– Fregatten har i natt ligget stabilt. Arbeidet med å få festet KNM «Helge Ingstad» til land har gjennom natten gått som planlagt, opplyser pressetalsmann Thomas Gjesdal fredag morgen.

Det er sveiset på festepunkter på skroget. Nå skal hullene som er boret og fundamentet som er satt på land herdes før vaiere kan strekkes. Når det er gjort, vil fregatten være sikret slik at det videre bergingsarbeidet kan settes i gang og folk kan gå ombord.

Skal fraktes til Haakonsvern

Planen er å heve skipet på en lekter. Deretter skal ammunisjonen i militærskipet tas ut og tømmes. Risikoen knyttet til flytting av ammunisjon skal ikke være stor.

– Men det vil alltid være noe risiko forbundet med eksplosiver, sa Gjesdal i går.

Planen er at skipet skal fraktes til Haakonsvern etter at ammunisjonen er fraktet ut av skipet.

UNDERSØKELSER: Fregatten skal flyttes til Haakonsvern så snart det lar seg gjøre.
GEIR MARTIN STRANDE

Sjøforsvaret jobber fortsatt med sikringen. Det er usikkert når flytting av skipet starter.

Fregatten KNM «Tor Heyerdal» er blant skipene som er på vei ut til den havarerte fregatten.

– Vi jobber fortsatt med sikringen. Derfor er det vanskelig å si om vi får startet i dag eller i morgen, men alle ønsker å få fartøyet hjem, sier Gjesdal til NTB fredag formiddag.

Til sammen fire skip er så langt rekvirert til selve bergingsaksjonen.

SIKRET: Sikringen av havaristen har i natt gått etter planen, og her er redningsmannskaper på plass helt inntil KNM «Helge Ingstad».
GEIR MARTIN STRANDE

Boltet fast

Fregatten ble torsdag ettermiddag boltet fast til grunnen for ikke å synke, men arbeidsmannskaper frykter vind og flo vil flytte fartøyet.

Thomas Gjesdal sa torsdag at de da var bekymret for flo som kom inn klokken 23 torsdag kveld.

– Bekymringen er at fartøyet vil bevege seg når vannet stiger. Den største bekymringen er at fartøyet kan skli fra land, sa Gjesdal da.

Dette har ikke skjedd.

Arbeidsfordelingen

Statens havarikommisjon er kommet til Bergen og begynte torsdag arbeidet med å finne årsaken til at KNM «Helge Ingstad» og tankbåten «Sola TS» støtte sammen i 04-tiden torsdag morgen. De har allerede snakket med mannskapet på de to båtene

Kystverket leder nå aksjonen som har til hensikt å begrense omfanget av forurensningen (oljevernaksjonen). Sjøforsvaret leder arbeidet med bergingsoperasjonen for havaristen. Kystverket fører tilsyn med dette arbeidet

Bedt om bergingsplan

Av ressurser i området har Kystverket to fartøyer i kystnær beredskap, med oljevernsystemer, ni depotmannskaper og 1000 meter absorberende lenser, samt ressurser fra Kystvakten. KV «Tor» er innsatsleder for operasjonen på sjø, opplyser Kystverjet.

Kystverket vil konsentrere seg om oppsamling av eventuell frittflytende olje, samt begrense spredning av utslippet fra havaristen. «Utslippet som til nå har nådd sjø er fortsatt stort sett helikopterdrivstoff – som løser seg opp/fordamper», skriver Kystverket i en pressemelding.

Kystverket har bedt om en bergingsplan og en plan for tiltak på havaristen fra Forsvaret. Denne vil komme cirka klokken 12.00 i dag.

STABIL: I går fryktet arbeidsmannskapet at vind og flo ville flytte fartøyet. Ingenting av dette har skjedd.
Eirik Brekke
STABIL: I går fryktet arbeidsmannskapet at vind og flo ville flytte fartøyet. Ingenting av dette har skjedd.
Ørjan Deisz