Strekmunn for smilefjes

Fra nå av kan du begynne å se etter smilefjes på døren når du skal velge kafe eller restaurant. Ikke alle er like blide for det.

Publisert:

SKEPTISKE: Både kafegjestene Solveig Lavik (t.v.) og Linn Schnell, og daglig leder ved Smakverket, Olav Ekeberg, er skeptiske til den nye smilefjesordningen til Mattilsynet. FOTO: RUNE SÆVIG Foto: Rune Sævig

600 kafeer og restauranter i Bergen og omegnskommunene kan i løpet av de neste åtte månedene vente seg besøk fra Mattilsynets inspektører, og dommen blir slått opp på veggen ved inngangen: Smilefjes, strekfjes eller surt fjes. Det første smilefjeset ble delt ut torsdag: Jacob Aall på toppen av Xhibition kan smykke seg med byens første smilefjes.

smilefjes.JPG

Kantiner, matservering på institusjoner, bensinstasjoner eller storkiosker er ikke omfattet av ordningen, men vil få ordinært tilsyn av Mattilsynet.

Trygghet, ikke smak

— Smilefjestilsyn er bra for den seriøse delen av serveringsbransjen, som endelig får vist at de holder høy hygienestandard. Og det er bra for publikum, som på enkelt vis kan se hvilke serveringssteder som følger regelverket. Smilefjes sier ingenting om maten er god eller sunn, men at maten som serveres har høy mattrygghet. Smilefjes blir vårt største prosjekt i 2016, og for Bergen og omland står våre inspektører nå klare til å starte ordningen", sier avdelingssjef Aslaug Sandvin i Mattilsynet.

  • Klag mer på maten!
    Daglig leder ved lunsjstedet Smakverket i Rasmus Meyers allé, Olav Egeberg, er ambivalent til smilefjesordningen.

Øyeblikksbilde

— Det er bra at det finnes slike tilsynsordninger. For det er mange aktører i denne bransjen som ikke driver forsvarlig matlaging. Men etter mange år i bransjen har jeg erfart at alle kjøkken har tidspunkter der noen regler tøyes – at ikke alt er på stell absolutt hele tiden. Hvis en inspeksjon kommer akkurat da, kan det være veldig ødeleggende for et sted som ellers er veldig seriøst og skikkelig. At det får surt fjes på grunnlag av et øyeblikksbilde som ikke er representativt, sier han.

  • Skitne spisesteder i Bergen
    Egeberg mener dette spesielt gjelder for de restaurantene som er åpen på kveldstid og som serverer mangeretters middager – da er det mye servise og bestikk i omløp på kort tid. Og for kvalitetsrestauranter som har tøffe marginer – de har ikke råd til å bemanne opp for besøkstopper.

Han peker på at vi heller kanskje burde ha tillit til at Mattilsynet og andre kontrolletater gjør jobben sin.

- Luke bort useriøse

Hans kollega Eirik Tørnblom, som er daglig leder ved Dickens på Kong Olav Vs plass, er positiv til ordningen.

— Det setter bare et ekstra press på oss, og det er med på å luke ut de seriøse i bransjen, sier han.

  • Vil kriteriene Mattilsynet legger til grunn gi et riktig bilde av kvaliteten på restauranten?

— Slik vi har fått presentert ordningen, tror jeg det vil gi et riktig bilde, ja. Det er jo på mange måter den samme type kontroll som Mattilsynet allerede gjør, det blir bare gradert på en annen måte og resultatene av kontrollene blir synlig for alle.

Har tillit

surtfjes.JPG

Solveig Lavik og Linn Schnell er hyppige kafé— og restaurantgjester i Bergen, og vi treffer dem etter en sen lunsj på Smakverket.- Hvis jeg ser et surt fjes på døren til et sted jeg ikke har vært før, vil jeg nok vurdere å snu i døren, sier Schnell. Men både hun og Lavik er litt skeptiske til ordningen.

Les også

Smilefjesordningen er ikke rettferdig

— Det er bra at serveringsstedene blir kontrollert, men det er dumt hvis et sted får strekmunn eller surt fjes på noe som vi som vanlige kunder kanskje kan oppfatte som filleting. Da er det steder som kan få ufortjent dårlig rykte. Mattilsynet har jo alltid hatt kontroller, og er det steder som er så dårlige at de er helsefarlige, må vi ha tillit til at de blir stengt, sier de to.

Prøvd ut siden 2007

strekfjes.JPG

Mattilsynet har siden 2007 hatt en smilefjes-pilot i Trondheim, Kristiansund og Levanger, og har siden oppstart gjennomført over 5600 smilefjestilsyn. Erfaringen fra Midt-Norge viser en kraftig forbedring i hygienestandard og andre områder som blant annet mathåndtering, sporbarhet og merking. Ved oppstart i 2007 fikk 20 prosent av serveringsstedene symbolene strekmunn og ca. 1 prosent surmunn. I dag får ni av ti virksomheter smilefjes, og bare 10 prosent pålegg om utbedring eller alvorligere virkemidler.Smilefjestilsyn er en del av Mattilsynets strategiske målsetting om å bli mer synlig og tydelig. Resultatene fra smilefjestilsynet vil derfor også bli publisert på www.matportalen.no/smilefjes.

Publisert: