Airbus: - Dette har aldri skjedd før

Helikopterprodusenten er sjokkert over at hovedrotoren falt av like før helikopteret styrtet.

Publisert:

FALT FRA: Rotoren til dødshelikopteret, H225 Super Puma, er 15,6 meter i diameter. ARKIVFOTO: RUNE NIELSEN Foto: Rune Nielsen

TRAGISK: - Det er en dypt tragisk hendelse. Flysikkerhet er vår førsteprioritet, sier Alvaro Beteta Meredith, kommunikasjonssjef i Airbus Helicopters UK. Foto: NTB SCANPIX

Bildene av rotorbladene som spinner mot bakken på Turøy fredag formiddag,

Les også

viser hvor sjanseløse de 13 personene om bord i helikopteret var.

Airbus Helicopters, produsenten bak ulykkeshelikopteret H225 Super Puma, forteller til BT at de er sjokkert over den grusomme ulykken.

— Det er en dypt tragisk hendelse. Flysikkerhet er vår førsteprioritet, og vi gjør og vil gjøre alt for å sikre flysikkerheten. Ellers er det ikke noe poeng å lage helikoptre, sier Alvaro Beteta Meredith, kommunikasjonssjef i Airbus Helicopters UK.

Les også:

Les også

Disse omkom i helikopterstyrten

— Aldri skjedd før

Les også

De seks siste uhellene har skjedd med Super Puma-helikoptre.

Helikopteret som havarerte vest for Bergen, falt mot bakken uten sin aller viktigste komponent.På spørsmål sier kommunikasjonssjefen at de ikke har opplevd at helikopterets hovedrotor faller fra maskinen på denne typen.

— Nei, det har ikke skjedd før på en EC225, sier han.

— Vi er i sjokk. Vår aller høyeste prioritet er å finne ut hva som er årsaken til ulykken, sier han.

Produsenten venter nå på funn og detaljer fra det omfattende etterforskningsarbeidet. Inntil da ønsker de ikke å spekulere i hva som kan være grunnen til dødsulykken.

— Det viktigste for oss er å støtte etterforskningsarbeidet. Norske og britiske luftfartsmyndigheter har besluttet å stoppe all kommersiell helikoptertrafikk av passasjerer. Det er en avgjørelse vi støtter, sier Meredith.

BT følger ulykken direkte:

Les også

Alt om helikopterstyrten på Turøy

Airbus-sjef til Bergen

Airbus Helicopters har sendt et teknisk team for å bistå i arbeidet. Administrerende direktør Guillaume Faury er også ventet til Bergen søndag.

— Han ønsker å vise sin støtte og respekt til de etterlatte, sier Meredith.

Flere

Les også

øyenvitner på stedet så rotoren i luften 20–30 sekunder etter styrten

fredag formiddag. Den ble funnet flere hundre meter fra krasjstedet.

— Det var en veldig rar lyd av rotoren, som så falt av. På noen sekunder gikk helikopteret på skeive og styrtet, ganske så midt på holmen sett fra meg, fortalte Monica Turøy Espelid til BT, som deretter kunne melde om en voldsom eksplosjon og masse røyk.

Etter det BT forstår, preger ulykken hele Airbus Helicopters-organisasjonen.

— Amatørvideoen av rotorbladene som spant i luften var fullstendig sjokkerende å se, sier en anonym kilde.

TATT TORSDAG: LN-OJF fløytorsdag inn til Bergen lufthavn Flesland fra Gullfaks C. Dermed er dette et av de siste bildene som er blitt tatt av helikopteret. Det styrtet i 12-tiden fredag, med 13 personer om bord. Foto: 2211-tipser

Venter informasjon

Airbus Helicopters har til nå ikke vært i direkte kontakt med de etterlatte, men konsentrerer seg om å bistå myndighetene. Selskapet er også i jevnlig kontakt med Statoil og CHC Helikopter Service.

— På dette tidspunktet er det vår viktigste prioritet, men også vår plikt, å bistå etterforskningen, samt operatørene. Det er der vi kan gjøre mest nytte for oss, også overfor de pårørende, sier Meredith.

Det er for tidlig å si noe om helikoptertypen vil gjennomgå tekniske endringer som følge av ulykken.

— Hva vil skje videre fra Airbus Helicopters' side?

— Det avhenger av informasjonen fra havarikommisjonen.

Les også

At de har funnet den svarte boksen

, er positivt. Det vil trolig gi oss noe informasjon. Vi håper å få detaljer fra etterforskningsarbeidet i løpet av de neste timene eller dagene, men det er vanskelig å si når.

Siste i BTs dekning av helikopterulykken:

Les også

Helikopterofrene minnes over hele verden

Les også

- Det var enormt sterke inntrykk

Les også

VG: Helikopteret avbrøt flygning tre dager før ulykken

Les også

Barndomsvennen styrtet rett ved øyen der han vokste opp

Les også

- Det har vært sterkt å møte de pårørende

Svar kan ta ett år

Les også

Girboksen har vært helikopterets akilleshæl. På ulykkeshelikopteret var både girboks og rotorhode skiftet i løpet av de fire siste månedene

.

ROTOR: Her blir rotorhodet kjørt bort fra Sotra. Foto: Rune Meyer Berentsen

Både den franske (BEA) og engelske havarikommisjonen (AAIB) bistår det norske undersøkelsesteamet i forbindelse med helikopterulykken. Ifølge Havarikommisjonen kan det ta opptil et år å få svar på hvorfor helikopteret styrtet.

— BEA deltar fordi dette er et franskprodusert helikopter. BEA har med seg eksperter fra både helikopter- og motorfabrikant. AAIB er invitert med fordi Storbritannia har erfaring med tilsvarende offshoreoperasjoner og relativt nylig undersøkt hendelser med samme helikoptertype, opplyser Statens havarikommisjon i en pressemelding.

Videre melder Havarikommisjonen at de arbeider så raskt som mulig.

— Rotor falt av i USA

Det er uhyre sjeldent at hovedrotorbladet faller av helikoptre, men det har skjedd. I januar 2015 mistet to personer livet i en lignende ulykke i Erie, USA.

På helikopteret av typen Enstrom 280FX,altså ikke det samme som i fredagens tragiske hendelse ved Turøy, løsnet rotorbladet da helikopteret gikk inn for landing. Vinkelen skal ha vært bratt, heter det i den foreløpige havarirapporten fra The National Transportation Safety Board (NTSB).

En lokal reporter som så dødsulykken, fortalte at idet helikopteret begynte å miste høyde, hørte hun en slags poppelyd. Helikopteret begynte deretter å rotere, før hovedrotoren falt av toppen av helikopteret. Resten av helikopterkroppen sank deretter mot jorden, traff bakken og eksploderte.

Publisert: