Analytiker etter EU-plan: – Norge kan ikke fortsette med et eget regime

Etter EU-parlamentets plan for reiselivet kom mener flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs at Norge må skifte holding.

MENER NORGE MÅ SNU: Norge kan ikke blokkere midtseter når EU ikke gjør det, mener flyanalytiker.
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over to år gammel

For ganske nøyaktig to uker siden presenterte samferdselsminister Knut-Arild Hareide og helse- og omsorgsminister Bent Høie en ny smittevernveileder for luftfarten.

Der sto det blant annet at «det skal være ett tomt sete mellom hver passasjer i sideretningen». For de fleste praktiske formål i Norge, altså at midtsetet skal være blokkert. Samtidig ble det gjentatt at det ikke anbefales bruk av munnbind.

Onsdag presenterte EU-kommisjonen en rykende fersk plan som har stikk motsatt holdning til smittevernet om bord.

Nå mener flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir at Norge må gjøre retrett.

– Norge kan ikke fortsette med et eget regime som ikke er harmonisert med EU vedrørende blokkering av midtsete og ikke krav om ansiktsmaske, sier han.

De viktigste punktene i EU-kommisjonens plan: Vil forsikre reiseselskapenes tilgodelapper

SAS innfører munnbind

EUs nye veileder ga umiddelbare endringer for SAS, som innebærer at flyselskapet innfører munnbind for alle reisende fra 18. mai.

– Vi har innført obligatorisk munnbind om bord, men vi flyr med tomt midtsete innenlands i Norge basert på veilederen fra myndighetene, sier pressesjef John Eckhoff i SAS til E24.

– For SAS sin del så gjelder de tomme midtsetene innenriksflyginger. Dette understreker hvordan luftfarten er internasjonalt, ville vært urimelig om SAS måtte gjort det mens alle konkurrerende kom til Norge med fulle fly, fortsetter han.

Usikkert hvordan flytilbudet blir i sommer: – Vi tror og håper at mange vil ut å fly

Widerøe blokkerer 50 prosent

Elnæs mener det er essensielt at Norge endrer smittevernveilederen snarest om SAS, Norwegian og Widerøe skal ha mulighet til å øke sin produksjon utover det staten subsidierer.

– SAS og Norwegian kan ikke øke sin kommersielle produksjon når de må blokkere 30–35 prosent av setekapasiteten. For Widerøe er det enda mer alvorlig der 50 prosent eller mer av setene ikke er salgbare, sier Elnæs.

I motsetning til SAS og Norwegian har Widerøes flymaskiner i stor grad bare fire seter i bredden, noe som altså innebærer at annethvert sete i flyet ifølge smittevernveilederen ikke kan selges.

– De norske flyselskapene vil miste betydelig konkurransekraft mot de europeiske når ruter til utlandet kommer i gang om de må fortsette med å blokkere midtsetet, sier Elnæs.

E24 har vært i kontakt med Samferdselsdepartementet som foreløpig ikke har kommentert EUs nye reiselivsplan. Departementet henviser til Helse- og omsorgsdepartementet i denne saken. Sistnevnte har foreløpig ikke kommentert EUs reiselivsplan for luftfarten.

Publisert
  1. Norwegian
  2. EU
  3. Munnbind
  4. Samferdselsdepartementet
  5. Widerøe
BT anbefaler

Samboerparet er endelig hjemme etter flykaos: – Den verste turen jeg har vært med på

Lars Sandven og hans gravide samboer fikk en dårlig avslutning på Mallorca-ferien.

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. «Brann er i ferd med å feste grepet. Kan bli kjekt dette.»

  2. Tolvåring døde: – Bilisten mener ulykken ikke var til å unngå

  3. TV 2: SAS-ansatte har fått permitteringsvarsel

  4. Han denger løs i ny TV-satsing fra Bergen

  5. Fryktet ferien røk. – Jippi! Nå var vi virkelig heldige.

  6. Skal ha køyrd ned blomster­potter og stukke av