Forrige gang endte det i reklamekrangel. Nå vil byrådet prøve igjen.

Etter suksessen med festspillsykler, vil byrådet innføre bysykler igjen. For ti år siden punkterte hele ordningen på grunn av liten interesse og reklamekrangel.

REKLAMESYKLER ANNO 2002: Clear Channels Geir Karlsen viser frem noen av bysyklene som ble satt ut i 2002. Mange ble stående i regnet og ruste, og syklene ble til slutt fjernet i 2005.
  • Guro Valland
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over fem år gammel

— Bergen kan ikke være uten bysykler, sier byråd for miljø og byutvikling, Anna Elisa Tryti (Ap).

Bakgrunnen er suksessen med festspillsyklene, som BT har skrevet om. Fredag ettermiddag var det bare to av 200 bysykler som var ledig for tråkking. Men tilbudet er kun midlertidig, under Festspillene. Nå sier Tryti at hun ønsker å gjøre tilbudet permanent.

— Vi har allerede jobbet med å få på plass bysykler, og har det som en del av byrådsplattformen. men suksessen er en stor inspirasjon. Jeg ser jo at særlig ungdommen er begeistret for tiltaket, sier Tryti.

Populært tiltak:

Les også

Gratis sykler mens Festspillene pågår

Utfordringen blir finansieringen. Festspillsyklene er betalt av en sponsor. Men byrådet ønsker «primært ikke» reklamefinansiering, sier Tryti.

— Vi har ikke utelukket noen løsninger, men reklame er ikke hovedsporet vi jobber etter, sier hun.

- Vil dere bruke offentlige midler for å finansiere tilbudet?

— Jeg vil ikke si så mye mer om det nå. Vi kommer til å legge frem en sak om dette rett over sommeren. Målet er få ordningen på plass ganske raskt, sier Tryti.

Kjefter på Ap

Jacob Mæhle, leder i Hordaland Unge Høyre, reagerer på at Ap nå ser ut til å snu i saken. De utelukker nemlig ikke at bysyklene kan finansieres med reklame. Og det er en helt annen tone enn tidligere.

— Det er bra at det er en konstruktiv ungdomsaksjon som dytter på byrådet for at dette skal komme på plass, men det er betimelig med ris til sine til egne. Ap har systematisk vært negative til forslaget om reklamefinansiering, sier han.

Mæhle trekker frem at bysyklene som brukes under Festspillene er utstyrt med nettopp reklame, uten at noen har reagert noe nevneverdig på det.

— Å blåse ut mange millioner kroner fordi man er ideologisk blind på reklamefenomenet, mener jeg er en dårlig prioritering av midlene i kommunekassen. Dette er penger som heller kan brukes på tiltak som nye sykkelveier- og stier, skilting og merking, sier Mæhle.

Les også

Har du lagt merke til at Bergen er blitt mer sykkelvennlig?

— Hva vil dere gjøre for å realisere bysyklene?

— Vi har tidligere forslått reklamefinansierte bysykler, og det jaget kommer ikke til å bli mindre i årene som kommer. Byutviklingsråden må levere en så god sak som mulig, og det så fort som mulig. Bysykler skulle vært på plass for lengst.

Tryti kommenterer Mæhles kritikk slik:

— Jeg konstaterer at vi begge er ivrige for å få på plass bysykler, og det er bra. Vi er nødt til å få opp Bergens pinlig lave sykkelandel.

Ingen suksess for 14 år siden

Men det mange har glemt, er at Bergen har hatt bysykler - i tre år. I april 2002 åpnet bysykkelordningen med pomp og prakt på Torgallmenningen. Ove Thue sang og byråd Tom Knudsen (dengang Ap, nå medlem av Høyre) talte.

FØRSTE FORSØK: Slik så det ut da byråd Tom Knudsen syklet i gang bysyklene i 2002. Den gang varte ordningen i tre år.

100 bysykler ble plassert ved ulike stasjoner. Men dette var før smarttelefonenes inntog, og derfor var ordningen noe mer byråkratisk enn i dag. For å kunne låne syklene, trengte man et eget kort som kunne kjøpes (for 100 kroner) i turistinformasjonen eller rådhusets resepsjon.Dermed ble tilbudet den gang en ganske begrenset suksess. Første året hadde man i snitt 40 uttak i uken — altså ble bare fem-seks sykler brukt hver dag. De fleste sto og rustet i stativene sine.

Tre sommersesonger var tilbudet der, og det tredje året hadde 1500 personer skaffet seg kortet man trengte for å bruke ordningen.

Men det som gjorde at bysyklene forsvant, var måten de var finansiert på - med reklame. Det var Clear Channel som betalte for syklene, og som igjen solgte reklame på syklene. Men da syklene ble en del av en større pakke med reklamefinansierte «bymøbler», toaletter og busskur, endte det hele i en voldsom krangel om reklame i byrommet.

I 2005 stemte bystyret nei til pakken som byrådet hadde forhandlet frem med Clear Channel, etter et legendarisk bystyremøte der Frp-utbryter og bussjåfør Kenneth Rasmussen havnet på vippen. Rasmussen parkerte bussen sin, kastet ut passasjerene ogløp inn i Gamle Rådhus for å stemme imot avtalen.

Les mer om Clear Channel-bråket:

Les også

Prisen for å avlyse

— Vi har en lang forhistorie på dette med reklame i byrommet i Bergen. Vi har sagt nei til byreklame, men det gjelder ikke nødvendigvis sykler, sier Tryti.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. Bilfri Bryggen, liksom

  2. Lovar fortgang i bysykkel-saka

  3. Sykkel til folket

  4. Må finne penger til toaletter og sykler

  5. Fortsatt ingen avtale om byreklame

  6. Godtok bybanereklame

  7. Disse skal fylle Bergen med reklame

BT anbefaler

Mann (38) funnet død på Os. – Uklart hva som har skjedd.

Politiet etterforsker saken, og krimteknikere er på stedet.

LES SAKEN