Spar penger på smågodt

Glem økonomipakkene! Snop er nesten alltid billigst i løsvekt.

Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over 13 år gammel

Det er lett å la seg lure. Butikkhyllene er fulle av godterier i kjempestore pakker, og du tror kanskje at du får «kvantumsrabatt» når du kjøper dem?

Sannheten er at smågodt i løsvekt er billigere enn praktisk talt alle andre godterier. Ofte er det innpakkede snopet, selv i «jumbopakke», mer enn dobbelt så dyrt.

Kiwi billigst

Vi begynner vår undersøkelse på Kiwi i Vaskerelven. Her koster smågodtet 99,90 kroner kiloen, og er dermed testens billigste. Du kan velge fritt i et stort utvalg snop fra Minde, Brynild, Malaco og Nidar.

Kiwi har flere av de samme variantene i innpakket utgave i hyllene, til en mye høyere kilopris:

  • «Mini-Pez» kan du plukke selv i smågodthyllen, til 99,90 kr kiloen. Den innpakkede versjonen i samme butikk (åttepakning refill) koster mer enn dobbelt så mye, 233,82 kroner kiloen.
  • Sjokoladen Hobby koster 99,90 kr kiloen i løsvekt, i små biter. Standard-versjonen med papir koster 237,50 kr kiloen.
  • I smågodthyllen finnes sjokolade i diverse varianter, som Nidars melkepletter. Selv de største sjokoladeplatene i butikken (deriblant Freia Melkesjokolade) har 25 prosent høyere kilopris, noen av dem enda mer.
  • Krokodiller i pose, av merket Lutti, koster 147,20 kroner kiloen, altså nesten en femtilapp mer enn krokodille-varianten som selges i løsvekt.
  • Merkevaren Love Hearts koster 142,22 kroner kiloen innpakket i plast. Smågodtvarianten Sugarhearts er altså mye billigere.
    Rema hakk i hæl

Rema på Xhibition selger sitt smågodt til 100 kroner kiloen. Her får du snop fra Candy King, som ikke omfatter noen av de kjente merkevarene. Mange vil imidlertid dra kjensel på Stekte egg, Vaniljefudge, Fargepletter, Punchknapper og Krokodiller.

Du skal lete godt for å finne annet godteri som er like billig i samme butikk. Det eneste vi finner er et par varianter av vingummi. Aller billigst er Haribo Top Star Mix, til 76,67 kroner kiloen.

Vi merker oss også at noen av de innpakkede varene for småbarn gir deg liten valuta for pengene. Pokémon-ball til 26 kroner inneholder 11 gram snop og en liten leke. Kilopris: 2363 kroner. Snopet er dermed bare såvidt billigere enn sølv (som koster 2920 kroner kiloen på verdens børser i skrivende stund).

Rimi og Lerøy dyrere

Rimi i Vestre Torggaten ligger litt over sine argeste konkurrenter i pris. Smågodtet, av typen Candy King, koster 120 kroner kiloen.

Også her er smågodtet rimeligere enn nesten alt det andre snopet i butikken. Eneste unntak vi finner er billig vingummi fra Euroshopper.

Dyreste smågodt i testen finner vi i butikken Lerøy på Galleriet. Her er kiloprisen 159,50 kroner.

Hos Lerøy er prisene jevnt over høyere enn hos konkurrentene. En innpakket Hobby koster for eksempel 271 kroner kiloen. Prisforskjellen mellom smågodtet og det andre snopet er likevel mindre enn i de andre butikkene. På Lerøy er det for eksempel billigere å kjøpe gelékrokodiller i pose (151,20 kroner kiloen) enn å plukke dem selv.

— Emballasjen koster

Hvorfor smågodt er billigst, er det flere forklaringer på. En av dem er at emballasje koster penger.

— Jeg har hørt at emballasjen på Kong Haakon konfekt, for eksempel, koster fire-fem ganger så mye å produsere som selve sjokoladen, sier rektor Trond Blindheim ved Markedshøyskolen i Oslo.

Dyr emballasje er likevel ikke hele forklaringen. Mye tyder på at smågodt - i likhet med Grandiosa og Coca-Cola - er blitt en viktig vare som folk husker prisen på.

— Smågodt er blitt en signalvare innen snop, sier Jan Roger Henriksen, Kiwis regionsjef for Vestlandet.

Konkurransen om å være billigst er særlig sterk for slike varer. Dermed er prisene på smågodt blitt presset ned de siste årene.

Sjokolade dyrere

En annen grunn til at smågodt er billig, er at kundene velger varianter av snop som er billige å produsere.

— To tredjedeler av smågodt-salget er sukkervarer, og det er mye billigere for oss å kjøpe inn enn sjokolade, sier Kiwi-sjef Per-Erik Burud.

Når det gjelder innpakket snop, oppfører kundene seg helt annerledes. Der utgjør sjokolade to tredjedeler av salget, ifølge Burud.

— Taper dere penger på sjokolade i løsvekt?

— Nei, sier Burud.

— Men dere tjener mer når folk plukker det andre snopet i stedet?

— Ja, helt klart, sier han.

Hva synes du om kvaliteten på smågodt i norske butikker? Si din mening i feltet under!

Publisert