Se opp for 42 meter bybane på veiene i kveld

Ny «supervogn» skal fraktes fra sentrum til Kokstad.

Publisert:

EN VANE: For 23. gang kom det en bybanevogn fra Tyskland til Bergen med båt i dag. Og for tredje gang var det en ekstra lang vogn, som i kveld skal fraktes videre til Kokstad.

Tidligere i dag ankom bybanevogn 223 Bergen med båten fra Danmark. Dermed er nok en av de ekstra lange vognene på plass i byen. Sent i kveld skal vognen fraktes gjennom bygatene av en trekkvogn og helt ut til det nye bybanedepotet på Kokstad.

Må rygge til Puddefjordsbroen

Prosjektansvarlig Jimmy Schminke i Bybanen AS vet ikke nøyaktig når transporten skal skje.

— Jeg vil anta at det skjer sånn ca. klokken 22. Det var i hvert fall da vi gjorde det sist, og det gikk helt fint. Vi prøver jo å gjøre det på tidspunkter der det ikke er så mye trafikk, sier Schminke.

For å komme seg frem må nemlig trekkvognen kjøre en litt spesiell rute: Først rygger den fra Nøstet og opp Bredalsmarken til Puddefjordsbroen. Deretter svinger den feil vei i rundkjøringen og inn Nygårdstunnelen. Fra Nygårdstangen er det «strake veien» opp Fjøsangerveien og Sjølinjen.

— Vi vil måtte stenge for trafikk i korte perioder der vi passerer, sier Schminke.

Veier 50 tonn

Dette er den tredje bybanevognen med ekstra lengde som ankommer Bergen fra fabrikken i Berlin.

Med 42 meters lengde og syv ledd, er de nye vognene ti meter lengre enn de gamle - noe som gjør utfordringen med å frakte dem enda større. Men svingradiusen er den samme, så vognene kommer seg gjennom både rundkjøringer og kryss.

RIKTIG FARGE: «Don't worry - be heavy» står det på trekkvognen som skal frakte det lange dråget til Kokstad. Og førerhuset er selvsagt lakkert i riktige bybanefarger. Foto: BYBANEN

De nye vognene veier 50 tonn og koster 31 millioner kroner stykket. Det vil være plass til 280 passasjerer i hver vogn, hvorav drøye 100 sitteplasser. De gamle vognene tar 212 passasjerer.

Det som skal bli den 23. bybanevognen i Bergen vil nå bli parkert i depotområdet på Kokstand og testkjørt på den uåpnede strekningen mellom Lagunen og Flesland de neste månedene.

Håper på grønt lys i vår

— Vi håper å kunne sette de nye, lange vognene inn i trafikk i løpet av våren. Men det er avhengig av at vi får godkjenning av Statens jernbanetilsyn. Målet er at vi skal få testkjørt dem i trafikk og drevet føreropplæring på dem før tredje byggetrinn åpner, sier han.

Det er heller ikke endelig avklart når det tredje byggetrinnet åpner. Som BT tidligere har skrevet, er det mulig at man åpner strekningen frem til Birkelandsskiftet allerede til høsten, mens hele strekket til Flesland først kan åpnes etter at den nye flyplassterminalen er ferdig i 2017.

Publisert: