Her passerte toget rett før raset

Jernbaneverket håper å være klar neste onsdag.

Publisert Publisert

SIKRER FJELLVEGGEN: Fra fredag kveld kan arbeiderne jobbe i sporet på Bergensbanen. Foto: Karl Morten Undal, Jernbaneverket

RETT NED: Det er svært bratt der raset gikk. Stedet kalles også Ørneberget. Foto: Karl Morten Undal, Jernbaneverket

Søndag ettermiddag gikk et ras ved Mjølfjell som stoppet all togtrafikkover Hardangervidda.

MED ET BRAK: Betongfundamentet som holder Bergensbanen fast i fjellveggen, ble nærmest pulverisert i et steinras ved 17.30-tiden søndag. - Vi hørte et svært brak fra fjellsiden. Da vi snudde oss, så vi bare røyk og gnister fra strømlinjen i taket av tunnelen. Vi kunne se at den hadde blitt truffet av en svær stein, sier Mathilde Lassen (17) sto på Mjølfjell-stasjonen da raset gikk. Foto: Karl Morten Undal, Jernbaneverket

Dagtoget mot Bergen hadde akkurat passert Ørneberget da enorme steinblokker sopte med seg et snøoverbygg med kjøreledning, skinner, sviller, pukk og et solid betongfundament og sperret Rallarvegen. Raset fylte også ulvikbøndenes saueinnhegning.

Pulverisert

Betongfundamentet som holder Bergensbanen fast i den steile fjellveggen, ble nærmest pulverisert.

Jernbaneverket har nå sendt ut bilder som viser skadene og gjenoppbyggingen av fundamentet for sporet på Bergensbanen. De håper å kunne åpne strekningen neste onsdag.

— Det er så sant ikke noe uforutsett skjer. Vivil ha klar en ny prognose mandag, sier kommunikasjonssjef Inge Hjertaas.

Ekstra klatrelag

Les også

Bergensbanen ble dobbeltstengt

Imens må passasjerene fraktes med buss mellom Voss og Ål,men godstrafikken er blokkert. — Vi arbeider døgnet rundt. Natt til torsdag bledet rensket til fjell, og ødelagt spormateriell fjernet. Nå har vi fastlagtmetode for å bygge fundament for sporet på yttersiden mot skråningen, sierHjertaas.

Les også

- Nå må NSB ha brukt opp flaksen sin

Les også

Bergensbanen ble dobbeltstengt

Les også

Krevende ryddearbeid på Bergensbanen

Et klatrelag fra Mesta har jobbet siden tirsdag med å renske løst fjell ogsikre fjellsiden med bolter. Torsdag satte Mesta inn et lag til.— Boltingen vil fortsette i flere dager til,understreker kommunikasjonssjefen.

— Fra fredag kveldkan det jobbes i sporet samtidig som det boltes i fjellveggen. Det vil si atgrunnarbeid og spor/elektro vil gå døgnkontinuerlig, og klatrelagene jobber fortsattså lenge det er dagslys, opplyser Hjertaas.

Rallvegen åpnes

Rallarvegen, anleggsveien på 80 kilometer fra Haugastøl tilMyrdal, åpnes torsdag ettermiddag.

NSB haranbefalt sine kunder å følge med på nsb.no og selskapets app.

Tips om saken? Send MMS/SMS til 2211, eller skriv e-post

KART: Raset gikk like ved Mjølfjell stasjon, drøye to timer fra Bergen. Foto: GOOGLE MAP

Publisert