Over og ut for Ica og Rimi

Nå har Coop bestemt seg for hva som skal skje med butikkene de overtar fra Ica.

Publisert Publisert

SNART SLUTT: Coop vil i tiden fremover omprofilere Rimi- og ICA-butikkene til sine egne kjeder. Foto: Silje Katrine Robinson

  • Frode Buanes
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

— Det er en merkedag når Norges første lavpriskjede forsvinner, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Rimi.

Hos Rimi fikk de fleste ansatte beskjed om navneendringen tirsdag morgen. Den samme informasjonen gikk ut i Coop-systemet.

— Det er tatt en beslutning om at Rimi- og Ica-butikkene vil bli omprofilert til Coop-kjeder, sier kommunikasjonsdirektør Kristin Paus i Coop.

Les også:

Les også

Disse ICA-butikkene skal selges

Coop driver i dag mer enn 800 dagligvarebutikker i Norge. Selskapet har fått tillatelse av Konkurransetilsynet til å overta Ica-kjedens 550 butikker i Norge. Forutsetningen er at de først selger unna 93 av butikkene til Bunnpris og NorgesGruppen.

Dette er for å hindre at Coop får en for dominerende posisjon i enkelte lokale markeder.

Matkroken består

De gjenstående Rimi— og Ica-butikkene som Coop overtar, vil altså få nye navn.

Les også

Kundene taper på at Coop sluker Ica

Ifølge Paus er det mest aktuelt at Rimi-butikkene omprofileres til enten Coop Extra eller Coop Prix, mens Ica-butikkene vil bli gjort om til Coop Mega eller Coop Extra.

— Så har vi besluttet at Matkroken-kjeden fortsetter som før, sier hun.

Må skifte it-systemer

Ifølge Paus vil Coop i løpet av nær fremtid få gjort unna salget av de 93 butikkene som de ble pålagt å selge unna av Konkurransetilsynet.

Når den endelige godkjenningen fra tilsynet er på plass, vil butikkene som overtas integreres i «Nye Coop».

Å overta butikker krever også at alle it-systemer må endres. Deretter vil Coop gradvis rulle ut navneendringene på alle landets Rimi- og Ica-butikker.

- Hvor mye vil omprofileringen koste?

— Vi går ikke ut med noe tall der, sier kommunikasjonsdirektør Paus.

Hun tør ikke gi noen endelig dato for når de siste Rimi- og Ica-butikkene forsvinner.

— En merkedag

Bjørn Takle Friis, Rimi Foto: Ica Norge

Kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Rimi sier at han har full forståelse for navnebyttet, og at Rimi ville gjort det samme om overtok en konkurrent.

— Vi har levd i usikkerhet i lang tid. Nå er alle innstilt på at vi skal få det til å svinge i Coop-systemet. Vi har stor tro på å lykkes, og vi ser at Coop Extra gjør det veldig bra, sier Friis.

Rimi.jpg Foto: Silje Katrine Robinson

Publisert