Ap vil utrede lang tunnel

Bybanetunnel fra Sandviken til Bystasjonen. Det er et av alternativene Ap vil ha utgreid før partiet bestemmer seg for trasé.

Publisert Publisert

LANG TUNNEL: Ruth Grung (Ap) mener Bybanen kan gå i lang tunnel fra Sandviken til Bystasjonen. - Det er der arbeidsplassene kommer, sier hun.

  • Pål Andreas Mæland
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

Diskusjonen om fremtidens bybanetrasé mot Åsane er blusset opp igjen etter at fylkesrådmannen onsdag la frem sin innstilling i spørsmålet.

Aps gruppeleder i Fylkestinget. Ruth Grung, er ikke fornøyd med beslutningsgrunnlaget.

Vil ha flere alternativer

— De tre alternativene som er presentert er for like. Vi savner større visjoner og bredde i forslagene og ber om å få utredet et alternativ med tunnel fra Sandviken til Bygarasjen, eventuelt en bane som ville ha bindeledd til neste etappe som skal nå Haukeland Sykehus - Bergensdalen - Oasen -Storavatnet og Bergen Vest, sier hun.

— En tunnel helt til Bystasjonen vil gjøre at store deler av sentrum ikke blir dekket. Er ikke det et problem?

— Jo, men det er valg vi må gjøre hele tiden. Nordnes og Møhlenpris har heller ikke bane. Vi har vært opptatt av å se på fremtidens kollektivutfordringer. Det er i den sørlige delen av sentrum det kommer tusenvis av nye arbeidsplasser, med DnB-bygget og mediebyen. Hvor er egentlig sentrum? Er det Torget eller Bystasjonen? spør Grung.

Kritiserer Haugsdal

Hun kritiserer fylkesrådmannen.

— Vi utfordret ham på nettopp disse tankene før høringen. Det synes vi han har svart usedvanlig dårlig på, sier Grung,

Les også

Få fakta på bordet

Hun er skeptisk til å legge banen over Bryggen.— Bryggen og Torget er et av de viktigste vrimleområdene for bergenserne. Forslaget snevrer inn Torget med fire meter, og langs Bryggen får man bybane, sykkelsti og ett kjørefelt. Det må drøftes mye tydeligere hvilke konsekvenser dette får for befolkningens bruk av byrommet, sier hun.

Grung foreslår å prøve ut et bilfritt Bryggen.

— Så hadde man fått prøvd ut hva det betyr for byens befolkning, sier hun.

Eidsvåg - Åsane

Blant andre kommentarer Ap har til fylkesrådmannens innstilling, er disse:

Les også

Nei til tunnel i Sandviken

  • Ap mener Nyhavn er et viktig stopp for videre byutvikling, og vil ha utredet stopp under bakken på NHH sammen med bygging av studentboliger og velferdstilbud til studenter.* Eidsvåg må få et stopp. Ap går for den korteste traseen mellom Eidsvåg og Åsane senter. Bebyggelsen er så spredt at det er behov for matebusser uansett, mener partiet. Tertnes-stoppet gir mulighet for fortetting med Griggastemma.
  • I Åsane senter mener Ap at Bybanen bør gå gjennom senteret for å bidra til senterutvikling. Den nye store yrkesskolen i Åsane U.Pihl vil dermed også få langt bedre nærhet til bybanen, mener Ap. Fylkesrådmannen ønsker å ha en kollektivterminal på den såkalte C-tomten, men det mener Ap er for langt unna.

Fornøyde i Venstre

Alf Helge Greaker (V), som er nestleder i samferdselsutvalget, er langt mer positiv til fylkesrådmannens innstilling.

— Fylkesrådmannens innstilling ser bra ut for Venstre sin del. Jeg forstår at flere vil ha mer informasjon om både Bryggen-alternativet og tunnel-alternativet, og jeg tror ikke det vil forsinke byggingen.

Han er enig med konklusjonen om dagløsning i Sandviken.

— Tunnelalternativet for Sandviken var fristende, men det kostet oss mer enn det smakte. Sjøgaten gir den beste sykkelløsningen for Sandviken og Eidsvåg også, sier Greaker.

Venstre vil også ha kollektivterminal på C-tomten:

— Klarer vi bruke C-tomten sammen med det raskeste alternativet, om Tertnes, til Åsane, er mye gjort! Arealet er ypperlig til for eksempel innfartsparkering, sier Greaker.

Han vil også ha Bybanen videre til Vågsbotn.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. Siste stopp før diktatur

  2. Mener Riksantikvaren har inhabile rådgivere

  3. Politikerne forvirret etter Riksantikvarens «nei»

  4. Ingen vei utenom Bryggen

KRITISK: Ruth Grung (Ap) er ikke fornøyd med fylkesrådmannens innstilling.