Direktør i Bybanen utbygging: – Dette er alvorlig og skal ikke skje

— Det vi har opplevd i natt og i dag er en svært alvorlig feil. Det er mange backupsystemer som skulle ha forhindret det som skjedde, sier direktør Roger Skoglie i Bybanen utbygging.

Publisert:

FULL ALARM: Alarmen gikk ved 00.30-tiden i natt. Det ble etter hvert klart at Bybanen ikke kunne gå fra 05.00 slik den normalt gjør. FOTO: PER LINDBERG

Klokken 00.30 i natt gikk alarmen på beredskapssentralen hos Keolis. Det ble etter hvert klart at man ikke ville kunne sette Bybane-vognene i sving klokken 05.00. Les også:

Les også

Bybanen i full drift igjen innen en time

— Delvis kollaps

— Datasystemer som brukes til å styre hele Bybane-nettverket fikk det jeg vil karakterisere som en delvis kollaps. Alle alarmer gikk.

Han sier at nettverket som brøt sammen har fungert stabilt og godt siden oktober 2015. — Dette er en veldig alvorlig feil. Våre egne folk, samt leverandører har jobbet på spreng etter at beredskapsvakten rapporterte inn feilen i natt. Detaljene rundt hva som gikk galt er vi ikke i stand til å komme opp med ennå, sier Skoglie.

Skal analyseres

— Det som har skjedd er utrolig beklagelig. Dette er noe som ikke skal skje.

— Ble alle Bybane-førerne varslet samtidig da det ble slått alarm i natt?

— Jeg har ikke opplysninger om hva som eksakt skjedde da datasystemene sluttet å fungere. Dette må vi ettergå når vi skal granske hva som har skjedd. Vognene hadde strøm til å komme seg til neste stasjon, men ellers var vitale deler ute av spill, sier Skogli.

Analyse påkrevd

Han gjør det klart at det kreves en grundig analyse for å finne årsaker.

— Vi må grave i hvilke tiltak som må iverksettes for å unngå at dette skjer igjen. Akkurat nå er vi bare glade for at banen er i drift igjen.

Les også:

Les også

Påkjørt av bybanen

— Skal evalueres

Direktør i Skyss Oddmund Sylta sier at det må bli en grundig evaluering av Bybane-kollapsen.

— Vi skal finne ut hva som gikk galt. Jeg har aldri opplevd at Bybanen har vært fullstendig lammet og stengt siden den ble åpnet i 2010. — Viser dette at kolletivløsningen i Bergen er svært sårbar? Burde backup-løsningene vært bedre?

— Vi kan alltid bli bedre, og det skal vi også sørge for at vi blir etter denne episoden. Det er komplisert teknisk utstyr som har sviktet. Vi må få full klarhet i hva som har skjedd, og iverksette tiltak deretter.

Les også:

Les også

- Bybanen har gjort Bergen til en bedre by å bo i

— Pålitelig transport

— Kan det komme på tale å søke erstatning fra utstyrsleverandører eller dem som har rigget systemet?

— Vi skal ta tingene i riktig rekkefølge. Vi har fått Bybanen i gang igjen. Nå må vi finne ut av hva som har skjedd, så får vi når vi kjenner årsaksforholdet vurdere hva som skjer?

— Hva har du å si til de mange passasjeren som nå skal hjem med Bybanen?

— Det er bare å beklage det som skjedde i morges. Nå går banen som den skal. Vi lover at den fortsatt skal være det pålitelige transportmiddelet Bybanen hele tiden har vært. Dette skal ikke skje igjen, selv om jeg selvfølgelig aldri kan garantere noen ting, sier Sylta.

Publisert: