Her dundrer syklisten i bilen

Politiet visste ikke om ulykken før de så overvåkingsvideoen.

Publisert Publisert
  • Ørjan Torheim
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

I 08-tiden torsdag den 10. september i fjor: En drosje kommer kjørende mot et kryss i Solheimsviken i Bergen.

Tilsynelatende bremser den opp for en bil, før den fortsetter og svinger til høyre.

Da kommer en syklist nedover fortauet i Solheimsgaten. Syklisten kjører ut i krysset og treffer bilen i frontpartiet, stuper i panseret på bilen og ender opp liggende i veien foran drosjen.

Videoen kan du se øverst i saken.

VIKEPLIKT FRA FORTAU: Det var her i Solheimsviken ulykken skjedde for fire måneder siden. Syklister som kommer fra fortauet til venstre i bildet skal vike når fortauet opphører, fastslår Atle O. Heradstveit i sentrumspolitiets trafikkseksjon. Foto: ØRJAN TORHEIM

— Ser ikke bra ut

I fullversjonen av videoen ser man at syklisten, politiet antar det er en kvinne, kommer seg på beina igjen og etter hvert går tilbake til sykkelen. Den er da blitt satt til side.

— Vi vet ikke noe om skadeomfanget, eller om det overhodet ble noen skade her. Men det ser jo ikke bra ut i det hele tatt. Og hadde det kommet en bil der syklisten lander, kunne det blitt fatalt, sier Atle Olav Heradstveit, leder for politiets trafikkseksjon i Bergen sentrum.

For politiet, som har gitt BT tilgang på videoen, er dette et eksempel på uhell de ikke får vite om. De antar det er mange slike.

Etter noen dager fikk politiet vite om krasjen gjennom en overvåkingsvideo.

Les også

Tusenvis skader seg på sykkel. Kun en brøkdel blir registrert.

— En driftsleder kontaktet oss og lurte på om vi kjente til hendelsen. Det gjorde vi ikke, og vi ba om å få videoen. Vi ville danne oss et bilde av hva som faktisk hadde skjedd, sier Heradstveit.

— Det er trolig mange sykkelvelt og kollisjoner vi aldri får vite om. I et sammenstøt mellom syklist og bil synes jeg det er naturlig, uavhengig av skyld, at politiet får melding. Det kan vise seg å bli mer omfattende skader enn det først later til å være.

  • Legevakten i Bergen anslår at de behandler 800–900 sykkelskader årlig. I kartet under, som viser innrapporterte sykkelskader i Bergen siste ti år, er det til sammenligning et årlig snittall på kun 35 ulykker med skade.

— Sykkel kanskje dårligst ut

BT skrevnettopp at det er et problem for sikkerhetsplanleggen at mange ulykker aldri blir kjent for politiet. Og det er politiets tall som ligger til grunn for den offisielle statistikken.

— Sykkel kommer kanskje dårligst ut i rapportering av trafikkulykker, sa sjefingeniør Arild Ragnøy i Vegdirektoratet til BT mandag.

Tor Høyland, ansvarlig i Veivesenet for trafikksikkerhet i Bergen distrikt, sa dette:

— Slik det er i dag, kan vi gå glipp av vanskelige punkter der det hyppig skjer sykkelulykker.

Også for politiet er mange «usynlige» sykkelulykker et problem.

— Med tanke på hvor vi skal følge ekstra med, og eventuelt sette inn kontroll- og sikkerhetstiltak, hadde det vært en klar fordel om folk var flinkere til å melde fra, sier Heradstveit i trafikkseksjonen.

«KAN IKKE KLANDRES»: - Sjåføren av bilen kan ikke klanders for noe her, sier Lars Reme, førstebetjent og NK ved trafikkseksjonen, Bergen sentrum politistasjon.

— Etter reglene skal vi ha melding om alle ulykker med et visst skadeomfang.

Han viser til vegtrafikklovens paragraf 12. Varslerplikten gjelder «de som er innblandet i uhellet». Loven slår også fast at de involverte i uhell der «skaden ikke er ubetydelig» skal «sørge for at politiet snarest mulig blir underrettet om uhellet».

Ikke etterforsket

Heradstveit understreker igjen at han ikke vet noe om utfallet av krasjen i videoen. Politiet fikk så pass sent kunnskap om saken at de heller ikke har etterforsket den. Han vet heller ikke med sikkerhet hvilken informasjon syklisten og sjåføren utvekslet på stedet.

Les også

Dette er en sykkel

Les også

Kvinne funnet hardt skadet etter sykkelulykke på Bønes

— Denne syklisten kan jo ha sluppet uskadet unna. Hvis ingen blir skadet, faller varslerplikten bort. Men det kan uansett være et poeng å melde fra til oss, poengterer trafikklederen i politiet.

Han viser til at også forsikringsselskapene ønsker melding om ulykker så snart som mulig. Forsikringsselskapene er ofte også interessert i politirapportene fra en ulykke som politiet har vært ute på.— Av og til får vi etteranmeldte saker, der man først etter en stund blir klar over skadeomfanget. Ett eksempel er saker med påkjørsel bakfra, der noen merker nakkesleng først etter en stund.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. Sykkelsjefen som ble usynlig

  2. Sykkel og bil kolliderte i Nattlandsveien

  3. Ta heller bilen

  4. Jarle (16) ble meid ned - sjåføren stakk av