Auditoriumet i Litteraturhuset var fylt til randen da det i kveld ble arrangert nok et folkemøte om Bybanen og Bryggen.

Så fullt var det at to av bybanens mektigste bakmenn, fylkesrådmann Rune Haugsdal og plansjef i Bergen kommune, Mette Svanes, måtte ta til takke med plass i trappen.

Derfra ble de vitne til en temperamentsfull debatt, men uten at motpartene kom en mililmeter nærmere hverandre.

Mest aktiv blant dem som ikke ønsker skinner over hanseatenes gamle hovedsete var Jannicke Runshaug Foss, styreleder for Bryggens Venner.

— Hvis en endrer holdning i denne saken fordi en ønsker byrådsmakt, da blir jeg skremt, sa hun engasjert.

Bybanealliansen

Sparket var rettet mot arrangøren av kveldens debatt, Bybanealliansen. Et samarbeid bestående Venstre, KrF, SV og Byluftlisten med den hensikt å få opp Bryggen-spørsmålet på nytt. De fire partiene har varslet at Bryggen-banen blir et krav i byrådsforhandlinger etter valget.

Kravet har provoserte bystyregruppene til de borgerlige partiene så kraftig at de har bedt byrådet om å få en avklaring av saken før høstens valg.

Det gjorde Venstres førstekandidat Erlend Horn så opprørt at han avviste Høyre som samarbeidspartner etter valget hvis byrådsleder Martin Smith-Sivertsen gjorde alvor av planene.

Nøkkelen i hele striden er Arbeiderpartiet, som har sagt at de skal være konstruktive, men ikke gitt Høyre og Frp noen garantier i saken.

I mandagens debatt fortsatte skytset.

— Bryggen er for viktig til å gjøre det om til politisk spill. Nå må vi ikke skusle bort verdensarven, sa Foss.

Klappet ivrig

Seks personer deltok i debatten. Fremst i rekken for å forsvare Bryggen var Fredrik Barth i Asplan Viak og Eirik Glambek Bøe, arkitekturpsykolog.

— Vi må se hva de andre byene har gjort. I Europa har en lagt tilsvarende bybaner midt gjennom flere middelalderbyer, sa Bøe og viste til Utrecht, Bordeaux og Gent.

— I dag er det først og fremst turistene som bruker Bryggen. Hvis bergenserne skal begynne å bruke den må den integreres bedre i vår hverdag, sa Barth.

OPPRØRT: Jannicke Runshaug Foss, styreleder for Bryggens venner, reagerer på at spørsmålet om Bybanen skal gå over Bryggen kan bli en del av en hestehandel om byrådsmakten etter valget.
Odd E. Nerbø

De to fikk stor applaus for sine synspunkter. Tilhengerne av Bryggen-banen var klart i flertall. En av dem som klappet ivrig under møtet var plansjef i Bergen kommune Mette Svanes.

Stopp på Bryggen

Fra Bryggens tilhenger ble det pekt på at å legge banen over Bryggen vil bety et etterlengtet løft for området. Det fikk Jannicke Runshaug Foss i Bryggens venner til å se rødt.

— Banen er tenkt å gå tvers gjennom. Det er ikke lagt inn et eneste stopp. Hvorfor skal det skape liv, spurte hun.

Foss fikk klart svar av Barth.

— Jeg nekter å belite meg på at vårt viktigste byrom er en plass jeg ikke skal komme meg til. Vi skal ikke kjøre buss der, buss, og heller ikke bybane. Jeg lurer på hvordan jeg skal komme meg dit, spurte han.

— Hvordan du skal komme deg dit, spurte Foss tilbake.

— En kommer seg i alle fall ikke dit så lenge det ikke er lagt inn stopp.

Gangtunnel

Hun pekte på at Bryggens Venner har foreslått å lage gangtunneler ned til Bryggen hvis det skulle komme et stopp i fjellet lenger bak.

— Dette er fullt mulig å få til, men det har ikke fagavdelingen ønsket finne ut av. Kanskje fordi at kartet da ikke vil stemme med terrenget, sa hun.

Både Høyre og Ap var invitert til å holde en sluttappell.

Høyre ville ikke stille, mens fra Ap stilte Roger Valhammer, Ap i Bergens niendekandidat til høstens kommunevalg, og medlem av bystyrets komité for byutvikling.

Han lovet at Ap ville være konstruktive om det kommer en sak før valget, men kom ikke med noen garantier om at Ap ville si nei til Bybanen hvis saken ble en del av byrådsforhandlingene etter valget.

— Det er ikke vanlig for Ap å stiille ultimatum, sa Valhammer.

Bør Bryggen igjen åpnes som alternativ for Bybanen? Diskuter under!