Snart kommer Bybanen til landemerket i Bergen sør

Noen gleder seg, mens andre er litt skeptisk: Om fem uker er det Bybanen som gjelder hvis du skal til Sandsli, Kokstad eller Birkelandsskiftet. Men derfra må du ta shuttlebuss til flyplassen noen måneder til.

GLEDER SEG: Søstrene Kate og Una Gaile bor like ved Birkelandsskiftet, og gleder seg til endelig å få bybane nesten til døren. - Det er bedre med bybane, den går ofte og vi vet hvor lang tid den vil ta, sier Una. Foreløpig må de bruke bussdelen av den nye terminalen. Fred Ivar Utsi KLEMETSEN

— Jeg gleder meg til Bybanen kommer hit. I dag er det litt vanskelig med bussrutene, sier Una Gaile.

19-åringen sitter sammen med sin søster Kate på den splitter nye bussterminalen på Birkelandsskiftet, og venter på 53-bussen til sentrum.

— Jeg jobber på en restaurant på kveldene, og etter kveldsskiftet går det veldig få busser ut hit. Bybanen skal gå hvert tiende minutt, forklarer hun.

Også søsteren gleder seg til 15. august, som er åpningsdagen for Bybanen til Birkelandsskiftet. Da legges fem nye bybaneholdeplasser til de 20 som allerede finnes (se faktaboks).

Harpe og oransje skur

Men allerede nå er Birkelandsskiftet terminal åpnet for passasjerer som skal ta buss, drosje eller sette fra seg bil eller sykkel her. Forbipasserende har lenge lagt merke til den storslåtte «harpen» som utgjør bro for bybane, syklister og gående, samtidig som den er en portal til Bergen for biler og busser fra Flesland.

LANDEMERKE: «Harpen» på Birkelandsskiftet har lenge vært synlig. Nå er alt klart for at de første bybanevognene i drift skal rulle inn 15. august. Bygget til høyre inneholder trappe- og heisrom til p-huset, samt sykkelparkering. Fred Ivar Utsi KLEMETSEN

Det mange ikke har fått med seg, er at ved enden av broen er det en splitter ny kollektivterminal. Her er det perronger for busser, bybaneholdeplass og drosjeholdeplass tett-i-tett. Venteskurene er oransje, med «bybanestandarden» som vi etter hvert har blitt vant til langs traseen.

— Og så er det bra at vi endelig har fått billettautomater, sånn at vi slipper å kjøpe om bord i bussen, sier Kate.

Under beina hennes er det et stort parkeringshus med 280 plasser, beregnet for kollektivreisende med oblat. Her kan de som bor avsides til sette bilen før de reiser videre med bane eller buss. Syklister kan også parkere innendørs.

Shuttlebuss til Flesland

Men helt ferdig med byggetrinn 3 av Bybanen blir man først til våren, da avgangene vil gå helt til Flesland, inkludert det mellomliggende stoppet Kokstadflaten. Det vil si, banen er for det meste ferdig til Flesland - det er byggearbeidene på den nye flyplassterminalen man venter på.

Etter planen skal nye Flesland lufthavn åpne til våren 2017. Innen den tid må du bytte fra bane til buss hvis du skal bruke Bybanen til flyplassen.

— Det settes opp buss for bane mellom Birkelandsskiftet og Bergen lufthavn Flesland frem til hele strekningen åpner. Bussene vil gå med 10 minutter frekvens hverdager og lørdager, noe sjeldnere enn dette lørdag kveld og deler av søndag, forteller Målfrid Vik Sønstabø i Skyss.

Skyss har etter konkurranse tildelt kontrakten for tilbringertjenesten til Tide buss AS.

GOD PLASS: Én sykkel var det eneste vi fant i hele parkeringshuset en fredag i juli. Sykkelparkeringen er helt gratis, men åpnes ved hjelp av bankkortet - hvis den strenge damestemmen som styrer døren godtar kortet. Fred Ivar Utsi KLEMETSEN

Mer plass til bagasje

Bybanen vil bruke nærmere 45 minutter mellom Byparken og Flesland, inkludert de 25 holdeplassene på veien. Mange har spurt seg hvor attraktivt tilbudet vil bli for flypassasjerer. Det vil vi få de første svarene på til høsten, selv om det foreløpig blir en ekstra kronglete reise til flyplassen.

Prisen, derimot, er det lite å si på. En billett til flyplassen vil koste akkurat det samme som hvor som helst ellers i Bergen — det vil si 36 kroner. Og man kan bruke sitt vanlige månedskort. Men hva hvis man har mye bagasje?

— Åtte nye vogner som er ti meter lengre enn dagens vogner skal etter planen settes trafikk innen Bybanen åpner til Birkelandsskiftet. I disse vognene er et utvidet areal ved barnevognsplassene som inkluderer mer plass til bagasje enn i dagens vogner, opplyser Sønstabø.

De 20 eksisterende vognene skal også bli forlenget og oppgradert. I løpet av 2017 vil alle vognene være like lange.

— Før alle vognene er like lange må bagasje håndteres innenfor den plassen som er tilgjengelig i dagens vogner, sier Sønstabø.

Vil savne bussen

Ikke alle vi treffer på terminalen er entusiastisk. Hanne Vik Skare bor på Hjellestad, og tar mye buss. Hun frykter at direkterutene vil forsvinne, og at hun fra nå av alltid må bytte over til bybane.

— Det vil både ta lengre tid og bli mer ukomfortabelt. På bussen er du garantert sitteplass og kan sitte i fred frem til sentrum. Bybanen er ofte stappfull, sier hun.

FORETREKKER BUSS: Hanne Vik Skare hopper på 50-bussen, og vil heller ta den enn Bybanen i fremtiden. - Jeg venter heller noen minutter ekstra enn å ta banen. Buss er mer komfortabelt, mener hun. Fred Ivar Utsi KLEMETSEN

Drosjesjåfør Jan Petter Mjaatvedt er derimot fornøyd med utformingen og plasseringen av drosjeholdeplassen, med unntak av lett selvmotsigende trafikkskilt.— Endelig har politikerne skjønt at man må legge kollektivtilbudene tett sammen, og at drosje er en del av tilbudet. Tenk hvis du bor et stykke unna og kommer med Bybanen om kvelden. Da går det kanskje ikke buss der du skal. Nå kan du gå noen få skritt og ta en drosje helt frem, sier Mjaatvedt.

At det foreløpig er stille og få folk på terminalen, tar han stor ro.

— Bare vent til etter sommerferien, og når Bybanen kommer hit. Da blir dette et skikkelig knutepunkt.