Snap leverte som ventet – Ukraina-krigen bremser

Snaps omsetning landet omtrent der analytikerne trodde i årets tre første måneder. Toppsjefen kaller kvartalet mer utfordrende enn ventet.

  • Truls Lier
Publisert Publisert

Snap omsatte for 1,06 milliarder dollar i første kvartal, viser den ferske resultatrapporten. Det er opp fra 770 millioner dollar i inntekter i samme kvartal i fjor, en økning på 38 prosent.

Snaps egen forventning for kvartalet var inntekter på mellom 1,03 og 1,08 milliarder dollar. Analytikerne hadde ventet en omsetning på 1,07 milliarder dollar, ifølge Bloombergs konsensus.

Resultatet endte med tap på nesten 360 millioner dollar, etter at selskapet tjente penger for første gang i forrige kvartal.

Snap eier blant annet bilde- og videodelingstjenesten Snapchat.

Antallet aktive brukere endte på 332 millioner i årets første tre måneder, som var litt bedre enn analytikerne hadde ventet. Det er opp fra 319 millioner bruker i fjerde kvartal i fjor, og 52 millioner flere enn på samme tid i fjor.

Ukraina-krigen ga vekstbrems

– Det første kvartalet av 2022 viste seg å være mer utfordrende enn ventet, og teamet vårt klarte å få til signifikant fremgang mot målene vår til tross for økt volatilitet i miljøet vi opererer i, sier Snap-sjef Evan Spiegel i en uttalelse.

Spiegel sier også at omstendighetene på makronivå fortsetter å være utfordrende og vanskelig å forutse.

Flere annonsører satt sine reklamekampanjer på pause rett etter Russlands invasjon i Ukraina, påpeker finansdirektør Derek Andersen. Selv om mange har gjenopptatt annonseringen, var veksten dårligere i slutten av kvartalet enn før invasjonen.

Anderson peker på at annonsører fra mange ulike sektorer melder om bekymring for økte kostnader, forsyningsutfordringer, høyere renter og økonomisk risiko knyttet til Ukraina-krigen.

Snaps estimater for andre kvartal er omsetningsvekst på 20–25 prosent målt mot samme periode året før.

Snap-aksjen falt i forkant av tallslippet, og endte ned 4,36 prosent. Facebook-eier Meta endte også dagen med solid nedgang blant sosiale medier-aksjene.

I etterhandel fortsatte først nedgangen, før stemningen snudde oppover. Snap-aksjen er opp rundt 5 prosent i etterhandel på Wall Street rundt klokken 23.

Børsnedtur siden høsten 2021

Snap-aksjen steg mye fra høsten 2020 til høsten 2021, men det siste halvåret har aksjen falt kraftig tilbake.

I oktober i fjor stupte aksjen da selskapet meldte om svake utsikter. Det ble forklart med at Apples endringer rundt personvern for iPhone ville skape problemer for annonsørene på kort sikt. Oppdateringen ga iPhone-brukere mulighet til å velge om apper og tjenester skal kunne spore dem på tvers av nettsteder og apper.

Etter det fortsatte børsnedturen, før aksjen stabiliserte seg litt mer i februar da selskapet slapp tall sist.

Snap tjente for første gang penger i fjerde kvartal i fjor, viste forrige kvartalsoppdatering. Da fikk selskapet et positivt resultat på 22,6 millioner dollar. Omsetningen var samtidig på nær 1,3 milliarder dollar i de siste tre månedene av fjoråret.

Aksjekursen er nå tilbake rundt nivåene før den kraftige oppturen begynte høsten 2020, på rundt 30 dollar per aksje.

Publisert
  1. Snap
  2. Snapchat

Les mer om dette temaet

  1. Apples personverngrep gir annonsetrøbbel for Snap

BT anbefaler

Samboerparet er endelig hjemme etter flykaos: – Den verste turen jeg har vært med på

Lars Sandven og hans gravide samboer fikk en dårlig avslutning på Mallorca-ferien.

LES SAKEN