Bompengeavtalen kan kutte prisen på månedskort med 200 kroner

Ap vil bruke regjeringens ekstra kollektivpott til byene til å kutte prisen på buss og bane. Månedskortet kan bli 200 kroner billigere.

Publisert Publisert

VIL HA NED PRISEN: Byrådsleder Roger Valhammer (Ap) har samsnakket med partikollega og fylkesordfører Anne Gine Hestetun. De vil bruke driftspotten fra bompengeavtalen til å redusere prisen på periodekort til blant annet Bybanen. Foto: Alice Bratshaug (arkiv)

  • Pål Andreas Mæland

Lokale Venstre- og Høyre-topper mener derimot at noen av pengene bør brukes på flere avganger, selv om det ikke står noe om dette i avtalen.

En del av bompengeavtalen som regjeringen ble enig om, er en årlig pott på 300 millioner kroner øremerket drift av kollektivtrafikken i storbyene.

Bergen får 73 millioner

I avtalen heter det at «det bevilges 300 millioner kroner til reduserte billettpriser på kollektivtrafikk i de store byene».

Bergens andel av den potten er på rundt 73 millioner kroner, har kommunens folk regnet ut.

Byrådsleder Roger Valhammer og fylkesordfører Anne Gine Hestetun har derfor snakket sammen og blitt enige om at disse pengene bør brukes til å redusere prisen på periodekort innenfor sone A – det vil si Bergen og omegnskommunene.

Les også

Morten Myksvoll: Skjelettet ramlar ut av bompengeskissa

Fra 780 til 580 kroner

I dag koster et månedskort for en voksen 780 kroner. Med de 73 millionene kan månedskortet bli nærmere 200 kroner billigere.

– Tidligere har fylkespolitikerne våre økt antall avganger betydelig. Nå mener vi det er tid for å få ned prisen, slik at det blir større økonomisk forskjell på å velge kollektiv fremfor bil, sier Valhammer.

Periodekortene og ungdomskort kan bli rundt 24 prosent billigere dersom hele potten brukes til prisreduksjon på dem.

– Vi mener det er viktigst å prioritere dem som tar kollektivt ofte, og gjøre det enda mer attraktivt å kjøpe seg periodekort. Så får vi se om vi får nok penger til å gjøre noe med enkeltbilletter også, sier Valhammer.

PRIS OG AVGANGER: Venstres Per-Arne Larsen vil også ha flere avganger, ikke bare lavere pris på buss og bane. Foto: Silje Katrine Robinson

Venstre med alternativt forslag

Selv om det i avtalen står at denne potten skal brukes til lavere pris, mener det ene regjeringspartiet at de også kan brukes til å få flere avganger.

Venstres gruppeleder Per-Arne Larsen (V) foreslår at pengene brukes slik:

  • 100 kroner billigere månedskort, og tilsvarende reduksjon for andre periodekort.
  • Maksimal frekvens på Bybanen til Flesland.
  • 40 ekstra turer i hver retning med sentrumsbussene.
  • 35 ekstra turer hver vei med stamrutene.

– Dette er en illustrasjon på hvor mye penger 73 millioner er. Jeg tenker at vi må trykke på begge knappene, både billettpris og avganger, for å få flere til å reise kollektivt, sier Larsen.

– Kan få flere avganger

Han sier at Venstres oppfatning er at det er mulig å bruke potten også til flere avganger.

– Blir det billigere, trenger man også flere avganger for å ta unna passasjerveksten. Allerede i dag er det for få avganger, sier han.

Høyres fylkesordførerkandidat, Silja Ekeland Bjørkly, sier at de også trolig vil prioritere annerledes, hvis det er mulig.

– Vi ønsker en sentrumstakst, slik at det blir billigere å reise kort. Dessuten mener vi at flere avganger er viktigere enn redusert takst for å få folk til å reise kollektivt, sier hun.

