Jomfrutur i ny trase

Onsdag formiddag rullet en bybanevogn for første gang ut fra Kokstad og inn på den nye traseen mot Lagunen.

Publisert Publisert
  • Arne Colliander
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Vogn nummer 221, den første av åtte nye, lange bybanevogner, har til nå bare blitt testet inne på depot— og verkstedsområdet på Kokstad. Presis klokken 11.30 rullet vognen ut av porten fra Bybanens nye tilholdssted når vognene ikke er i trafikk.

Gåtempo

Og rullet er egentllig det rette ordet. Vognen var i sakte bevegelse, så sakte at folkene fra Bybanen Utbygging kunne gå ved siden av den.

— Det er mye å passe på når vi kjører strekningen for aller første gang, sier Ole Wilhelm Mortensen fra Bybanen Utbygging om årsaken til den sakte bevegelsen.

Argusøyne

Både vognføreren og folkene fra Bybanen Utbygging fulgte nøye med da vogn 221 sneglet seg inn på holdeplassene, ofte med millimeter-klaring til plattformene.

— Alt skal være nøye tilpasset, men vi må forsikre oss om at de fysiske forholdene rundt vognen stemmer når den er i bevegelse, sier Mortensen.

Litt spent var både han og de andre observatørene som fulgte vogn 221 på jomfruturen.

— Vi er ganske trygge på at vi ikke finner noen feil, men der er rart med det, sier Mortensen.

LES OGSÅ:

Les også

Se, så lang Bybanen blir

Testkjørerne gjorde flere stopp underveis for å sjekke at alt det tekniske fungerer som det skal. Sporvekslere, lyssignaler, strømtilførsel og infrastrukturen på holdeplassen skal fungere.

I tiden fremover blir det mer testkjøring.

Ber folk være obs

— Derfor er det viktig at både bilister og fotgjengere er oppmerksomme på dette. Tidligere har det ikke vært trafikk i den nye traseen, men nå kan det når som helst kommer vogner i den, sier Ole Wilhelm Mortensen.

— Hvilke utfordringer er det underveis?

— Vi har flere punkt der biltrafikken krysser sporet, og nå når vi begynner å kjøre vognene, blir det et annet trafikkbilde for både gående og kjørende.

Testkjøringen skal foregå frem til juni.

— Hvorfor tar det så lang tid?

— Som sagt er det mye som skal kontrolleres. Vognene er nye, og det samme gjelder spor og ledningsnett. Vi må være sikre på at alt fungerer perfekt, ned til hver minste detalj, sier Mortensen.

Etter hvert skal også vognførerne fra Keolis få opplæring i å betjene den nye strekningen.

Åpner etter ferien

En gang etter sommeren åpner strekningen fra Lagunen for publikumstrafikk. Banen kommer i første omgang til å stanse i Birkelandsskiftet fordi den fremtidige endeholdeplassen på Flesland ikke er klar til å ta imot reisende før den nye terminalen nærmer seg ferdigstillelse. Det vil bli busser fra Birkelandsskiftet og til lufthavnen en periode.

LES OGSÅ:

Les også

Her skal 40 bybane-vogner overnatte

Bybanen Utbygging har foreløpig fått to av de åtte nye, 42 meter lange vognene. I løpet av de nærmeste to ukene kommer det to lange vogner til. I tillegg skal de eksisterende 20 vognene i tur og orden forlenges.

— Dette vil etter hvert gi Bybanen bedre kapasitet, sier informasjonsrådgiver Rune Jenssen i Bybanen Utbygging.

De nye vognene har plass til 280 passasjerer, femti mer enn de nåværende. Reisetiden fra Byparken til flyplassen vil trolig bli rundt 43 minutter.

Onsdagens testkjøring hadde endepunkt i Steinsviken.

— Snart skal vi kjøre like til Lagunen, sier Rune Jenssen.

Må busses

I tiden fremover blir det mye testkjøring. Mot slutten av uken er det mulig at begge de lange vognene som er kommet, blir å se mellom Kokstad og Steinsviken.

Frem til ca. sommeren 2017 må passasjerene til Flesland busses fra Birkelandsskiftet til flyplassen fordi den nye terminalen ved lufthavnen ikke er ferdig.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. Nå skal buen opp

  2. Passasjerene må busses til Flesland

  3. Slik blir de nye bybanevognene

  4. Bybanens ferd mot Flesland

  5. Slik blir Bergens lengste bygg

  6. Graver seg mot Flesland

  7. Nå rives huset deres

  8. Bybane-massene må langt av sted