– Å forstå kunden er nøkkelen

Det sier Mette Mæhle i AG&. Hun leder bergens eldste reklamebyrå. Det er i år 75 år siden Alf Gundersen startet selskapet.

Stolte folk i AG& sine lyse og flotte lokaler på Marineholmen. Fra venstre kommunikasjonsrådgiver Mads Liabø, daglig leder Mette Mæhle, strategisk rådgiver Lisbeth Hope Frugård og digital leder Tibor Mæhlum.
  • Pål Engesæter
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over ett år gammel

Krigen var akkurat slutt, da reklamepionéren Alf Gundersen i 1945 startet sitt reklamebyrå.

– Han mente reklamen var viktig i gjenreisningsarbeidet av landet, sier daglig leder Mette Mæhle i AG&. Firmaet har nylig skiftet navn fra Alf Gundersen til AG&. Nytt navn, profil og nettsider ble lansert midt i koronakrisen.

Mæhle er tredje generasjon Gundersen i sjefsstolen. Hun tok over etter sin far Rolf Seeberg Gundersen, som var nevøen til gründeren Alf Gundersen.

– Å forstå kunden

AG& er nå det eldste reklamebyrået i Bergen. I gullalderen for reklamebyråene på 1980-tallet, spratt nye byråer opp som paddehatter og så forsvant mange av dem igjen.

– Hvorfor har dere overlevd i 75 år?

– Å forstå kunden og hva kunden lever av, er det aller viktigste. Vi har klart å utvikle oss i takt med tiden og sett mulighetene som har dukket opp. Vi har levert det kundene vil ha, og det de ikke visste at de trengte. Noen kunder har vi hatt i tre generasjoner, og det er vi stolte av, forklarer Mæhle.

Reklamebyrået holder til på Marineholmen. De er midt i verdens største marine klynge, og ikke overraskende har de mange marine bedrifter på kundelisten.

Mette Mæhle leder bergens eldste reklamebyrå, AG &. Hun er stolt over historien de har fra Alf Gundersen startet byrået i 1945, og ser lyst på fremtiden for selskapet. På skjermen bak henne og Mads Liabø ruller reklame for ulike kunder, mellom annet Bønes Virik.

Bredde i laget

Ellers er spennvidden på kundene stor, både nasjonale og internasjonale, fra Bønes Virik, GC Rieber, og Mobit til Scale AQ og Benchmark Genetics. Nylig laget de også ny visuell identitet for nye Øygarden kommune, da de tre kommunene Fjell, Øygarden og Sund slo seg sammen. Den nye kommunen ville ha frem verdier som felles kultur, språk og identitet.

– Vi samlet en bred gjeng fra kommunen, og fikk høre om kystkvinnene, fisket, pågangsmotet, broene, startup-miljøene og viljen til å satse. Og vi ble slått av den joviale særegne humoren i strilekulturen. I løsningen har vi prøvd å få inn både humor og poesi i det kommunale språket. Strilahaiku er en japanskinspirert verseform som har skapt stort engasjement og mye humring blant øygardingene, forteller Mæhle.

– Helheten i løsningene vi kan levere er vår styrke. Vi har et lag med bredde, ikke bare et lag som kan heade, sier kommunikasjonsrådgiver Mads Liabø.

Han er en del av det internasjonale miljøet på 15 ansatte i kontorlandskapet til AG& i Thormøhlens gate, med folk fra blant annet Tyskland, Kina og Loddefjord.

Med Hetland på laget

Da Alf Gundersen startet reklamebyrået i 1945 var krigen over og hjulene skulle i gang igjen. Med seg på laget hadde han mellom annet tegneren Audun Hetland.

Her tegner Audun Hetland direkte på duken når det lages til julebord i reklamebyrået.

Alf Gundersen og Audun Hetland var på studietur i New York i 1946. De delte sine erfaringer og betraktninger med det bergenske næringslivet.

I invitasjonen til Salgs- og Reklameforeningen i Bergen sitt møte, siteres reklamekonsulent Alf Gundersen på at han i starten av sitt virke som reklamemann har vært på «reklamediett», på grunn av krigen. Han fortalte om sitt møte med reklamens kjøttgryte – næringslivets daglige meny i New York city.

«Medlemsmøte» er et SRF-arrangement der Alf Gundersen holder foredraget: «Reklame – en gjenreisningsfaktor».

AG& har opp gjennom historien laget mye morsom og underfundig reklame. Her er et historisk eksempel på en reklamefilm de laget for Norges Bank da 10-øringen skulle fjernes.

– Få hjulene i gang

– Hvordan går butikken nå?

– Den går veldig bra, vi har faktisk aldri hatt et så godt første halvår. Selvsagt var vi bekymret da koronaen kom, og opplevde at prosjekter ble lagt på is. Vi besluttet å gjøre delvise permitteringer, men trakk de raskt tilbake da prosjektene kom i gang igjen. Vår kundestruktur er ikke så eksponert mot de hardest rammede næringene som olje og gass, reiseliv og kultur. Vi er store innenfor blant annet havbruk, nettbutikker og nyboligprosjekter, og her har aktiviteten vært god, sier byråets leder Mette Mæhle.

Hun fremhever at kompetansen innenfor digitale løsninger har vært spesielt etterspurt gjennom koronakrisen, noe som forklarer de gode resultatene. Samtidig erkjenner hun at korona nok kommer til å kaste lange skygger i mange bransjer fremover.

– Vi må være en del av løsningen og bidra til å få hjulene i gang – akkurat som i oppstart-året 1945, avslutter hun.

I AG& har de tatt vare på en god del av selskapets gamle og nyere historie. I et hjørne fant vi en gammel Mac.
Publisert
  1. Bergen
  2. Øygarden kommune
  3. Humor
  4. Næringsliv
  5. Medier og reklame

Les mer om dette temaet

  1. 100 år siden Audun Hetland ble født

  2. Bedre business uten planlegging

  3. Stolte rørleggere i 100 år

  4. Coronautbruddet gir nettboom: Nå kan digitale reklamer for første gang bli størst

  5. Fullt hus på Feile­festen i Bergen

  6. – Ja, eg er stor i kjeften. Motorar kan eg.

BT anbefaler

– Hvis du ser på scoringene mot Brann i år, er det et godt komishow

Få med deg alle reaksjonene.

LES SAKEN