Men dersom pengene må brukes til priskutt, er Høyre enig i at periodekortene skal prioriteres.

UNDRENDE: Silja Ekeland Bjørkly (H) ville også helst ha prioritert flere avganger på buss og bane, men er usikker på om det er mulig. Foto: Bjørn Erik Larsen

Lovet vekk pott som ikke finnes

I tillegg til «bypotten» har regjeringen satt av 250 millioner som skal gi «bedre kollektivtrafikk, fortrinnsvis utenfor de store byene». Hvordan den potten skal fordeles, er svært usikkert.

Fylkesordfører Anne Gine Hestetun gikk mandag ut i Sunnhordland og nærmest lovet vekk det hun mener er Hordalands andel til flere fergeavganger.

– Erfaringsmessig får Hordaland rundt regnet ti prosent av slike potter, og det gir oss rundt 25 millioner kroner til å styrke fergetilbudet, sa Hestetun.

Men i avtalen er ikke fergedrift nevnt som eksempel på hva denne potten skal brukes til. Derimot skal denne potten brukes til flere sovevogner og flere togavganger.

– Dette vitner om panikk Jeg tror ikke det er mange penger igjen til ferger etter at man har kjøpt sovevogner. Det er litt pussig med disse valgkamputspillene som skal bruke penger fra en avtale som knapt er printet ut, sier Bjørkly.

Les også

Erna kutter bare en brøkdel av bompengene

BILLIGERE HER: Ytre bomring, som her i Åsane, kan bli billigere å kjøre gjennom. Men byrådet kan foreløpig ikke si hvor mye billigere. Foto: Alice Bratshaug

Bomkutt kun i ytre bomring

Når det gjelder bompengekuttene som skal gjøres, sier Valhammer at de må skje i ytre bomring, ikke i indre.

– Den ytre bomringen har ikke samme trafikkavvisende effekt som den indre. Dersom vi skal klare å unngå økt trafikk, må kuttene skje der, sier han.

Om det blir en flat takstreduksjon på noen få kroner hele døgnet, eller om priskuttet skal konsentreres for eksempel i helger og kvelder, vet ikke byrådet ennå.

– Det må utredes nærmere. Men det er viktig ikke å gjøre ordningen mer byråkratisk. Uansett tror jeg ikke midlene vi får gir grunnlag for en stor prisendring, sier Valhammer.

MDG har sagt at byene ikke bør ta imot de ekstra pengene fra staten som ligger i bompengeavtalen, fordi man da må kutte bomtakstene. Valhammer sier at det er uaktuelt for Bergen å takke nei.

– Vi tar selvsagt imot når staten øker sin andel av Bybanen til 66 prosent. Om andre byer takker nei, så tar vi gjerne deres penger også, sier han.

Publisert
  1. LOKALT

    Fire kvinner og tre menn skal styre Bergen: – Veldig fornøyd

  2. LOKALT

    Nytt byråd i Bergen: Lovar bilfrie soner, færre p-plassar og kjøttfri dag

  3. LOKALT

    Ingen vet hva valgresultatet i Bergens bydeler egentlig ble

  4. INNENRIKS

    Valresultata i Vestland, Alver og Bergen var FNBs beste. No vil dei ikkje lenger bli styrt frå Stavanger.

  5. BT MAGASINET

    Hun trodde varaordfører var oppnåelig. Uten å vite om det, suste Sara (26) inn som ordfører.

  6. LOKALT

    Disse fem kommunene har fortsatt ikke fått ny ordfører

Les mer om dette temaet

  1. MDG etterlyser mer bompenger i Bergen

  2. Bompengeavtalen kan bety mindre å betale for deg

  3. KrF sier nei til flere skattekutt etter bompengeavtalen

  4. Erna kutter bare en brøkdel av bompengene

  1. Valg 2019
  2. Bompenger
  3. Kollektivtransport
  4. Samferdsel
  5. Politikk