Helikopter-boksen på vei til England

Denne boksen kan gi avgjørende svar om helikopterulykken. Den er nå på vei til England for undersøkelser.

Publisert:

BOKSEN: Denne boksen fra ulykkeshelikopteret er nå sendt til Storbritannia for analyse. Den vil forhåpentlig gi svar på hva som skjedde forut for helikopterstyrten ved Turøy. Foto: Statens Havarikommisjon

— Vi håper at innholdet i boksen kan gi de nødvendige svar, sier William J. Bertheussen, pressekontakt i Statens Havarikommisjonfor transport til BT.

Les også

Dette er de savnede etter helikopterstyrten

— Hvor lang tid vil det ta før svarene på analysene er klare?

Må tørkes

— Vi håper at det vil skje i løpet av noen få dager. Det er mange som venter på svar på disse analysene. Recorderen må tørkes før det er mulig å laste ut innholdet, sier Bertheussen.

Avlesingen av boksen blir svært viktig i Havarikommisjonens arbeid med å finne svaret på hva som gikk galt i minuttene før helikopteret styrtet ved Turøy fredag formiddag.

Kombinert boks

— Hvilke instrumenter inneholder denne boksen og hvilke svar kan de gi om ulykkesårsaken?

— Dette helikopteret hadde en såkalt kombinert boks. Den inneholder en Cockpit Voice Recorder med interne og eksterne lydopptak fra cockpit. I tillegg har boksen en Flight Data Recorder. Den inneholder ferdsskiriver til helikopteret, informasjon om hastighet, turtall ogandre opplysninger som er viktig i kommisjonens arbeid, sier Bertheussen.

Les også

Nordsjøtrafikken går igjen

Ingeniører fra havarikommisjonen klargjorde lørdag morgen boksen på et hotell på Ågotnes. Boksen ble pakket godt inn i bobleplast før den hvite tønnen ble forseglet, skriver VG.

Til England

Boksen sendes til analyse i Farnborough i Storbritannia. Hovedkvarteret til den britiske havarikommisjonen har ekspertise og utstyr som kan være avgjørende i arbeidet med å fastslå årsaken til den tragiske helikopterstyrten der 13 mennesker omkom.

— Det er bestemte prosedyrer som skal følges i forbindelse med dette arbeidet. Tørking av recorderne før dataene kan avleses er nødvendig, opplyser Bertheussen til BT.

Boksen må være helt tørr før instrumentene blir tatt ut og undersøkt.

På ulykkeshelikopteret var både girboks og rotorhode skiftet i løpet av de fire siste månedene.

Under vann

Data fra Flightradar 24 viser at HKS 241 mistet både kraftig fart og høyde, inntil registreringen sluttet. Helikopteret lå lenge på litt over 3000 fot - altså rundt 1000 meters høyde.

Senderen på helikopteret har dermed fungert en liten stund etter at flyet brått falt mot bakken. Flyet ble funnet under vann.

Les også

Alt om helikopterstyrten på Turøy

Flere land bistår

Granskere fra både de norske, franske og britiskehavarikommisjonene for luftfart deltar nå i arbeidet på ulykkesstedet i Fjell kommune. Det er også etablert kontakt med den canadiske havarikommisjonen. Det europeiske luftfartstilsynet EASA har i tillegg sendt en representant til Norge.

— Medlemmer av den britiske havarikommisjonen er her fordi de har erfaring med undersøkelser av nettopp denne helikoptertypen, og de franske deltar siden dette er et fransk helikopter. Vi setter sammen team på to og to personer og utnytter kompetansen best mulig, sier pressetalsmannen.

Les også

-Så rotoren i luften i 20-30 sekunder

Heving pågår

Medlemmer av havarikommisjonene jobber lørdag i et større område der helikopteret styrtet i 12-tiden fredag ettermiddag.

Det jobbes lørdag med å heve resten av helikoptervraket. Et kranfartøy deltar i dette arbeidet. Ved 12.30-tiden ble mesteparten av vraket hevet.

— Jo mer vi finner av vraket, desto lettere blir det å sette sammen puslespillet, sier Bertheussen.

Til Haakonsvern

— Dette er vanskelig å si hvor lang tid dette arbeidet vil ta. Havarikommisjonen har klart å heve vrak fra sjøen tidligere, i samarbeid med andre etater, sier Bertheussen.

Han opplyser at ulykkeskommisjonens medlemmer nå jobber med å dokumentere funn på stedet, både på land og i sjøen. De jobber på et relativt stort område.

— Noen av gjenstandene flyttes til Haakonsvern der de blir vasket med ferskvann før de blir undersøkt videre. Andre funn blir sikret og dokumentert på stedet. Det er et komplisert arbeid som foregår både på land og fra sjøen, sier Bertheussen

Publisert: