Da Sigrid (20) la ut en selfie på Instagram, fikk hun uventet oppmerksomhet fra plastikk-kirurger

Det fikk faren hennes til å rase på Twitter.

Publisert:

INSTA-BRUKER: Sigrid Bråthen er skuffet over kirurgenes markedsføring. PRIVAT

– De prøver å lokke folk inn på sidene sine som består av syltynne jenter med store pupper, sier Sigrid Bråthen.

Bråthen sier hun ble svært irritert da hun oppdaget at Plastikkirurgen hadde kommentert og likt bildet hennes på Instagram.

Kommentaren hun fikk var en «check»-emoji og tre utropstegn: ✔️!!!

– Helt feil

Da 20-åringen ble gjort oppmerksom på at kirurgene hadde oppsøkt henne på Instagram, ringte hun sin far. Han reagerte med sinne da datteren fortalte ham om bildet.

– Jeg synes ingenting om at de er inne på unge jenter sine instagramprofiler for å få oppmerksomhet. Dette bildet har ingenting med plastisk kirurgi å gjøre, sier Geir Bråthen.

Bråthen la ut en screenshot av datterens Instagram på Twitter, med følgende tekst:

Plastikkirurg1, to leger i Bergen som skryter av alle puppene de har operert. har valt å «like» et bilde av mine døtre på Instagram. Hvor mange jenter får slike «likes», og hvilket budskap sender det? Muligens kreativ markedsføring, men hvor ble legeetikken av?, spør Bråthen som selv er nevrolog på St. Olav hospital i Trondheim.

BT har også sett andre profiler der Plastikkirurgen1 har kommentert og lagt igjen «likes» på jenters profiler på Instagram. Noen av kommentarene er på engelsk.

BT kjenner ikke til om det er personene bak kontoen Plastikkirurg1 som skriver kommentarene, eller om det er såkalte targeted comments (målrettede, automatisk sendte kommentarer til visse instagram-brukere) det er snakk om.

En 14 år gammel jente slettet sitt bilde på Instagram etter at hun fikk følgende kommentar på sitt bilde:

KOMMENTAR: En 14 år gammel jente fikk denne kommentaren på et bilde hun hadde lagt ut av seg selv. Instagram

– Dypt tragisk

Irene Kingswick, som er generalsekretær i ROS (Rådgivning om spiseforstyrrelser), lar seg ikke imponere av plastikkirurgenes markedsføring.

Hun er for tiden i USA, men skriver følgende i en e-post til BT:

«Dette er bare dypt tragisk. Vi vet at stadig flere yngre jenter sliter med både selvbilde og selvfølelse».

Les også

Bergensleger: «En moderne kvinne vil ikke se ut som lykketroll»

Hun påpeker at sosiale medier allerede flommer over av bilder av den «perfekte kroppen», og at mange ikke klarer å skille retusjerte bilder fra virkeligheten. Det gjør at de vil gjøre alt de kan for å oppnå en perfekt kropp.

BT har mandag ettermiddag prøvd å komme i kontakt med de to plastikkirurgene bak Plastikkirurg1, Tom Inge Ørner og Christian Busch.

Ørner har ikke tatt telefonen eller svart på SMS. Busch la på etter at journalisten presenterte seg som BT-journalist.

Etter at BT var i kontakt med de to kirurgene mandag, har Plastikkirurg1 fjernet kommentaren sin.

INGEN SVAR: BT har ikke lykkes med å få en kommentar fra verken Tom Inge Ørner (bildet) eller Christian Busch, som i fjor opprettet klinikken Plastikkirurg1 på Sandsli. Jo Straube (arkiv)

Frykter påvirkning

Bråthen, som fikk et hjerte og en kommentar til bildet sitt, mener det er feil å henvende seg til unge jenter i håp om at de skal oppsøke kirurgenes egen Instagramkonto.

– Det er utrolig dumt. Mange går sikkert inn på profilen deres, da er det vanskelig å ikke bli påvirket av alle de opererte damene.

Bråthen mener at de som ønsker å få utført plastisk kirurgi, fint kan oppsøke dette på egen hånd.

– Man må få lov til å se ut som man gjør, uten at noen skal oppsøke deg å fortelle deg hvor mye finere de kan gjøre deg. Jeg synes det er helt unødvendig.

Kingswick fra ROS har følgende budskap til kirurgene på Sandsli:

«ROS håper Twitter og andre sosiale medier ikke lar slike likes få fortsette sin manipulering av unge sårbare mennesker som kun har et inderlig ønske om å passe inn, bli likt, få oppmerksomhet og selvsagt være en del av gjengen».

Publisert: