Fremgang for Orkla tross corona-utfordringer
Orkla økte på topp- og bunnlinje, men sjefen venter økte kostnader som følge av pandemien.

– Coronapandemien har satt sitt preg på Orkla også i dette kvartalet. Spesielt i India har vi opplevd høye smittetall og nedstengning av samfunnet, men også i flere andre land har det vært en krevende situasjon, sier konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch, i en uttalelse.
Orkla økte inntektene til 11,77 milliarder kroner i andre kvartal, noe som er opp fra 11,1 milliarder kroner i samme periode i fjor. Samtidig økte det justerte driftsresultatet til 1,27 milliarder kroner - opp fra 1,21 milliarder i 2020.
Dette er noe svakere enn analytikerne ventet. Ifølge tall innhentet av Infront, ventet analytikerkorpset at driftsresultatet ville komme inn på 1,34 milliarder kroner.
Shoppegale kan holde liv i handelsaksjene
Høyere råvarepriser
Konsernsjefen trekker videre frem hvordan pandemien har bidratt til forstyrrelser i internasjonale verdikjeder, noe som påvirker et råvareeksponert selskap som Orkla, og legger til at de forventer økte råvarepriser i tiden fremover.
Jeg er fornøyd med at topplinjen styrket seg med volumbasert organisk vekst (...) jeg er imidlertid ikke tilfreds med kostnads- og resultatutviklingen, men her er vi tett på og vil vurdere nødvendige tiltak, sier Semlitsch.
Orklas resultat før skatt økte til 1,34 milliarder kroner - opp fra 1,2 milliarder i fjor, og på bunnlinjen satt konsernet igjen med 1,06 milliarder kroner. På forhånd var det ventet at Orkla ville levere et resultat før skatt på 1,45 milliarder kroner.
Orkla kjøper 75 prosent av nederlandsk pizzakjede
Coronalettelser fikk fart på ingredienssalget
Orklas virksomhetsområde som selger ingredienser har hatt det tøft under pandemien ettersom mat konsumert utenfor hjemmet har blitt hindret av smittevernbegrensninger.
Nå som store deler av Europa er åpnet opp igjen vises det tydelig i tallene med en vekst på 20,5 prosent fra andre kvartal i fjor til 2,97 milliarder kroner. Resultatet før skatt (ebit) for Orkla Food Ingredients doblet seg fra samme tid i fjor til 205 millioner kroner.