Kim Kardashians klesmerke verdsatt til 3,2 milliarder dollar

Undertøy- og loungewear-merkevaren Skims har doblet verdsettelsen på ni måneder.

GRÜNDER: Kim Kardashian er motegründer i tillegg til å være influencer og realitystjerne.
Publisert: Publisert:

Klesmerket Skims, som ble grunnlagt av den amerikanske influenseren og realitystjernen Kim Kardashian i 2019, var verdsatt til 1,6 milliarder dollar i april i fjor.

Men, etter å ha hentet 240 millioner dollar i en finansieringsrunde ledet av det amerikanske hedgefondet Lone Pine Capital, er selskapet nå verdsatt til hele 3,2 milliarder dollar, skriver Bloomberg.

Det tilsvarer 28,7 milliarder kroner etter dagens kurs.

På ni måneder har Skims, som i hovedsak selger undertøy og loungewear, altså doblet sin verdsettelse. Ifølge Bloomberg er årsaken til finansieringsrunden og verdsettelsen at investorene forventer at Skims vil ta markedsandeler fremover.

– Denne siste runden gjøre det mulig å innovere og lage nye løsninger for våre kunder, og bli en enda mer pålitelig ressurs for dem, skriver Kardashian i en e-post til Bloomberg.

Kardashian og hennes forretningspartner Emma Grede beholdt en kontrollerende eierandel i Skims etter avtalen. Kardashian, som markedsfører merkevaren og hjelper med design, forblir største aksjonær i selskapet.

Skimskolleksjon for vinter-OL

Kardashian-merket økte salget med 90 prosent til rundt 275 millioner dollar i fjor, og forventer å nå en omsetning på 400 millioner dollar i 2022.

– Med Skims ser vi en mulighet til å lage vår egen kategori i detaljhandel, slik Lululemon og Starbucks opprettet egne kategorier i sine respektive områder, sa Grede, ifølge Bloomberg.

Planen er nå å ekspandere selskapet utenfor USA.

De kommende vinterlekene i Beijing, som begynner 4. februar, blir et viktig element i denne ekspansjonen. USAs idrettutdøvere vil nok en gang være kledd i Skims loungwear og undertøy, slik de var under sommerlekene i Tokyo i fjor.

Publisert: