Utsetter bergingen av nederlandsk lasteskip: – Må være trygt

Fire spesialtrente bergingsmannskaper skulle onsdag senkes ned på havaristen, men nå er bergingen utsatt.

  • Ørjan Torheim
  • Roar Lyngøy
  • Hanad Ali
  • Simen Sundfjord Otterlei
  • NTB
Publisert Publisert

Lasteskipet «Eemslift Hendrika» sendte mandag formiddag ut nødsignal etter at lasten forskjøv seg og skipet fikk slagside. Sent samme dag mistet skipet all motorkraft, og det har vært i drift siden.

Hele mannskapet om bord i det nederlandske lasteskipet er berget i land.

Natt til onsdag ankom to slepebåter havaristen. «BB Ocean» kom fra Kristiansund og «Normand Drott» fra Bergen via Måløy. «Normand Drott» hører til Skudeneshavn-baserte Solstad Offshore.

Også Kystvakten er i området.

Bilde fra bergingsområdet tatt onsdag fra ett av de to Kystvakten-skipene som følger med på operasjonen. Havaristen helt til høyre, de to andre fartøyene er slepebåtene som er leid inn. Foto: Kystvakten

– Veldig optimistiske

Fire spesialtrente bergingsmannskaper skulle onsdag flys ut for å settes av på lasteskipet. Der skulle de prøve å ta imot og få festet slepetau til båten.

– Vi er veldig optimistiske til at fartøyet skal tas i slep i løpet av formiddagen og bringes inn i roligere farvann innaskjærs, sa beredskapsdirektør Hans-Petter Mortensholm i Kystverket til NRK onsdag morgen.

Klokken 13.00 onsdag meldte imidlertid Kystverket at bergingen er utsatt til torsdag morgen. På sin nettside skriver de at været er årsaken til utsettelsen.

– Liv og helse er alltid førsteprioritet under en hendelse som dette, og det må være trygt å gjennomføre bergingen, uttaler beredskapsdirektør Hans Petter Mortensholm.

Ifølge Kystverket viser beregninger liten fare for at skipet skal gå på grunn.

  • Under kan du følge lasteskipet via AIS-sporing:

– Det er meldt bedre vær i morgen, og det er større sannsynlighet for at aksjonen kan gjennomføres vellykket, heter det i Kystverkets oppdatering.

Til BT sier Mortensholm at de følger anbefalinger de fikk etter en helikopterbefaring, og også råd fra blant annet Hovedredningssentralen.

– Vi vil ivareta sikkerheten til bergingsmannskapene best mulig. Kombinert med liten fare for grunnstøting de nærmeste 24 timene, og gode værprognoser torsdag, fikk vi en sterk anbefaling om å utsette, da med liten risiko for personell, sier han i 13-tiden onsdag.

Mortensholm opplyser at bergingen trolig starter mellom klokken 06 og 08 torsdag.

Var på befaring

Onsdag morgen var helikopteret som skal frakte bergingspersonell på befaring i området. En stund var planen å fire bergingsfolkene ned til havaristen i 12-tiden.

– Planlegger å heise ned fire personer i ettermiddag, het det i en Twitter-melding fra Kystverket onsdag.

I meldingen ble været omtalt som bedre – med bølger på 6–8 meter, liten til stiv kuling og snøvær.

Bilde av situasjonen tirsdag morgen. Foto: Kystverket

I 12-tiden onsdag snakket BT med skipssjef Kenneth Dyb fra KV «Bergen».

– I løpet av ettermiddagen venter vi at helikopteret kommer ut igjen og gjør et forsøk på å sette ned folkene, sa Dyb.

Han mente operasjonen vil bli krevende, selv med bedre værforhold.

– Vinden har spaknet, med liten til stiv kuling, og sjøen har lagt seg betraktelig. Værmessig har oddsene bedret seg, så sånn sett er det gunstig at det har dratt litt ut i tid, mente Dyb.

Han ga også uttrykk for at det innleide bergingsselskapet og de to slepebåtene har gode forutsetninger for å klare jobben.

– Utfordringen er å få folk om bord, og at de klarer å arbeide.

Bilde hentet fra video som ble tatt tirsdag morgen. Foto: Kystverket

5 mil fra land

Onsdag morgen lå skipet vel 40 nautiske mil vest for Ålesund, men bare rundt 30 nautiske mil fra land, noe som tilsvarer om lag 50 kilometer.

Det blåste kuling i området natt til onsdag, men onsdag bedret altså været seg.

– Jeg antar at den største risikoen er at sjøgangen er så stor at man ikke får satt over sleper, men det er nok lite sannsynlig, sa beredskapsdirektør Hans Petter Mortensholm onsdag morgen.

Noen timer senere kom altså meldingen om utsettelse til torsdag.

To skip fra Kystvakten følger med på operasjonen på vegne av Kystverket og staten. Kystverket har overordnet ansvar, men ifølge Mortensholm styres operasjoner som dette mye av personellet som er på stedet.

«Normand Drott». Foto: Solstad

Fryktet miljøskader

Tirsdag klokken 18 meldte Kystverket at det fortsatt var risiko for at skipet kunne kantre og utgjøre en miljøfare.

– Det er 15–18 meters sjø, samt 18–20 m/s vind fra nord. Dette gjør det umulig for Kystvakten gjøre noe annet enn å observere, skrev de i en pressemelding.

Om bord i skipet er det 305 kubikk med tungolje, 70 kubikk diesel og 10 kubikk smøreolje.

– Det er ikke snakk om enorme mengder, men nok til å gjøre mye skade hvis det kommer ut i miljøet, sa Mortensholm i Kystverket til BT tirsdag.

Kystverket har engasjert ressurser, både fartøy og trente folk, for en eventuell oljevernaksjon om fartøyet skulle treffe land og grunnstøte.

– Pr. nå er det drøyt et døgn til det kan inntreffe, men det er sannsynlig at det vil bli koblet opp et slep før det, skrev de tirsdag kveld.

Mistet båt til 66 mill.

KV «Sortland» var tirsdag fremme ved havaristen og prøvde å få mannskaper opp på havaristen.

Skipet mistet så en av arbeidsbåtene som sto på dekk, AQS Tor. En slepebåt jobbet onsdag formiddag med å berge AQS Tor, som i 11-tiden onsdag var rundt 20 nautiske mil sørvest for Stad. Båten så ut til å ha klart seg bra.

«Eemslift Hendrika» var lastet med servicebåter som skulle til Trøndelag, ifølge Adresseavisen.

Det skal være satt ut slepeliner akterut på fartøyet som kan brukes til å stanse driften og stabilisere det, ifølge Kystverket.

Skipet drev tirsdag sørover med en fart på 2–3 knop og hadde ved midnatt en slagside på 45 til 50 grader.

Det nederlandske lasteskipet «Eemslift Hendrika» har fått slagside i Norskehavet. Hele mannskapet på tolv er reddet i land. Foto: Redningshelikopter Florø / Hovedredningssentralen Sør-Norge / NTB

Publisert
  1. Skipstrafikk
  2. Båt
  3. Ålesund
  4. Kystverket
  5. Solstad Offshore

Les mer om dette temaet

  1. Nå er dette laste­skipet i Norske­havet forlatt

BT anbefaler

– Jeg og Vibeke finner nok ut av det. Men foreløpig er det for mye følelser.

Rune Soltvedt snakker ut om avgangen, feilene, det han er stolt over. Og kritikken.

LES SAKEN