Bankfeil ga kunder tusener ekstra på kontoen
– Det renner inn med penger på kontoen min, fortvilte bankkunde Frank Erdal. Rundt 3000 kunder ble rammet før feilene ble reversert, ifølge Fana Sparebank.
Frank Erdal fra Åsane fikk et lite sjokk da han sjekket kontoen sin mandag morgen.
– Det var rent inn penger i løpet av natten. Masse småbeløp på 100 og 200 kroner, til sammen over 100.000 kroner, forteller Erdal.
Det samme hadde skjedd med konen sin konto. Begge har konto i Fana Sparebank.
Alle transaksjonene er datert 27. mars, altså mandagens dato.
– Ikke tillitvekkende
En annen bankkunde som opplevde det samme, er Andreas Sørø. Han og konen har til sammen fire kontoer i Fana Sparebank.
– Jeg fikk melding fra fruen klokken 11.15. Da var det overført 23.000 kroner. Da jeg etter lunsj sjekket igjen, var det snakk om over 100.000, sier Sørø.
Da BT snakket med ham klokken 12.20, var pengene der fortsatt.
– Det er noen som har en dårlig dag på jobben i dag. Jeg kommer til å bruke en del tid på å se om det blir gjort riktig. Dette er jo ikke akkurat tillitvekkende, sier Sørø.
3000 kunder rammet
Finansdirektør Kim Lingjærde i Fana Sparebank sier feilen har rammet i underkant av 3000 kunder.
– Det er et problem som ligger hos leverandøren Tietoevry. Vi forsøker selv å nøste i dette, sa Lindgjærde til BT mandag formiddag.
– Hva skjer hvis noen har tatt ut og brukt penger de har fått inn?
– Dette er penger som ved en feil er kommet inn på kontoen, så man må respektere at det er penger som skal tilbake igjen.
– Blir litt skeptisk
Erdal sier at han ringte banken, og fikk beskjed om at det var skjedd en feil som skulle bli rettet opp.
– Men jeg blir jo litt skeptisk. Kan dette gå andre veien? Jeg vet ikke nøyaktig hvor mye jeg hadde på konto før dette, så jeg håper jo det blir riktig, sier han.
Lingjærde sier at banken har god oversikt over hvor mye penger det var på kontoen tidligere.
– Det er ingen grunn til bekymring, vi skal få korrigert dette på skikkelig måte, sier han.
På Fana Sparebanks hjemmeside er det lagt ut denne meldingen: «Grunnet en teknisk feil kan mange kunder oppleve å få innskudd man ikke kjenner til på konto. Feilen vil bli automatisk rettet, du trenger ikke foreta deg noe. Beklager feilen som har oppstått»
Tilsvarende ut igjen
Klokken 11.30 kunne Lingjærde opplyse at feilen var funnet.
– Korrigeringsløsning blir laget hos Tietoevry. Kunder som er berørt skal ikke gjøre noe, dette blir ordnet og rettet når løsningen er på plass, skriver han.
Klokken 12.45 opplyste Lingjærde at de jobbet med å isolere og reversere overføringene. Klokken klokken 14.30 ble feilen rettet opp, ifølge Lingjærde.
– Vi har fått bekreftet at alle transaksjonene er reversert. Kundene vil kunne se at de transaksjonene som kom inn, vil ha en tilsvarende ut igjen, sier han.
Rammet aktive kreditkortkunder
Lingjærde sier feilen har rammet kunder med kredittkort i banken. Kun kredittkortbrukerne som har brukt kortet aktivt ble rammet, sier han.
– Transaksjonene har gått mellom kundenes bankkortkonto og kredittkortkonto. Det har ikke vært noen eksterne betalinger, sier han.
Årsaken bak hendelsen er en omlegging av et system, sier han.
– Det ble gjennomført en omlegging fra et system til et annet nå i helgen. Det utløste dette raset av transaksjoner, sier han.
– Veldig uheldig
Lindgjærde sier de aldri har opplevd noe liknende tidligere.
– Dette er første gang, ja. Men når man legger om, skifter eller oppdaterer systemer, da er det en risiko for at det oppstår feil, og det har det gjort i dette tilfellet, sier han.
Han beskriver hendelsen som «veldig uheldig».
– Det skal ikke være noen usikkerhet knyttet til våre systemer. Den uroen kundene har fått med dette, er veldig beklagelig, sier han.
Lindgjærde forsikrer at ingen kunder vil bli skadelidende av hendelsen.
Banken har nå bedt om en skriftlig og muntlig rapport fra Tietoevry om hva som skjedde og hvorfor.
– Vi vil ta en diskusjon med dem for å sikre at dette gir lærdom, og at det ikke skjer igjen, sier han.
– Ikke flere banker
Finansdirektør Lingjærde opplyste først at feilen gjaldt flere banker, men skrev senere i en tekstmelding at dette etter alt å dømme ikke var rett.
Pressekontakt i Tietoevry, Geir Remman, avviser at feilen gjelder flere banker.
– Det er riktig at vi jobber sammen med Fana Sparebank med å gå gjennom dette nå. Vi har så langt ingen indikasjoner på at det gjelder flere banker, sa Remman til BT mandag formiddag.
– Vi beklager selvsagt feilen overfor kundene, sa Remman.
BT RETTER: I første versjon av denne ble det opplyst av Fana Sparebank at feilen gjelder flere banker. Senere fikk vi opplyst at det trolig kun gjelder Fana Sparebank. Dette ble endret 27. mars 2023, kl. 11.30.