TV 2 skal kutte 350 millioner kroner

Mediekonsernet med ny strategi frem mot 2020.

Publisert Publisert

BERGEN OG OSLO: TV 2 Gruppen AS er eid av Egmont og er Norges største kommersielle mediehus. I snitt har TV 2 913 årsverk, fordelt omtrent likt mellom Bergen og Oslo. Hovedkvarteret ligger på Nøstet i Bergen (bildet).

  • Kjell Østerbø
  • Guro Valland
  • Bodil Garvik
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

TV 2 skal kutte 350 millioner kroner innen 2020. Alle ansatte får tilbud om sluttpakke.

Det kom frem på et allmøte for de ansatte i kanalen tirsdag ettermiddag. Møtet ble holdt i kantinen til TV 2 i Bergen.

Hvor mange stillinger kuttene vil kunne tilsvare, er ikke klart.

KLUBBLEDER: Henrikke Helland i Klubb2. Foto: ØRJAN DEISZ

Oppsigelser

Det er imidlertid ingen tvil om at de ansatte ikke skjermes i den omfattende endringskursen.

Klubbleder Henrikke Helland i TV 2 sier at ledelsen er tydelig på at det vil bli oppsigelser om ikke nok sluttpakkesøknader kommer inn.

— Hvordan sluttpakkene skal se ut skal forhandles om, og vil bli avgjort i løpet av de neste to ukene.

På møtet med ledelsen kom det frem at planene om flytting til Media City Bergen vil gå etter planen. Leietakerne skal etter planen flytte inn i løpet av tredje kvartal 2017.

— Dette gir oss en mulighet til å endre arbeidsflyten og organiseringen. Ledelsen har ellers vært tydelig på at TV 2, som i dag, skal være sterk på nyhetsformidling og norsk innhold. Dette ser vi positivt på, sier Helland.

Digital ekspansjon

Like etter at allmøtet var over hos TV 2 på Nøstet i Bergen, sendte konsernet ut en pressemelding.

Prosjektplanen omfatter en rekke tiltak som skal øke lønnsomheten. TV 2 skal nå se på hvoran de kan øke effektiviteten i hele virksomheten.

— Vi må kutte kostnader for å investere i godt innhold og kritisk journalistikk og fortsette den digitale ekspansjonen vi er i gang med. Hvordan en omorganisering vil se ut og selve omfanget av bemanningsreduksjoner er ikke identifisert enda, men vi velger allerede i dag å informere om at de som ønsker en sluttpakke vil få mulighet til å søke om dette, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes.

Han mener at de i realiteten ikke har noe annet valg.

-Tiden for gradvise endringer i bransjen er over og tiden for gradvise endringer i TV 2 vil også være ved veis ende. Nå handler det om å ruste oss best mulig for videre vekst.

- Negative endringer

Både styret, ledelsen og tillitsvalgte har i månedsvis jobbet med strategiplanen, som skal skissere den største omstillingen i TV 2s historie.

«TV 2 i 2020» omfatter dermed ny og modernisert strategi for hele organisasjonen.

— Et ambisiøst prosjekt, sa klubbleder Henrikke Helland i forkant av allmøtet, og var tydelig på at endringene også vil være negativefor mediehuset.

Bakgrunn:

Les også

Skjebnedag for TV 2

Teknologiavdelingen og avdelingen for sport og nyheter holder til i Bergen.

På møtet lovet adm.dir. Sandnes økt satsing på innhold, teknologi og digitale annonseprodukter, samtidig som de skal gjennom omfattende kostnadskutt.

— For å sikre at TV 2 fortsatt er et viktig og sentralt samlingspunkt for den norske befolkningen rundt store begivenheter og hendelser, så må vi drive så effektivt som mulig, slik at vi har økonomisk styrke til å investere i nytt innhold og nye vekstområder, heter det i pressemeldingen.

En styrking av TV 2 Sumo for å øke inntektene fra brukerbetaling står sentralt i arbeidet fremover, ifølge TV 2-sjefen.

Vet hva som kommer

Helland og de tillitsvalgte var på forhånd orienterte om hva som skulle presenteres på allmøter i både Bergen og Oslo klokken 13 tirsdag.

Redaksjonsklubben har vært involvert og orientert i arbeidet underveis.

— Prosjekt 2020 i utgangspunktet ikke er et nedbemanningsprosjekt, men en strategiplan for TV 2 fremover, i et mediemarked som er krevende, sa Helland.

Kritikk i tilsynsrapport:

Les også

Misnøye med TV 2-ledere

— Hundremillionerskutt

Det er ikke til å stikke under en stol at strategiarbeid som regel handler om effektivisering og produktivitet, altså kostnadsbesparelser.

Selv om mediehuset fikk et solid overskudd før skatt på 382 millioner kroner i fjor, var det ned med 350 millioner kroner fra året før. Bare driftskostnadene lå på 3,4 milliarder kroner.

PLANLEGGER: TV 2-sjef Olav T. Sandnes har tidligere varslet tydeligere posisjonering som en del av den nye strategien. ARKIVFOTO: TOR G. STENERSEN/AFTENPOSTEN

Utflytting av arbeidsplasser, såkalt outsourcing, skal være et sentralt punkt i 2020-rapporten. Det betyr at mye av TV 2s virksomhet blir satt ut, også programmer som nå produseres av TV 2 selv.

En av de store satsingområdene vil være streaming av levende bilder gjennom TV 2 Sumo.

Kraftige reaksjoner:

Vil ikke spekulere i tall

Planen går under navnet Greenfield Playout Program (GPO), og vil etter det BT erfarer berøre hele TV 2.

Teknologiomlegging og endringer i organisasjonen skal ligge i skissen. Ny internett-teknologi skal ta over mye av arbeid, noe som kan få konsekvenser både for programplanlegging, reklamesalg og distribusjon.

Sammen med blant annet NRK, Bergensavisen (BA) og Bergens Tidende (BT), skal TV 2 etter

Les også

planen flytte inn i Mediebyen

neste høst.

Ved spørsmål om hvor mange som jobber i TV 2 i dag, og hvor mange som er plassert inn i de nye lokalene, svarer klubblederen dette:

— Vi har ikke spekulert på antallet. Vi kan heller ikke trekke likhetstegn mellom hvor mange arbeidsplasser vi har i dag, og hvor mange vi ender opp med. Det handler blant annet om at vi skal jobbe på en helt annen måte.

Sjefens lovnader i 2014:

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. - TV 2 blir i Bergen

  2. Bergenserne skal sikre at TV 2 blir i Bergen

  3. Og nå: en mediepolitisk thriller

  4. Klar tale fra TV 2s mektige styreleder: - TV 2 vil bli i Bergen

  5. Vurderer statsstøtte til TV 2

BT anbefaler

Ble klappet inn i garderoben: – Vi er Brann. Vi skal være et topplag.

Slik var Ballspark-sendingen.

LES SAKEN