Tjener godt på å gjøre andre synlig på nettet

Det er ikke bare bare å få oppmerksomhet i nettside-jungelen. Synlighet.no gjør gode penger på å få bedrifter oppover på søkemotorenes trefflister.

  • Marthe Berg-olsen
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over 14 år gammel

— Så mye som 80 prosent av nye besøk på et nettsted stammer fra søkemotorer som Google og Yahoo. For bedrifter som ikke har forsøkt å gjøre nettstedet sitt tilgjengelig i disse søkemotorene, finnes det betydelige kommersielle muligheter, sier Torbjørn Hansen, daglig leder i Synlighet.no.

Skriver du ordet «søkemotoroptimalisering» i søkefeltet på www.google.no, kommer firmaet Synlighet.no som nummer tre på listen over relaterte treff. Ved hjelp av en rekke triks får de søkemotoren til å tro at deres side er akkurat det du leter etter.

— Vi undersøker hva slags stikkord som trekker potensielle kunder til det enkelte nettstedet, og sørger for at innholdet som står på sidene er i samsvar med stikkordene. Slik skaper vi økt besøkstrafikk, sier Sverre Sjøthun, som er en av fire nyansatte i Synlighet.no så langt i år.

Førstesideposisjon er gull

Hansen startet Synlighet.no i 2003, og bedriften er blant de tre største i Norge som holder på med tilpasning av nettsteder til søkemotorene. I fjor omsatte bedriften for 5,8 millioner kroner. Hittil i år har de allerede passert åtte millioner.

— Det var først i fjor vi virkelig fikk vind i seilene. I år går det enda bedre - det første halvåret har vi et overskudd på rundt en million, mot 600.000 kroner i hele fjor, sier Hansen.

Rager du blant de tre øverste på søkemotorenes trefflister, kan du være sikker på at brukeren klikker inn på akkurat din side. Er du rangert som nummer seks er sjansen redusert til 50 prosent.

Slik synker klikk-sannsynligheten jo lenger ned på listen du kommer, viser en undersøkelse gjort av Enquiro, Did-It og Eyetools.

— Generelt vet vi at alt etter side tre er «usynlighet», sier Hansen.

Bevisst bruk av lenking er et triks for å klatre på søkemotorenes trefflister.

— Du kan se på en lenke som en stemmeseddel. Når et nettsted lenker til deg betyr det at du får en stemme fra denne siden. Dess flere og dess mer relevante lenker du får, dess bedre rangering vil du få i Google, forteller Sjøthun.

Kjøper en god plassering

Selv om det er mange som har fått øynene opp for denne typen internettmarkedsføring, er det slett ikke alle som benytter seg av det enda.

— Det er jo et paradoks at mange nettbutikker, som ene og alene lever av sin tilstedeværelse på nettet er såpass usynlige som de er, sier Sjøthun.

Hansen trekker frem reiselivsbransjen som et eksempel hvor salg via internett har kommet langt, og hvor aktørene er obs på tilpasning til søkemotorer.

— En av fire omsatte kroner på nett i Norge benyttes til kjøp av reiselivsprodukter. Mange reiselivsvirksomheter er store kjøpere av søkemotoroptimalisering og såkalt «Pay Per Click» annonsering, forteller Hansen.

«Pay Per Click», eller PPC-annonsering, koster penger. Nettsteder kan kjøpe seg en plass på søkemotorers lister mot at de betaler søkemotoren en bestemt sum per klikk.

— Det kan koste annonsøren alt fra noen øre til 40 kroner per klikk, sier Sjøthun.

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. Trikser seg til gode rangeringer

Foto: HELGE HANSEN

BT anbefaler

Fana-mann ble frastjålet sykkelen. Dette fant politiet hjemme hos tyven.

– Vi ønsker å finne de rette eierne.

LES SAKEN