Robert får bensinstøtte – det får ikke Håkon

(HAAG/OSLO): Flere europeiske land har kuttet avgiftene på diesel og bensin for å få bukt med de høye drivstoffprisene. Mens nederlandske Robert van der Zwart får et priskutt på 1,72 kroner, får Håkon Lien fra Norge null.

Økonomilærer Robert van der Zwart får drivstoffstøtte av regjeringen i Nederland.
Publisert Publisert

Utenfor en bensinstasjon i Haag i Nederland, står Robert van der Zwart og fyller bensin på sin svarte scooter. Prisen per liter bensin ligger på rundt 24 kroner literen, men det kunne vært verre.

I april kuttet regjeringen i landet særavgiften på bensin med 0,174 euro per liter bensin og 0,111 euro per liter diesel. Det tilsvarer rundt 1,72 og 1,11 kroner. Ordningen skal vare ut året.

– Det er et bra grep, men det hjelper ikke veldig, sier Zwart som himler med øynene over det høye tallet som tikker mens han fyller opp tanken.

Han jobber som økonomilærer på en mellomstor videregående skole, og tjener «helt ok».

På Gulf bensinstasjon i Haag i Nederland kostet en liter bensin rundt 24 kroner fredag forrige uke.

Er du ikke fornøyd med regjeringens grep?

– Ikke helt fornøyd. Vanlige folk har ikke råd til de høye prisene som er nå. Jeg kan takle prisene, men det er mange som sliter, sier Zwart.

For å få ned utgiftene til drivstoff, har han byttet ut bilen med en scooter.

– Med en bil kommer en full tank på nesten 100 euro. Med scooter koster en full tank 8 euro, sier Zwart og legger til at han håper prisene demper seg snart.

Robert van der Zwart har byttet ut bil med scooter for å minske kostnadene til drivstoff.

Europas ledere tar grep

Krigen i Ukraina har ført til at prisen på olje og gass, og dermed også bensin, diesel og strøm, stiger til nye høyder.

Som svar har flere land i Europa satt ned avgiftene på drivstoff.

I mai kuttet blant annet svenske myndigheter drivstoffavgiften tilsvarende 1,30 norske kroner per liter.

Danmark, Østerrike, Frankrike, Luxembourg, Italia, Irland, Storbritannia, Polen, Nederland og Spania er også blant landene som har tatt grep for å dempe pumpeprisene.

– Andre har det verre

Da Håkon Lien fylte tanken på Circle K på Alexander Kiellands plass onsdag ettermiddag måtte han ut med 27,40 kroner literen.

Lien synes drivstoffprisene er høye, men har forståelse for at det er sånn.

Håkon Lien har forståelse for at drivstoffprisene er høye.

– På grunn av inflasjonen går reallønnen ned uansett. Hvis ikke det skulle vært høye drivstoffpriser måtte vi betalt mer for andre ting uansett, sier han til E24.

– Alt henger sammen med alt. Det er mange land i verden som har det mye verre enn oss nå, sier Lien.

Samtidig synes han det er leit at det er de med dårligst råd som rammes hardest av de høye prisene, legger han til.

Vedum om kutt i drivstoffavgiftene: – Vil lære av Sverige

Vedum ser an europeiske grep

Ifølge analysesjef Per Magnus Nysveen i Rystad Energy kan Norge måtte belage seg på en sommer med høye bensinpriser. Han mener 30 kroner literen er sannsynlig. Men selv om prisene kryper oppover, kommer det ingen skattelettelser fra regjeringen i år.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) holder fast på strategien om å vente til høsten med å se på hva regjeringen kan gjøre. Han vil først se hvordan tiltakene i andre land fungerer.

Halve Europas befolkning får nå hjelp med de ekstremt høye bensin og diesel-utgiftene. Hvorfor sitter Norge fortsatt på gjerdet?

– Flere av de nordiske landene gjør ikke det, og Sverige gir mindre enn det de hadde tenkt til i utgangspunktet, sier Vedum til E24.

Økonomiprofessor: Derfor bør ikke Vedum senke drivstoffprisene
Publisert