GM har solgt mest biler i USA i 90 år: I fjor tok Toyota over

Japanske Toyota solgte i fjor flere biler i USA enn General Motors, ifølge ferske salgstall. Det er første gang siden 1931 at GM ikke er på topp.

Toyota USA-direktør Jack Hollis med en Toyota RAV4 i bakgrunnen.
Publisert Publisert

Salgstallene fra både Toyota og Detroit-baserte General Motors ble lagt frem tirsdag. GM opplyser at selskapet solgte 2,2 millioner biler i USA i fjor, mens Toyota sier at selskapet solgte 2,3 millioner biler i landet.

Det er en oppgang på 10,4 prosent fra året før for Toyota, men en nedgang på 12,9 prosent for GM, skriver CNBC.

Flere amerikanske medier skriver at GM har solgt mest biler i USA siden 1931, da selskapet passerte Ford, og viser til opplysninger fra bilbransjebladet Automotive News.

Det var på forhånd ventet at den japanske bilprodusenten ville sparke GM ned fra toppen, ifølge Reuters og CNN.

– I 2022 planlegger vi å utnytte den sterke økonomien og forventet bedre tilgang til halvledere til å øke salget og andelen, sier direktør Steve Carlisle i GM Nord-Amerika.

Ville ikke tatovert «Nummer 1»

Toyotas USA-direktør Jack Hollis sier ifølge Reuters at det å være nummer én i bilsalget i USA «aldri er et fokus eller en prioritet».

GM-talsperson Jim Cain tror selskapet vil komme sterkt tilbake når tilgangen på halvledere øker igjen.

– Hvis jeg var Toyota ville jeg ikke løpe ut og skaffe meg en «Vi er nummer 1»-tatovering, sier Cain til Reuters.

Mangel på halvledere

2021 var et krevende år for bilbransjen. Mange selskaper har måttet kutte i produksjonen på grunn av mangel på halvledere, som brukes mye i biler.

GM sier nå at selskapet venter at bilbransjen vil øke salget av lette personbiler fra 15 millioner i fjor til 16 millioner i 2022, drevet av økonomisk vekst i USA og bedre tilgang til halvledere.

Mangelen på halvledere har vært den sentrale grunnen til det begrensede salget i det siste, ifølge GMs sjeføkonom Elaine Buckberg.

– Forbrukerne ønsker å kjøre like mye som før pandemien, basert på den seneste tidens høye utnyttelse av kjøretøy. Høy utnyttelse og utsatt salg betyr at det er oppdemmet etterspørsel etter millioner av nye kjøretøy, sier hun ifølge meldingen fra GM.

Amerikanernes andel minker

Ifølge CNN var Toyota i 2005 på fjerdeplass i antall solgte biler i USA, mens GM, Ford og DaimlerChrysler dominerte med 57 prosent av landets bilsalg. I de første ni månedene av 2021 hadde derimot GM, Ford og Chrysler-eier Stellantis bare 38 prosent av bilsalget i USA, skriver TV-kanalen.

Selv når Tesla regnes med, hadde amerikanske produsenter bare 40 prosent av bilsalget, skriver CNN.

I de første ni månedene av 2021 solgte Toyota 1,86 millioner biler i USA, mens GM solgte 1,78 millioner biler i USA, skriver Reuters.

GM solgte 2,55 millioner biler i USA i 2020, mens Toyota solgte 2,11 millioner og Ford 2,04 millioner, ifølge Reuters.

– Jeg venter ikke nødvendigvis at Toyota beholder ledelsen, sier Jessica Caldwell i selskapet Edmunds til CNN.

– Det er ikke slik at GM har gjort noe magisk i alle disse årene. De har bare flere kanaler å selge i, og flere merkevarer, sier hun.

Publisert