Nå er det priskrig på drinker

Utestedene kjemper om kundene som er i spill etter at Hotel Norge stengte.

BILLIG: Anja Svingen (26), Mona Boge (26) og Vegard Hovland (28) var innom Kaos for billig øl etter konsert i Harmonien torsdag kveld. Rune Sævig

Etter at nattklubbene Contra og Metro nylig måtte stenge mens Hotel Norge pusses opp, er et forholdsvis stort publikum på leting etter nye stamsteder.

Dette tomrommet har utestedet Rick’s i Veiten som mål å fylle.

For to uker siden hadde de nyåpning. Tradisjonelt har Rick’s henvendt seg til et voksent publikum, men nå satser de på yngre mennesker.

– Vi har behov for et generasjonsskifte og har senket aldersgrensene. Det er 22 års aldersgrense og 20 for studenter, sier daglig leder Petter Arnesen, som er medeier på Rick’s.

En bøtte med øl

Samtidig som de relanserer, har utestedet kuttet prisene på diverse drikker.

Blant annet kan man kjøpe en bøtte med fem meksikanske øl for 180 kroner før klokken 00.30. Publikum kan også kjøpe noen drinker for 49 kroner før 00.30, ifølge Arnesen.

KØER: Åpningshelgen var det fullt hus på Rick's. RICK'S

Nå svarer andre i bransjen på dette trekket med å dumpe sine priser.

Bergen Servering driver tre steder som retter seg mot studentmiljøet i Bergen, og har vært kjent for å være billigst på drikkevarer. De senker nå prisene. Nå koster det 25 kroner for et glass vin og samme pris for en øl (0,3 l). Prisen på en drink er 39 kroner.

– Vi har disse prisene hele torsdag og frem til klokken 01.00 fredag og lørdag. Vi senket prisene da vi så at Rick’s gikk inn på studentmarkedet, sier Morten Hansen, daglig leder i Bergen Servering.

Noe kappløp vil imidlertid ikke Rick’s være med på.

– Vi kommer ikke til å konkurrere med dem på pris, sier Arnesen.

– Vi skal være billigst

Hos Bergen Servering forteller Morten Hansen at de kommer til å fortsette med lave priser så lenge de må.

– Vi kommer ikke til å gi oss og vil fortsette med å ha de laveste prisene så lenge Rick’s utfordrer oss i dette markedet. Det er jo først og fremst gjestene som tjener på dette, og foreløpig ser det ut til at de setter pris på det. Torsdag og i helgen var det fulle hus og god stemning, sier han.

– Ble folk fulle?

– Det er viktig for oss å få frem at studentene ikke er en kundegruppe som går på byen for å drikke seg fulle. Trolig drikker de generelt mindre enn andre, og vår opplevelse er at dette er gjester som er lette å ha med å gjøre. Det har gått fint i helgen, og vi har ikke merket noen endring av beruselsesnivå etter at vi reduserte prisene, sier Hansen.

Rick’s-eier Tom Greni er enig:

– Mitt inntrykk er at våre gjester setter pris på at de kan gå ut og hygge seg uten å bli flådd. Nå kan studentene gå ut på byen uten å sitte lenge på vorspiel og drikke seg opp. Det er en løsning alle bør være tjent med. Vi vet jo at mange som går ut på byen i helgene ikke kommer lenger enn til dørvakten før de blir avvist. Det bør være mulig å unngå nå.

Ikke ulovlig

Terje Gjertsen er leder ved Kontor for skjenkesaker. Han opplyser til BT at det er fritt frem for utesteder å bestemme sine egne priser.

– Det er ikke ulovlig å senke prisene. Dersom man begynner å reklamere for dette, brytes imidlertid loven.

På Rick’s er de foreløpig godt fornøyde med resultatet av relanseringen. På åpningsdagen hadde de besøk av 2000 gjester, ifølge utestedets tellinger.

– Vi har investert i lyd, lys og skjermer for å fenge publikum. Vi henter også inn internasjonale DJ-er og artister fra klubbscenene, blant annet fra Ibiza. Det er nye tider, og vi må tilpasse oss. Så langt ser det ut som om publikum liker det vi har gjort, sier Petter Arnesen.