Her er noen av de viktigste oljelagrene: – Et eksperiment verden aldri har vært med på før

Globale oljetanker, kaverner og tankskip fylles nå med olje, og det kan legge en demper på oljeprisen over tid. E24 har laget en oversikt over noen viktige oljelagre. – Lagertall blir veldig viktige fremover, sier DNB Markets.

Øverst fra venstre: En armada av tankskip utenfor Saudi-Arabia, Cosco-skip og lagertanker ved et petrokjemianlegg i Dalian i Kina, lagertanker i Cushing i Oklahoma og tanker på et petrokjemianlegg på Jurong-øya i Singapore.
Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over to år gammel

Det finnes ikke noen samlet oversikt over nøyaktig hvor mye olje, bensin og diesel som ligger lagret på store tankanlegg og i tankskip verden over.

Men én ting kan man fastslå, og det er at med dagens enorme overskudd av olje, så vil globale lagre fylles opp raskt. Og hvis de blir altfor fulle, så er det ingen steder å gjøre av oljen som er til overs.

Senior oljeanalytiker Helge André Martinsen i DNB Markets.

– Det som skjer er at oljeprisen begynner å falle så mye at man begynner å stenge ned produksjon, sier senior oljeanalytiker Helge André Martinsen i DNB Markets til E24.

Aramco trapper opp produksjonen

Blant de mest kjente lagrene er Cushing i Oklahoma eller Dalian, Kina, eller i store nødlagre som Japans Tomakomai eller USAs strategiske oljereserve i store huler (kaverner) ved Mexicogolfen.

Verden drukner i olje etter at coronakrisen har dempet global etterspørsel dramatisk. I tillegg er Saudi-Arabia og Russland i priskrig. De har lovet å øke produksjonen til tross for at markedet er mer enn forsynt.

Saudi Aramco skal ifølge Reuters for første gang ha økt produksjonen sin til over 12 millioner fat per dag. Selskapet sendte denne uken ut en video av en stor flåte på 15 tankskip som ligger utenfor Saudi-Arabia, fylt med olje.

En oversikt over hvor tankskip ligger i ro for tiden, inkludert store supertankere (VLCC) med kapasitet på to millioner fat, Suezmax-tankere med kapasitet på opptil én million fat og Aframax-tankere med kapasitet på opptil 700.000 fat.

– Lagertall blir veldig viktige

Det er svært vanskelig å få oversikt over globale oljestrømmer, men investorer over hele verden vil trolig følge oppdateringene med argusøyne, for å finne ut hvor mye produksjon som må kuttes, og når bunnen kan være nådd for oljeprisen.

– Lagertall blir veldig viktige fremover. Problemet er datatilgangen, sier Martinsen.

– Det er ikke lett å ha oversikt, og det er ofte et visst etterslep på dataene. Det kommer regelmessige data fra USA, Japan og ARA, altså Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen. Men man famler litt i blinde på det globale bildet, sier han.

Noen aktører følger også med på oljelagrene via satellittdata og forsøker å anslå hvor fulle lagrene er. Men dette er nytt, og det er usikkert hvor troverdige tallene er, påpeker DNB-analytikeren.

Den saudiske oljeprodusenten Saudi Aramco har lagt ut dette bildet på sine nettsider, av oljetankere som ligger utenfor landets kyst.

– Aldri vært med på før

Flere analytikere tror lagrene begynner å renne over allerede i slutten av mai. Martinsen sier at etterspørselen potensielt kan ha bedret seg noe innen den tid, og at produksjonen kan ha gått ned.

– Hvis overproduksjonen på det tidspunktet er åtte millioner fat, så må produksjonen lynraskt ned med åtte millioner fat. Mange vil da produsere med tap, og da er spørsmålet om de skal stenge ned, enten frivillig eller påtvunget, sier han.

– Dette er et eksperiment verden aldri har vært med på før. Vi kommer garantert til å få negative oljepriser i noen regioner for å balansere markedet, legger han til.

