SAS om stengt russiske luftrom: – Vi får en merkostnad både for drivstoff og tid

Russland stenger luftrommet for flere europeiske land, inkludert Norge. SAS vurderer å fly sør for Russland og avlyser påskerute til St. Petersburg.

Et SAS-fly tar fra Oslo Lufthavn Gardermoen, januar 2022.
Publisert: Publisert:

Russland svarer mandag på Europas nedstengning av luftrommet for russiske flyselskaper.

Norge er blant landene på listen, som russiske transportmyndigheter la ut mandag. Andre land som får forbud mot å fly over Russland er europeiske stormakter som Tyskland, Frankrike og Storbritannia.

Flyselskapet SAS varslet før helgen at ruten mellom Oslo og den ukrainske hovedstaden Kyiv suspenderes inntil videre.

SAS

Kan fly sør for Russland

SAS gjentar overfor E24 mandag at driften i liten grad påvirkes av at det ukrainske og nå russiske luftrommet er avstengt.

Flyselskapet har per i dag kun to ukentlige ruter til Asia, til Shanghai, Kina tirsdag og Tokyo, Japan, som har gått via russisk luftrom. Begge ruter går fra København.

– Det er altså en minimal del av vår totale operasjon som berøres. Vi vurderer fortløpende hva vi skal gjøre ved en eventuell stengning av russisk luftrom, men har ikke tatt noen avgjørelse ennå, sa pressesjef John Eckhoff i SAS til E24 mandag morgen.

SAS vurderer nå alternative flykorridorer.

– Det finnes eventuelt mulighet til å fly en rute sør for Russland, sier han.

Pressesjef John Eckhoff, SAS.

Dropper påskerute

Eckhoff opprettholder uttalelsene etter at det ble kjent at Russland nå har stengt luftrommet.

SAS har imidlertid akkurat besluttet å avlyse to rundturer planlagt fra Stockholm Arlanda til St. Petersburg rundt påske, ifølge pressesjefen.

– Flygingene til St. Petersburg er en del av vårt sommerprogram, og disse to rundturene var de eneste som var planlagt før vi etter planen starter sommerruten i juni. Vi følger situasjonen videre fremover, sier han.

Flytrafikken over Europa mandag formiddag bærer tydelig preg av omflyginger fra krigssituasjonen i Ukraina.
Les også

Europeiske flyaksjer faller etter nedstenging av luftrom

Drivstoffprisene øker

Oljeprisbykset i kjølvannet av Ukraina-situasjonen har sendt flydrivstoffprisene til himmels.

Et fat nordsjøolje for utsatt levering (brent 1. posisjon) handles til noe rundt 101 dollar fatet mandag, og er dermed ned fra topper over 105 dollar fatet før helgen. Spotprisen for umiddelbar levering er på rundt 98 dollar fatet mandag formiddag.

Flydrivstoffprisene steg markert i forrige uke, og var fredag opp til 878 dollar tonnet på verdensbasis, et hopp på over fem prosent mot foregående uke, ifølge IATA.

Les også

Oljeprisutviklingen kan gi kostnadsbombe for luftfarten

I Europa lå flydrivstoffprisen på omkring 875 dollar tonnet i snitt, mot rundt 882 dollar tonnet i Nord-Amerika i forrige uke.

Nivåene er de høyeste på over syv år, og så langt i år ligger drivstoffkostnadene for flyselskapene på 106,3 dollar fatet i snitt, ifølge IATA.

Oljepris- og flydrivstoffutviklingen går hånd i hånd.

– Merkostnad

SAS bekrefter at reisestrekningene fra Europa til Asia blir lengre nå som Russland stenger luftrommet.

– Vi får en merkostnad både for drivstoff-forbruk og tidsforbruk, og må se på konsekvensene for oss dersom det blir aktuelt. Vi gjør en vurdering på det nå, sier han.

SAS flyr til Asia med store Airbus A350, som også har en del flyfrakt.

En eventuell nedskalering av rutetilbudet til Østen vil derfor potensielt også påvirke denne virksomheten.

Publisert: