– Mannen hadde verken pust eller puls

Mannskapet om bord i Redningsskøyten «Bjarne Kyrkjebø» så helikopteret styrte i sjøen. En mann er kritisk skadet.

Publisert Publisert

HELIKOPTERULYKKE: Bildet er tatt fra RS 163 «Kristian Gerhard Jebsen II» ut mot ulykkesstedet onsdag kveld. Foto: Alfred Aastrøm, skipper RS163

iconDenne artikkelen er over to år gammel

Onsdag kveld var Redningsskøyten «Bjarne Kyrkjebø» tilfeldigvis på et slepingsoppdrag i området Sandviken da et helikopter styrtet i sjøen.

– Vi observerte et helikopter som gikk i sjøen, kvittet oss med slepet og gikk i posisjon med én gang, sa skipper Espen Johan Hole til Bergens Tidende i går.

Tre menn var om bord i helikopteret da det styrtet like utenfor Elsesro i Sandviken ved 21.25-tiden.

Les også

Helikopter styrtet i sjøen i Sandviken

STYRTER: Bildet er ifølge fotografen tatt like etter at helikopteret traff vannflaten. Foto: ESPEN HAAGENSEN

– Hadde verken pust eller puls

Operativ leder i Bergen sjøredningskorps, Simon Ravn, sier til BT at «Bjarne Kyrkjebø» bare var 800 meter unna da helikopteret styrtet.

– De tre om bord hadde bare to minutter på seg til å forbedere seg før de var fremme ved ulykkesstedet. De tenkte det verste. Da de kom frem så de to personer sitte på de gule flottørene på undersiden av helikopteret, og en tredje person ligge over en av flottørene, sier Simon Ravn.

Denne personen, en mann, ble onsdag kveld betegnet som alvorlig skadet. Torsdag formiddag opplyste Helse Bergen at tilstanden hans er kritisk.

De to andre mennene, som er henholdsvis 62 og 53 år gamle, er lettere skadet.

Ravn var ikke selv med på redningsoppdraget, men ble varslet om ulykken og hadde tett kontakt med mannskapet underveis.

– De to som satt oppe var i sjokk og hadde kuttskader, men var ellers i god form. Tredjemann var bevisstløs og hadde verken pust eller puls.

Ravn forteller at to av mannskapet satte i gang med hjerte- og lungeredning på akterdekket, mens skipperen hadde kontakt med kystradioen som kontaktet ambulanse.

– De holdt på med hjerte- og lungeredning i fem minutter før ambulansen kom. Så overtok ambulansepersonell og holdt på i ti minutter før de tok han med seg, sier Ravn.

REDNINGSLEDER: Operativ leder i Bergen sjøredningskorps, Simon Ravn, ved superyachten «Bacarella» torsdag formiddag. Foto: Rune Sævig

– Mannskapet gjorde en kjempejobb

Med kulde og bare fire-fem grader i vannet var den raske innsatsen på stedet, avgjørende tror både politiet og Redningsselskapet.

– At de kom dit såpass kort tid etter ulykken har trolig vært avgjørende for at disse tre personene kom opp av sjøen så raskt som de gjorde, sa politiets innsatsleder Frank Listøl i går.

– Mannskapet gjorde en kjempejobb. Jeg mener det er grunnen til at ikke tre stykker omkom i helikopterstyrten i går, sier Ravn.

Ravn sier at mannskapet er veldig preget av hendelsen, og at de blir fulgt godt opp.

– Nå er det viktig å skjerme dem og ta vare på dem. Vi har skrytt mye av dem det siste døgnet. Det fortjener de virkelig.

– Godt trent

Torsdag formiddag møtte Ravn pressen ved «Bacarella» som lå fortøyd i hopen ved Bradbenken.

– De som er om bord i redningsskøyten er frivillige mannskaper og godt trent for livreddende operasjoner. Det hører til sjeldenhetene at man havner direkte opp i et skarpt oppdrag som her. Vanligvis vil mannskapene har 15–20 minutter på seg til å fordele oppgaver og forberede seg på hva som møter dem. Her fikk ikke folkene om bord muligheten til å tenke seg mye om før de måtte trå til med livreddende innsats, sier Ravn.

Redningsskøyten «Bjarne Kyrkjebø» er stasjonert på Hjellestad.

– Den har nylig vært på verft for vedlikehold. For 14 dager siden ble den tatt ut av vinterdvalen. Tidligere på dagen hadde skøyten drevet med trivielle ting som leting etter en jolle, og altså slep av en havarert motorbåt da de tilfeldigvis var på det vi må kunne kalle rett sted til rett tid, sier Ravn.

Tilbakeholdent mannskap

Når BT er på kaien og tar kontakt med mannskapene om bord i «Bacarella», blir vi høflig avvist.

– Kan vi snakke med kapteinen om bord?

– Beklager han har det travelt.

– Kan vi gjøre en avtale i løpet av dagen?

– Sorry, kapteinen er busy, svarer et medlem av mannskapet.

Vask og vedlikehold

Den skinnende blanke superyachten har ikke fått synlige skader etter helikopterulykken kvelden i forveien. Fem-seks av mannskapet driver og vasker, pusser og gnikker på fartøyet torsdag formiddag.

– Kan vi spørre dere om hvem som eier skipet?

– Sorry, ingen kommentar, er tilbakemeldingen.

Publisert

REDNINGSARBEID: De tre som ble berget opp etter styrten ble fraktet til land og kjørt vekk i ambulanse. En av dem fikk livreddende førstehjelp på stedet- Foto: Jan Haugland

VED KAI: Helikopteret ble liggende opp ned i vannet etter styrten. Her er det slept inn til kai ved Bontelabo. Foto: TOR HØVIK