Har funnet årsaken til dødsulykke i Samnanger

Statens havarikommisjon er ferdig med å etterforske dødsulykken i Raunekleivtunnelen i Samnanger i fjor sommer.

Publisert Publisert

OMKOM: Innsatsleder Synnøve Malkenes på ulykkesstedet i Raunekleivtunnelen på fylkesvei 7 i Samnanger. En 58 år gammel syklist omkom i ulykken som nå er ferdig etterforsket. Foto: PAUL SIGVE AMUNDSEN

  1. Leserne mener

11. juli 2017 omkom en 58 år gammel belgisk statsborger da han ble påkjørt av en bil inne i Raunekleivtunnelen.

58-åringen var på sykkelferie i Norge sammen med et følge på 12 belgiske sykkelturister da ulykken inntraff.

I den endelige ulykkesrapporten konkluderer Havarikommisjonen med at kombinasjonen av mørk tunnel, fartsnivå og manglende tilpasning for syklister var sammenhengende faktorer som bidro til at ulykken skjedde.

Les også

Syklist (58) omkom i ulykke i Samnanger

Svak belysning

Påkjørselen skal ha skjedd i en svak venstrekurve omtrent midtveis inne i den 250 meter lange tunnelen.

Det var lite lys i tunnelen da syklisten ble påkjørt bakfra av personbilen.

«Raunekleivtunnelen er svakt belyst med mørke vegger og ikke tilrettelagt for myke trafikanter. Det er imidlertid lov å sykle i tunnelen, og det var ikke skiltet omkjøring. Fartsgrense var 80 km/t på strekningen», skriver kommisjonen i rapporten.

Føreren av personbilen kom fra ulykken uten skader. Både han og syklisten testet negativt på alkohol og andre medikamenter.

I rapporten står det at føreren har oppgitt at han har unngått mørkekjøring de siste ti år på grunn av aldersbetinget svekkelse av mørkesynet. Da ulykken inntraff, brukte han synsregulerende briller.

KNAKK: Sykkelrammen knakk i flere deler og bakhjulet ble deformert da syklisten ble påkjørt i Raunekleivtunnelen. Foto: Statens havarikommisjon for transport

Ber om kartlegging

Som en konsekvens av ulykken, har Havarikommisjonen bedt Hordaland fylkeskommune og Statens vegvesen om en gjennomgang av sikkerheten i eldre tunneler som er åpne for syklister og som ikke dekkes av gjeldende forskriftskrav.

Videre har Vegvesenet besluttet å fjerne tunnelmarkeringene og hvitkalke tunnelveggene. Det skal også legges grus i grøften langs veibanen, for å gi bedre støtte til sideareal, kommer det frem i rapporten.

Forbud mot sykling i tunnelen skal ha blitt vurdert, men Vegvesenet har i stedet valgt å vise til omkjøringsvei utenom tunnelen som vil bli skiltet.

Publisert