurrerer i barneleker om å vinne en formue. Den som taper leken, blir drept.
Fasiten nå viser at Netflix har 213,6 millioner abonnenter til sammen.
Fire uker etter lanseringen i september hadde over 142 millioner mennesker verden over sett serien, noe som gjør det til Netlfix’ beste lansering noensinne. Fra da til nå har også aksjekursen steget med rundt ti prosent.
kursEttersom serien ble lansert i slutten av tredje kvartal, har flere analytikere ment at det er sannsynlig at det meste av veksten vil komme i fjerde kvartal. Dermed har det vært knyttet spenning til hva selskapet sier om fremtiden.
Nå venter Netflix at det vil strømme til 8,5 millioner nye abonnenter i årets siste kvartal. Også her var fasiten bedre enn forventningen, som var på 8,32 millioner nye kunder.
«Squid Game» trekkes også frem som tidenes største suksess for selskapet, og har vært det mest sette Netflix-serien i 94 ulike land.
Tester spill
Egenproduserte serier fra flere land har vært viktig for Netflix’ vekst. Denne gangen var det Asia og Europa som bidro til flest nye abonnenter. De siste månedene har Asia vært selskapets raskest voksende region. I hjemmemarkedet kom det bare til 70.000 nye abonnenter.
Selskapet har også forsøkt å finne nye ben å stå på.
I en pressemelding gir selskapet også en oppdatering om den relativt ferske spillsatsingen.
Netflix skriver at de har begynt å teste ulike spill i enkelte land, men fremhever at satsingen fortsatt er startgropen. I løpet av tredje kvartal kjøpte selskapet spillprodusenten Night School Studio, som blant annet står bak Oxenfree.
Spillene vil være inkludert i abonnementet og vil være uten reklame eller mulighet for kjøp mens man spiller.