Det raser fortsatt i Granvin

Publisert Publisert
  • Nå er vi i gang med å evakuere maskiner og utstyr. Dette er verre enn vi antok, sier prosjektleder Lars Magnar Røneid i Statens vegvesen.

RIKSVEG 13: Slik ser det ut på riksveg 13 ved Granvinsvatnet torsdag morgen klokken 07.30. Foto: GRANVIN BRANNVERN

  • Per Lindberg
  • Arne Edvardsen
  • Roy Ellingsen
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

— Vi står nå og ser på at veien bare raser og raser ut i vannet. Det er lite vi kan gjøre før situasjonen stabiliserer seg. Mer enn 150 meter har nå forsvunnet ut i vannet. Vi har måtte stoppe arbeidet for å åpne fylkesveien til Ulvik. Den avkjørselen ligger midt i rasstedet.

- Feilvurdering

Røneid mener at det nå er 10.000 til 20.000 kubikk som har rast ut.

— Rapportene fra geoteknikerne tilsa at vi ikke trengte å utføre flere tiltak for å kunne foreta veiutbedringene. Her har det vært foretatt en feilvurdering. Et så stort grunnbrudd skal ikke skje når det foreligger to rapporter, sier prosjektlederen.

Geologer fra Multiconsult og Statens vegvesen er nå på vei til Granvinsvatnet. Vegvesenet vil i løpet av dagen utarbeide en strategi for hvordan de skal utbedre veien på kort og lang sikt.

— Den kortsiktige løsninger er å ta i bruk den gamle fylkesveien 572 fra Ulvik til Voss. En annen løsning vi kanskje kan få til i løpet av kort tid, gjerne bare et par dager, er å legge veien ved rasstedet inn på dyrket mark. Da er vi avhengige av at grunnen ikke raser ytterligere. Å få utbedret veien forbi rasstedet permanent vil være et langt lerret å bleke, sier Røneid.

To rapporter

Vegvesenet har hatt to geotekniske rapporter på rasstedet, men ingen av dem forutså det som skjedde ved Granvinsvatnet.

— Rapportene pekte på noen tiltak som er blitt gjennomført, men gikk ellers god for at veigrunnen var solid nok. Denne voldsomme utglidningen kom som en følge av arbeid på veien. Vi visste at det var mye bløte masser og at grunnen var dårlig, men ikke at det skulle få slike følger, sier Røneid.

- Det raser fortsatt

Onsdag kveld raste store deler av riksveg 13 ut i Granvinsvatnet. I løpet av natten har nye deler rast ut, og torsdag morgen raser det fortsatt.

— Jeg var på stedet til klokken 01.30 i natt, og vi er her nå med tre mann. Det raste i natt, og det raser fortsatt, sier Egil Holven til BT ved 07.30-tiden torsdag. Han er brannsjef i Granvin, Eidfjord og Ulvik.

RAS: På veien mellom Granvin og Voss har 200 meter vei rast ut i Granvinsvatnet. Foto: Maps4news

Holven forteller at store partier er skylt på Granvinsvatnet i løpet av natten. Han anslår at det kan være snakk om en tredel mer enn det som raste ut onsdag kveld.— Det er snakk om store mengder masse, sier han til BT.

— Vi aner ikke hva som har skjedd. Hele veien er skylt unna eller overgravd. Vi har nå sperret av, sa vaktoperatør Marius Råbe i Statens vegvesen til BT etter raset onsdag kveld.

Legger ut lenser

To gravemaskiner gikk på Granvinsvatnet onsdag kveld. Brannsjef Egil Holven og mannskapene i det lokale brannvernet har hatt en stri tørn etter at meldingen kom.

— Onsdag kveld arbeidet vi med å legge ut lenser, og dette arbeidet pågår fortsatt torsdag morgen, forteller brannsjefen.

Lenser på Granvinsvatnet torsdag morgen. Foto: GRANVIN BRANNVERN

Det er mye fisk i Granvinsvatnet, og brannvesenet forteller at det er viktig å hindre at olje og drivstoff fra gravemaskinene ikke lekker ut i vannet.

— Foreløpig har vi ingen lekkasjer, og flere hundre meter med lenser er ute, sier han.

«Liten risiko» i fjor

Hvorfor veipartiet endte i Granvinsvatnet onsdag kveld, er ennå ikke klart, men det er en kjent sak at grunnen i stor grad består av leire. I fjor konkluderte Statens vegvesen med at det var liten risiko for at dette skulle skje.

— Sannsynlegvis er det kanskje ikkje riktig lenger at veganlegget ikkje kunne gli ut, sa prosjektdirektør Kjartan Hove til BT onsdag kveld.

Onsdag morgen skal entreprenør og folk fra Statens vegvesen på befaring, sammen med entreprenør.

To timers omvei

Vegtrafikksentralen forteller at eneste omkjøring er via fylkesvei 7 og E16. Det betyr at turen mellom Granvin og Voss, som normalt tar en halvtime, nå tar to timer og 30 minutter.

Ingen følger for Bergen – Voss

Tidligere har sykkelrittet Bergen – Voss gått på riksvei 13 som nå er rast ut. Men i fjorårets ritt ble traseen lagt noe om.

— Etter at Hardangerbroen kom er krysset ved Vallaviktunnelen blitt utfordrende for oss. Tidligere, da det gikk ferge over Hardangerfjorden, kom bilene i bolker. Nå er det mer en jevn strøm av biler i stor fart, sier Nils Olaf Solberg, daglig leder i Bergen Cykleklubb.

Derfor bruker de nå en sykkelvei, som passerer Granvinsvatnet på motsatt side.

— Sykkelveien er asfaltert og i god stand, sier Solberg.

Han sier rittledelsen har godt samarbeid med vegvesenet.

— Vi har tett kontakt med veimyndighetene, slik at vi finner gode løsninger i fellesskap, sier Solberg.

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. - To gravemaskiner forsvant. De er borte vekk.

  2. Vegvesenet i fjor: - Liten risiko for utgliding

  3. Kvinne skadd da E39 kollapset

  4. Reddet barna ut av krateret

  5. Bilvei ble basseng

  6. Etterforsker veiraset på Stord

  7. Stord-vei stengt i lang tid

  8. Vil ikkje betala for E39-tabben

  9. Ras stengte E39 i natt

BT anbefaler

Kvinne funnet død i Åsane: Mann som var i leiligheten har fått forsvarer

– Jeg har snakket med ham i mange timer på sykehuset, sier advokat Erik Johan Mjelde.

LES SAKEN