Allerede er rundt fem prosent av global produksjon ulønnsom, ifølge IEA. I deler av Canada koster oljen under fem dollar, som er mindre enn en halvliter.

Et skip fra kinesiske Cosco ligger ved et petrokjemisk anlegg i den viktige havnen Dalian i Kina.
VIKTIG LAGER: Cushing i Oklahoma rapporterer jevnlig lagertall, og er et viktig knutepunkt for amerikansk oljeproduksjon.

Oljelagrene 76 prosent fulle

Rystad Energy anslo 20. mars at globale oljelagre var 76 prosent fulle.

Så langt har verden rundt 7,2 milliarder fat olje og oljeprodukter på lager, ifølge Rystad Energy. Av dette er opp mot 1,4 milliarder fat lagret på oljetankere til havs.

Det er teoretisk sett tilgjengelig lagringskapasitet på rundt 1,7 milliarder fat for råolje og oljeprodukter til sammen. Rystad Energy venter at taket i lagringskapasitet kan bli nådd etter bare noen måneder.

I ukene fremover ligger globale produsenter an til å pumpe opp kanskje 25 millioner fat mer råolje per dag enn etterspørselen, en overkapasitet ingen har sett maken til noensinne. Etter 40 dager med slik overkapasitet vil verden ha en milliard fat ekstra på lager.

Dette vil også kunne dra prisene nedover på sikt, med mindre produsentene blir enige om å kutte kraftig i produksjonen. Selv med lagertrekk på flere millioner fat per dag vil det kunne ta år å få redusert lagrene til normale nivåer igjen.

– Det vil mest sannsynlig ta flere år, sier Martinsen i DNB Markets.

– Det vil være en dempende prisfaktor i rebalanseringstiden. Samtidig vil fulle lagre tvinge frem raskere rebalansering, ved at produksjon stenges ned, og noe av denne vil forbli nedstengt fordi det er for dyrt eller for teknisk krevende å sette den i gang igjen, sier han.

Sentrale oljelagre

Dette er et utvalg av viktige knutepunkter for oljebransjen globalt (merk at tallene på kapasitet er av ulik kvalitet):

  • USA: Tankterminalen Cushing, Oklahoma med en teoretisk lagringskapasitet på rundt 85 millioner fat
  • US Strategic Petroleum Reserve (SPR): USAs statlige nødlager, med kapasitet på minst 713,5 millioner fat. Ved utgangen av mars var det 645 millioner fat i SPR. USAs president har foreslått å kjøpe inn olje til SPR, men det har ikke skjedd ennå
  • Kina: Dalian, med kapasitet på rundt 25 millioner fat
  • Saudi: Ras Tanura med kapasitet på rundt 33 millioner fat, Yanbu-regionen med kapasitet på rundt 12,5 millioner fat
  • Singapore: Tankene på Jurong-øya bidrar til Singapores kapasitet på rundt 60 millioner fat
  • Emiratene: Fujairah, med en kapasitet på over 60 millioner fat, hvorav blant annet selskapet Vopak har kapasitet til å lagre 13 millioner fat, og Abu Dhabis oljeselskap bygger ytterligere kapasitet på 42 millioner fat innen 2022, ifølge S & P Platts
  • Europe: Rotterdam i Nederland med samlet kapasitet på rundt 75 millioner fat
  • Egypt: Ain Sukhna ved Suez, med en kapasitet på rundt 13 millioner fat. Her mellomlagres olje før den fraktes med Sumed-rørledningen til Alexandria ved Middelhavet, for videre frakt til verdensmarkedet. Sumed-røret er et alternativ til seiling gjennom Suez-kanalen
  • Iran: Kharg-øya, med kapasitet på rundt 28 millioner fat
  • Japan: Totale lagre på rundt 500 millioner fat, ifølge S&P Global Platts. Landet har i likhet med USA en strategisk oljereserve, som blant annet inkluderer Tomakomai-anlegget med kapasitet på 34 millioner fat
  • Norge: Oljeterminalen på Mongstad, kapasitet på over ni millioner fat
Publisert: