Jobbet hardt for reder etter luksustur

Etter å ha fløyet privatfly og bodd på luksushotell på Torstein Hagens regning, tok ordfører Trude Drevland selv grep for å hjelpe cruiserederen i Norge.

PÅ JOBB: Ordfører i Bergen, Trude Drevland (H), sier hun anså turen til Venezia for å sjøsette skipet «Viking Star» som en ren jobbreise. Likevel tok hun ut ferie i dagene hun var vekke. Hun hadde også med sønnen sin, ifølge henne selv fordi det føltes trygt og godt. Ørjan Deisz

— Ikke det verste jeg har sett.

Slik beskriver ordfører Trude Drevland (H) luksushotellet der hun og sønnen ble innkvartert i juni i fjor.

Store takmalerier, forgylte himlinger, marmorsøyler og buer møter gjestene på Hotel Danieli i Venezia. Det ærverdige hotellet, like ved Markusplassen og Dogepalasset har en av byens aller beste plasseringer, og er et av de fineste stedene - og dyreste - å overnatte. Fra restauranten på takterrassen har man utsikt til hele kanalen. Prisene er deretter.

Rederiet valgte å bruke privatfly, fordi de uansett skulle fly ned to slektninger av reder Torstein Hagen.

Her ble bergensordfører innkvartert i forbindelse med sjøsettingen av «Viking Star». De billigste rommene på Hotel Danieli starter på 5600 kroner natten. De dyreste ligger på 45.000 kroner, ifølge nettsiden Hotels.com. Hvilken prisklasse Drevlands rom var i, er uvisst. Det som er sikkert er at regningen ble betalt av skipsreder Torstein Hagen, mannen som et knapt år senere får arrangere skipsdåp for «Viking Star» midt i Vågen i Bergen på selveste 17. mai.

Rask transport

Overnattingen han spanderte på gudmoren var av ypperste klasse. Det samme var transporten til Italia. På ettermiddagen 22. juni ble Drevland plukket opp på Flesland i et privat jetfly. Det satte kursen mot Venezia klokken 17.19. Med om bord var også Drevlands sønn. To dager senere returnerte følget med det samme privatflyet til Bergen.

PRIVATJET: Skipsreder Torstein Hagen sendte dette flyet, som eies av Viking Travels, for å hente Drevland og hennes sønn i Bergen. De ble også fraktet tilbake med det samme flyet.FOTO: THORTSEN PFAU

— Rederiet valgte å bruke privatfly, fordi de uansett skulle fly ned to slektninger av reder Torstein Hagen. Slektningene var også med i flyet, sier Drevland, som sier hun først ble kjent med reisemåten en dag eller to før avreise.

— Jeg tenkte først: «Ups! Dette er ikke en verden jeg er vant med å ferdes i.» Det neste jeg tenkte, var at det var bra at jeg kunne komme meg raskt nedover og raskt hjem igjen, slik at jeg kunne gjøre jobben min her for Bergens innbyggere, sier Drevland. Hun sier sønnen var med fordi det føltes trygt, og at hun anså turen som en ren jobbreise.

«Noen tanker om skipet ditt«

«Takk for sist og takk for den foreslåtte innbydelseslisten. Jeg kommer tilbake med noen tanker om skipet ditt. Jeg mener det bør være en mulighet for å få Bergen bak på skipet. Tror du du kunne ha noen å spørre NIS, som holder til i Bergen. Jeg håper jo at hvis det kommer fra deg ville spørsmålet få den aller gunstigste behandling».

Den bedende e-posten fra skipsreder Torstein Hagen til Trude Drevland kommer i august 2014, bare to måneder etter Venezia-turen.

Det er ingen hemmelighet at markedsføringsmessig er det bedre at det står Bergen heller enn Monrovia i hekken.

Det Hagen ønsker, er å få de fire planlagte cruiseskipene sine registrert i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS). Utfordringen er at dette ikke er lov. Skip som går mellom norske havner har ikke lov til å registrere seg i NIS.

Håper på raus vurdering

Hagen har vært ærlig på hvorfor det er attraktivt med Norge og Bergen.

— Norsk flagg er et kvalitetsstempel. Og så er det ingen hemmelighet at markedsføringsmessig er det bedre at det står Bergen heller enn Monrovia i hekken, har Hagen uttalt til BT.

Og henvendelsen fra skipsrederen tar Drevland på alvor. Drevland sender en e-post til sin partikollega Monica Mæland. Den tidligere byrådslederen i Bergen er rykket opp til næringsminister og har direkte innflytelse på norsk skipsregelverk.

BODDE HER: På dette hotellet, nesten vegg i vegg med Dogepalasset, ble Drevland og hennes sønn innlosjert av Hagen.FOTO: ROAR CHRISTIANSEN

EKSKLUSIVT: Hotel Danieli er slått sammen av tre venetianske palasser fra 1400-, 1900- og 2000-tallet. Ifølge hotellet selv har de håndlagde lysekroner og antikke møbler og malerier. Prisen for et rom varierer fra 5000 til 50.000 kroner.FOTO: ROAR CHRISTIANSEN

«Dersom det ikke skulle være mulig selv etter de nye reglene å få BERGEN bak på 4 cruiseskip, eid av siste direktør i Bergenske Dampskipsselskap Torstein Hagen vil jeg beklage det på det sterkeste. Jeg tillater meg å håpe på en raus og velvillig vurdering av denne henvendelse p.v.a Viking Cruiseline», skriver Drevland.

På tampen av året gjør Monica Mæland regelendringen som gjør at «Viking Star» kan registreres i NIS og dermed også få Bergen som hjemmehavn.

I et tidligere intervju med BT har Drevland selv tatt en god del av æren for dette.

— Ved hjelp av meg skjer det mye i Bergen. Det som også har skjedd ved hjelp av meg er at vi fikk endret reglene for registrering av denne typen skip i NIS, slik at de kan registreres i Bergen.

Men engasjementet fra ordføreren stoppet ikke der.

«Hjelp»

«Utlån kan bare finne sted når institusjoner eller organisasjoner skal markere en begivenhet av stor samfunnsmessig betydning»,

Fylkesmannen i Hordalands avslag på søknaden om å få leie Håkonshallen til middag under skipsdåpen i Bergen 17. mai var like tydelig som nedslående for Hagens innleide eventselskap,

Nok en gang tok Drevland affære:

«Hei! Hvem hos dere er involvert i utleie av Haakonshallen! Vet at Kulturoperatørene har søkt om middag der den 17. mai om kvelden. For rederiet Viking Cruises. Torstein Hagen siste direktør i BDS er eier. Skipet som skal døpes i Vågen samme dag får bli det aller første skipet på mange år som bærer BERGEN i Baugen p.g.a det siste årets endring i NIS reglene. Dette må være et unntak fra regler i aller høyeste grad og jeg er SÅ lei meg for at dette ikke går, da de spanderer stort show i byen og kjempe-fyrverkeri! Hjelp! «

Denne gangen hjalp det imidlertid ikke med Drevlands sterke oppfordringer. Avslaget fra Fylkesmannen var endelig, og middagen måtte til slutt holdes i Grieghallen.

Spilte inn videoer

Drevland har også deltatt i flere promoteringsvideoer for Viking Cruises. I februar 2014 blir en video lagt ut på selskapets Youtube-side, med en rekeskrellende Drevland, iført ordførerkjede. Ved hennes side i Bergen er Torstein Hagens datter.

Også mens hun var i Venezia ble det spilt inn intervjuer med Drevland om «Viking Star».

Min ærlige og redelige hensikt har vært å engasjere meg til beste for byen min.

Drevland har imidlertid ikke mottatt den tradisjonelle jordmorgaven for oppdraget for Torstein Hagen. Hun ba i stedet om en donasjon til et veldedig formål, og Hagen kvitterte med å gi 500.000 kroner til et russenter i Bergen.

- Alt kan mistenkeliggjøres

— Ser du at noen kan mistenke en kobling mellom pengebruken og ditt engasjement?

— Alt kan mistenkeliggjøres. Men min ærlige og redelige hensikt har vært å engasjere meg til beste for byen min. Det må dere tro meg på, sier Drevland til BT etter at hun i går valgte å fortelle om Venezia-turen på sin Facebook-side.

Drevland selv avviser at hun har gitt noen som helst gjenytelse for turen til Venezia.

— Jeg er ikke i en posisjon til å gi noen gjenytelse overhodet. Så det er å blande kortene, sier Drevland til NRK.

Jussprofessor Jørn Jacobsen ved Universitetet i Bergen mener imidlertid at dette er et for snevert perspektiv.

— Det er ikke avgjørende om man selv har beslutningsmyndighet, så lenge man har en stilling som kan utnyttes til å påvirke andre som har det. En ordfører fyller et verv som kan brukes og misbrukes på mange forskjellige vis, sier Jacobsen. Han understreker at han uttaler seg på generelt grunnlag.

— Det er i mange tilfeller vanskelig å skille mellom det som fremstår som uklokt og det som er straffbart, sier Jacobsen.

Drevland sier at hun ikke angrer på noe, med ett unntak.

- Jeg ser at det nok ikke var nødvendig å bruke ordførerkjedet ved en av anledningene. Men jeg mener både skipsdåpen, og at det står Bergen i hekken på Viking Star, er fantastisk for byen vår.

- Jeg synes ikke noe om Venezia

Trude Drevland følte at hun ikke hadde annet valg enn å bli med på reisen.

— Utgangspunktet mitt var at det var fantastisk for Bergen med et skip som ville ha Bergen som snuhavn, og som ville døpes her. Men jeg så nok ikke alle konsekvensene av å ta på meg oppgaven som gudmor for skipet, sier ordføreren.

— Hva slags konsekvenser tenker du på da?

— Jeg visste ikke at det var forventet at gudmor måtte være med på sjøsettingen i Venezia. Jeg visste heller ikke at jeg måtte være med på jomfruturen fra Bergen etter selve dåpen, sier Drevland.

Alt skal registreres

I går ettermiddag fortalte ordføreren på sin egen Facebook-side at hun var blitt fløyet med privatjet fra Flesland til Venezia i juni i fjor, i forbindelse med at det nybygde skipet skulle få vann under kjølen.

— Hvorfor har du ikke fortalt om dette før? Du sa til BA sist uke at du ville føre minicruiset du fikk til Oslo inn i kommunens gaveregister, men nevnte ikke turen til Venezia?

— Jeg ble jo ikke spurt om Venezia-turen. Alt skal føres samlet inn i registeret, sier Drevland.

I sin forklaring på Facebook skriver ordføreren at hun tok ferie i to dager i forbindelse med turen «fordi jeg følte at denne delen av gudmorsoppgaven ikke skulle «belaste» min jobb som ordfører».

Ryddigere med ferie

— Var dette en privat ferietur?

— Nei, på ingen måte. Det var jobb, jobb, jobb.

— Hvorfor tok du da ut ferie disse dagene, slik du også gjorde på turen til Oslo?

— Det kan du si. Jeg syntes denne gudmor-oppgaven tok så mye tid. Jeg tenkte at det kunne være mitt bidrag - å bruke et par feriedager. Jeg syntes det så ryddigere ut.

— Men det var ikke ferie?

— Slett ikke. Jeg synes ikke noe om Venezia heller. Det er altfor mye vann der.

— Du har vært der før?

— Nei. Men jeg kan ikke fordra vann. Og jeg visste jo at det var mye vann i Venezia. Og ut til verftet tok vi båt. Er det noe jeg ikke liker, så er det å være i båt. Dette var ingen tur jeg ville dratt på privat.

- Er hun upåvirket?

Erlend Horn fra Venstre mener det største problemet med saken er Drevlands mangel på åpenhet.

— Jeg er ganske sikker på at Trude har handlet i god tro, men hun har ikke vært så ryddig som hun burde vært. Det registrerer jeg at hun selv også innser, sier Horn.

Senterpartiets Ove Sverre Bjørdal mener kostnadsomfanget på turen, og oppholdet i Venezia, virker til å være langt utover det en bergenspolitiker skal ta imot.

— Det neste spørsmålet blir om hun er upåvirket av det hun har fått, i sin vurdering av det som skjer med dåpen i Bergen etterpå. Det kan fremstå som at hun er blitt påvirket til å gi en motytelse av politisk karakter, sier han og viser til brevet til Mæland.

Bjørdal mener Drevland burde tatt opp gudmorsoppdraget med Forretningsutvalget så snart hun fikk forespørselen.

Han mener det også bør undersøkes om det at hun tok med sønnen på jobbreisen utløser skatteplikt.

DETTE ER SAKEN

17. mai i år ble skipet «Viking Star» døpt i Vågen i Bergen i en storstilt seremoni.

Skipet er eid av rederiet Viking Cruises. Torstein Hagen er eier og styreleder i Viking Cruises. På begynnelsen av åttitallet var han en kontroversiell forretningsmann i Bergen, og sto bak flere oppkjøpsforsøk innen shipping.

Trude Drevland er skipets gudmor. Hun har figurert i flere promovideoer for selskapet i den forbindelse, og var også til stede under sjøsettingen av skipet i Venezia i juni i fjor.

BA har tidligere skrevet at Drevland og hennes mann fikk reise gratis med «Viking Star» til Oslo etter dåpen.