- Jeg hadde lyst til å skrike til dem

Finn to feil.

VELGER BILVEIEN: Syklistene ligger her foran hverandre, men syklet for det meste side om side gjennom hele Sandviken ifølge Sundby.
Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over ni år gammel

Eva Sundby driver selv med racersykling og er ofte myk trafikant på to hjul. Søndag opplevde hun noe som nesten fikk det til å koke over da hun kom kjørende i bil til Bergen sentrum.

— Bergen trenger flere sykkelstier, men vi må selvfølgelig bruke de vi har også.

Ifølge Sundby lå de to syklistene side om side i veibanen gjennom hele Sandviken. Selv om de hindret biltrafikken holdt de seg konsekvent unna sykkelstien.

- Idiotisk

Etter å ha kjørt forbi syklistene måtte Sundby stoppe for å slippe noen fotgjengere over veien. Da skal en av syklistene ha sust forbi henne i motgående kjørefelt i stedet for å benytte sykkelstien.

— Det er rett og slett idiotisk. Jeg hadde lyst til å skrike til dem, men det hadde blitt for dumt.

Sundby reagerer også på at de samme syklistene holdt svært høy hastighet nedover Åsaneveien fra NHH mot Sandviken, i stedet for å velge en mindre trafikkert rute.

— De setter både seg selv og andre i fare på denne måten.

Hun mener de fleste syklister er flinke til å tenke på sikkerhet og ta hensyn til andre, men at det er slike tilfeller som dette som skaper debatt og sinne.

- Vanskelig å skjønne

— Et bilde forteller jo ikke alt, men det er vanskelig å skjønne at de ikke bruker sykkelfeltet, sier Jens Kleppe, leder for trafikkseksjonen ved Bergen sentrum politistasjon.

— Det står ikke i klartekst i veitrafikkloven at syklister er forpliktet til å bruke sykkelstier der det finnes. Men syklister er i stor grad underlagt de samme regler som andrekjørende.Etter vegtrafikklovens paragraf 3 skal man for eksempel ferdes på en slik måte at annentrafikk ikke blir unødig hindret eller forstyrret. I slike tilfeller kan detvære aktuellt å anmelde vedkommende, noe som i så fall kan føre tilenbot.

Kleppe understreker at han ikke ønsker å henge ut syklister som en problemgruppe.

— Detsom imidlertid er saken,er at man er en myk, stilleognesten ubeskyttettrafikant som til tider ferdes i nokså storhastighet.

Kleppe understreker at det ikke er ukjent problematikk at tunge kjøretøy eller andre langs landeveien lager lange køer bak seg og kjører milevis uten å slippe trafikken forbi.

Savner sykkelkø

Likevel ser Kleppe enkelte områder syklister peker seg negativt ut på.

— Dessverre ser vi altfor ofte at syklister har en kjøreatferd som ellers blir sett alvorlig på. Enkelte tror tydelig vis ikke at røde lyssignal gjelder for syklende. Her er det spesielt viktig å tenke på at en er veldig utsatt som syklist, og vi har hatt en del alvorlige ulykker. Det reageres med forenklede forelegg, eventuelt anmeldelser ved grovere tilfeller, uavhengig om det er bilister eller syklister som kjører på rødt lys.

Bilister må ut med 5200,- kroner for å kjøre mot rødt, mens syklister slipper unna med 900,-.

Bekymret

Trafikkseksjonen får jevnlig inn bekymringsmeldinger i sykkelsesongen.

— Det er ofte bilister som synes syklistene opptrer uaktsomt, og som er redde for å skade dem.

En gjenganger er sykkelstien som krysser Solheimsgaten. Her holder enkelte syklister veldig stor fart og krysser veibanen i fotgjengerfeltet uten å gå av sykkelen.

Det kommer også en del klager fra fotgjengere i Fløenbakken fra et boligområde ved Statsminister Michelsens veg. De er bekymret for å bli kjørt ned av lydløse syklister med høy fart.

Hvordan kan bilister og syklister samarbeide bedre i trafikken? Si din mening.

Publisert: