Helikopterskandalen: Forsvarsdepartementet sier opp milliardkontrakt

Etter over 20 år med skandale-helikoptrene NH90 sier forsvarsdepartementet opp milliardkontrakten og krever å få penger tilbake.

NH90: Et NH90 helikopter lander på Kystvaktfartøyet KV Senja.
Publisert: Publisert:

Det opplyser forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) under en pressekonferanse fredag morgen.

Norge vil levere NH90-helikoptrene tilbake og kreve å få tilbake fem milliarder kroner, i tillegg til renter og andre utgifter.

– Det er en alvorlig avgjørelse, men uansett hvor mange timer personellet jobber, og uansett hvor mange deler vi bestiller, så vil ikke NH90 kunne møte Forsvarets behov, sier Gram.

På grunn av at kontrakten termineres, vil helikoptrene umiddelbart tas ut av drift. Han sier også at det er viktig at de raskt kommer i gang med arbeidet med å fylle det gapet som er skapt av NH90.

– Vi vil se på flere ulike alternativer for å dekke de operative behovene, men vi må være forberedt på at det ikke finnes noen enkel løsning, sier forsvarsministeren.

Direktør for Forsvarsmateriell, Gro Jære, sier under pressekonferansen at de gjentatte ganger har forsøkt å løse problemene i samarbeid med leverandøren.

– Men mer enn 20 år etter kontrakten ble inngått står vi fortsatt uten helikoptre som kan gjøre jobben de er kjøpt for, og uten at leverandøren kan presentere realistiske løsninger på problemene, sier hun.

De trekker frem fire årsaker til at kontraktene nå er hevet: Forsinkelser, antall feil i forhold til flytimer er langt høyere enn forutsatt, tidkrevende vedlikehold, og så forsinkede leveranser at enkelte systemer har gått ut av produksjon. Helikoptrene som skulle fly 3900 timer årlig, har i gjennomsnitt flydd 700 timer.

SIER OPP KONTRAKTEN: Forsvarsminister Bjørn Arild Gram og forsvarssjef Erik Kristoffersen under pressekonferansen fredag morgen.

Forsvarssjefen: Riktig beslutning

Forsvarssjef Eirik Kristoffersen uttaler at å heve kontrakten er en riktig beslutning for NH90 og den maritime helikopterkapasiteten.

– Dette var også vår anbefaling, sier han.

Oppdragene NH90 hadde lagt opp til å støtte kanselleres.

– Selv om vi nå slutter å operere NH90, vil vi fortsatt ha behov for personellet som har jobbet med helikopteret. Å ta vare på alle de som har stått på for NH90 er en viktig prioritet for meg, sier forsvarssjefen.

VG skrev nylig om hvordan ubetalte regninger, overskridelser og forsinkelser hoper seg opp på bordet til forsvarsministeren. I februar uttalte daværende forsvarsminister Odd Roger Enoksen (Sp) til Aftenposten at de vurderte å si opp kontrakten med NH90.

I en knusende rapport i 2018 konkluderte Riksrevisjonen med at det var svikt helt fra start av kjøpet, og at Forsvaret og skattebetalerne har brukt åtte milliarder kroner på noe som ikke er blitt levert.

30 milliarder kroner

Allerede i 2008 vurderte Norge å si opp avtalen med leverandøren. Det som trolig har holdt den ene forsvarsministeren etter den andre igjen, er at regningen for å si opp avtalen ville koste omtrent like mye som å overholde den.

Flere forsvarsministre har underveis i prosessen hevdet at det aldri har kommet noe ønske fra Forsvaret om å kansellere kontrakten for NH90. Levetidskostnadene for NH90 lå i 2018 an til å koste nær 30 milliarder kroner, skriver Aftenposten.

Mens flere forsvarsministre har skyldt på Forsvaret, har Forsvaret på sin side lempet ansvaret over på leverandøren NHI.

Kritikere av avtalen har tatt til orde for å heller satse på innkjøp av amerikanske helikoptre.

Publisert: