Nå er det 400.000 elbiler på norske veier

– Vi er i rute til å nå 2025-målet, men vi må fortsatt ha hjelp av politikerne hvis vi skal lykkes, sier lederen i Norsk Elbilforening.

Etter kraftig vekst i 2021 og månedsrekord i juni er det nå 400 000 elbiler på norske veier.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Tirsdag klokken 10 passerte Norge for første gang 400.000 registrerte elbiler, opplyser Norsk Elbilforening til E24.

– Dette er kjempemoro. Vi har nådd en veldig stor milepæl nå, sier generalsekretær Christina Bu i elbilforeningen til E24.

Av de 400.000 elbilene er omtrent 13.200 lette varebiler og 386.800 personbiler. Totalt er det omtrent 3 millioner registrerte biler i Norge nå.

GLAD: Generalsekretær i Norsk Elbilforening, Christina Bu, kan juble over at det nå er mer enn 400 000 registrerte elbiler i Norge.

Veksten i elbiler har gått raskt, godt hjulpet av myndighetenes elbilfordeler.

– I 2012 utgjorde elbiler 3 prosent av nybilsalget, mens det tilsvarende tallet for første halvår i 2021 var 57,3 prosent, forteller Bu.

– I rute til 2025-mål

Dette er ikke tidspunktet for å redusere hjelpen til elbiler, mener Bu.

– Vi er i rute til å nå 2025-målet, men vi må fortsatt ha hjelp av politikerne hvis vi skal lykkes, sier hun til E24.

Les også

Advarer venstresiden mot elbil-moms neste år

Myndighetene har satt et mål om at 100 prosent av nybilsalget skal være nullutslippsbiler innen 2025. Det første halvåret av 2021 utgjorde elbiler altså 57,3 prosent av nybilsalget.

Samtidig er det store forskjeller som gjemmer seg i tallene. Andelen elbiler for privatkjøp er 77 prosent, mens andelen for salg gjennom leasing og næring kun er 37,3 prosent.

– Dette må myndighetene forsøke å gjøre noe med, sier Bu til E24.

Mener det er for tidlig å innføre moms

Det har vært mye diskutert om man skal innføre moms på de dyreste elbilene. AP, SV og SP ønsker alle merverdiavgift på elbiler over 600.000. Venstre har nylig advart mot dette.

– Dette handler om hvor lenge staten skal subsidiere store og kostbare elbiler. Det har nå kommet svært mange elbiler i segmentet under 600.000 kroner, sa Svein Roland Hansen, avgiftspolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, til E24 i mai.

Bu har likhet med Venstre advart mot konsekvensene av å fjerne elbil-fordelene. Hun mener det er altfor tidlig å innføre moms fra neste år.

– I de større bilsegmentene konkurrerer elbilene fortsatt dårlig, og med moms vil de konkurrere enda dårligere, sier generalsekretæren til Norsk Elbilforening til E24.

Elbilandelen i kompaktklassen (små biler) er veldig høy, men andelen for større elbilklasser er mye lavere, understreker Bu.

– Man har egentlig foreslått å innføre moms i de segmentene elbilene konkurrerer dårligst, sier hun til E24.

Publisert: